4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    a.vandenoever

InCopy

Hallo,
    Sinds een paar maanden werk ik met InCopy op verzoek van een klant.
    Ik ben er niet blij mee.
    1e. Als ik exporteer naar InCopy ontstaat er een hele waslijst met extra koppelingen.
    Je moet heel zorgvuldig omgaan met in- en uitchecken bij het corrigerten want als je dat niet zorgvuldig doet pikt het programma een andere koppeling en heb je plotseling weer een oud stuk tekst :cry:
    Dat is ook heel tricky als je een oud document opent. Het programma vraagt naar de koppelingen maar weet je zeker of je de juiste koppelingen te pakken hebt?
    2e. Volgens de klant moet ik het document in delen opslaan voordat ik het exporteer, lastig want je moet het ook weer samenvoegen. Het moet omdat InCopy anders niet goed zou werken.
    Ik heb het over bv een magazine van 48 pagina’s met op ieder pagina 1-3 foto’s.
    Dit vind ik erg omslachtig en kost mij veel meer tijd terwijl de bedoeling was dat het correctie traject sneller zou werken. Niet dus. :?
    3e. Nu zit ik met al die losse documenten. Ik maak er pdf’s van en voeg ze dan weer samen. Liever zou ik gewoon één schoon InDesign document overhouden. En het allerliefst weg met al die koppelingen.
    Help!! :(

Bijdrager
    a.vandenoever

Hi everybody,
    Niemand heeft op mijn vraag gereageerd. Wordt dit programma niet gebruikt of zo? (kan ik begrijpen :? )
    Maar misschien was ik wat onduidelijk.
    Ik maak een magazine op in InDesign. Als ik klaar ben maak ik een document voor de corrector waarbij hij/zij zelf de tekst kan aanpassen/verbeteren. Dat kan dan rechtstreeks in het InDesign document doormiddel van InCopy.
    Ik doe het als volgt: In InDesign ga ik naar bewerken>InCopy>exporteren>alle afbeeldingen en artikelen. Er ontstaat dan een map met een InDesigndocument plus een was lijst koppelingen want ieder tekstkadertje, kleurvlakje, beeldkader e.d. krijgt een koppeling zodat je het kunt wijzigen.
    Ik stuur deze map naar de corrector en deze opent het InDesign document.
    InDesign vraagt dan naar de koppelingen. En daar zit de adder. Als je niet zorgvuldig bent geweest worden de verkeerde koppelingen geïmporteerd. Dat kan makkelijk omdat een document een paar keer heen en weer gaat en bij correctie de koppelingen gewijzigd zijn.
    Al met al is het een erg omslachtige manier van corrigeren vanwege het eindeloos controleren of de juiste koppelingen wel gebruikt zijn.

Is er iemand op dit forum die (goede of slechte) ervaringen heeft met dit programma?

Goed weekend allemaal. Het is in ieder geval weer voor de computer.
    :D
    Grtz. Amanda

Bijdrager
    Dick700

Hi Amanda,

Je bent (gelukkig) niet de enige die met InCopy werkt/ervaring heeft.
    Ik was (en ben soms op freelance basis) betrokken bij opmaak van een weekblad, dat sinds een jaartje via InDesign / InCopy wordt gemaakt.. De koppeling daar verloopt via SmartConnection, een third party oplossing om juist het in- en outchecken van de correcties van verschillende redacteuren in goede banen te leiden. Wij hadden vooral veel en langdurig gedoe met het instellen van de rechten op onze server. Nu het eenmaal loopt is het ideaal voor tekstcorrectie-intensieve klussen. Naar het vereist nogal wat discipline bij de journalisten / tekstschrijvers.

Bij het weekblad worden alle artikelen apart opgemaakt in InDesign, wat aardig is voor het overzicht van de redacteuren, maar inderdaad niet leuk voor opmakers als jij en ik, want na het afronden van de laatste pagina zit je met een groot aantal documenten, waar je allemaal weer PDF”s van moet maken, stuk voor stuk en niet in 1 document.

InCopy is inderdaad gevoelig voor naamgeving, maar volgens mij is het niet noodzakelijk om alle artikelen in aparte InDesign documenten op te maken (mits dit bestand op zichzelf niet te zwaar wordt). Kijk eens of dat SmartConnection iets voor je is (let op, ik dacht dat de CS-versie niet werkte op CS2). Verder: zeer goede afspraken maken met de correctiemensen en misschien bij een 2e en 3e ronde correctie alle tekst InCopy-exports naar een andere folder sturen /Correctie 2/ oid.
    Misschien nog een tip: Anne-Marie van InDesignSecrets.com heeft het in haar podcast regelmatig over InCopy (verder hoor je weinig over het programma),
    zie bijv. ook. http://indesignsecrets.com/category/c/secrets/incopy-workflow/

Sterkte,
    en als je nog met iets specifieks zit, kun je me rustig mailtje sturen.

Dick Noordhuizen
    http://www.luna3.nl

Bijdrager
    a.vandenoever

Hoi Dick,
    Hartelijk dank voor je reactie. Ik ga je adviezen eens grondig bestuderen.
    Ik werk in CS2 dus ben ik dan wel benieuwd of dat problemen geeft.
    Grtz, Amanda

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.