24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    iTommie

In Tiger games beter dan in Panther?

Ik wilde even weten of in Tiger alle games verbeterd worden, want bij mij gaan de spellen erg langzaam enzo…. ik speel nu Wolfenstein ET.

Of moet ik toch een snellere internetverbinding? (zie probleem)

Bijdrager
    Bob Ross

Ben wel benieuwd ook. Spellen die op een 800 mhz moeten lopen die spelen op m’n 1.25 ghz zelfs nog verrot soms.. Gamen op 800*600 is not-done vind ik hoor.

Bijdrager
    Sad

het zit ‘m meer in je grafische kaart die je hebt. Tiger zal best optimalisaties bevatten voor grafische weergave maar het is echt niet zo dat alle games opeens strak gaan draaien als je dezelfde hardware houdt maar upgrade naar 10.4

Bijdrager
    Black Eagle

Ben er ook erg benieuwd naar, heb zelf een G5 met een X800 XT dus heb opzich niets te klagen, maar spellen als Battlefield, Black Hawk Down, Doom 3 en Sim City 4 kunnen toch nog wel een beetje power gebruiken. Ik heb ergens gelezen dat Doom 3 twee keer zo vlot zou draaien maar dat geloof ik pas als ik het met eigen ogen gezien heb.

Op de Apple site staat wel dat ze Open GL hebben geupdate (naar 1.5 geloof ik) dus dat zou inderdaad tot verbetering van games kunnen leiden maar hoeveel het vooruit gaat zou ik niet weten.

Bijdrager
    Norm 2782

Om te gamen gebruik ik toch altijd nog liever mn oude Pentium 4. Ik ben nu een maandje geswitched en helemaal verliefd op mn PowerMac G5, maar voor gamen is ie zeker niet geschikt.
    Een mac moet je imho dus ook gewoon niet op willen gamen, tenzij er echt drastische veranderingen komen wat game prestaties betreft. Voorbeeld: Diablo II draait af en toe nog haperig. Mijn oude Pentium 3 667 Mhz presteerd nog beter.

Bijdrager
    Esquare
    ”Black

Ben er ook erg benieuwd naar, heb zelf een G5 met een X800 XT dus heb opzich niets te klagen, maar spellen als Battlefield, Black Hawk Down, Doom 3 en Sim City 4 kunnen toch nog wel een beetje power gebruiken. Ik heb ergens gelezen dat Doom 3 twee keer zo vlot zou draaien maar dat geloof ik pas als ik het met eigen ogen gezien heb.

Ga daar maar niet van uit. De traagheid van games op de Mac ligt voor een belangrijk deel bij de software: aan de Mac-versies wordt lang niet zo veel tijd en moeite besteed als aan de Windows-versies. Als ik een gamer was, zou ik zeker een pc of PS2 ofzo naast mijn Mac(s) willen hebben. Maar gelukkig ben ik geen gamer. 8)

Geblokkeerd
    Anoniem

De games zullen niet per definitie sneller lopen… ik had daar een
    discussie over met iemand van WoW, en die zij dat ze voorlopig
    niet eens zeker weten hoe (en hoe goed) het op Tiger zal lopen.

Maar hij gaf wel aan dat het niet zo heel veel zal schelen.
    Dat Tiger meer en beter gebruik maakt van de videokaart betekent
    namelijk niet dat de software die erop draait dat ook doet.
    Photoshop bijvoorbeeld gebruikt in CS en CS2 gewoon nog de “oude”
    manier van filtergebruik…. via de processor, en niet zoals CoreImage
    volledig van de videokaart.

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    boesboes
    ”joram”

De games zullen niet per definitie sneller lopen… ik had daar een
    discussie over met iemand van WoW, en die zij dat ze voorlopig
    niet eens zeker weten hoe (en hoe goed) het op Tiger zal lopen.

Maar hij gaf wel aan dat het niet zo heel veel zal schelen.
    Dat Tiger meer en beter gebruik maakt van de videokaart betekent
    namelijk niet dat de software die erop draait dat ook doet.
    Photoshop bijvoorbeeld gebruikt in CS en CS2 gewoon nog de “oude”
    manier van filtergebruik…. via de processor, en niet zoals CoreImage

Mvg,
    Joram

de cs2 zal helemaal geen core image gebruiken!
    Apple wil dat ze het gebruiken! Natuurlijk, dan heb je geen reden meer om als dtp”er ofzo op een pc te werken.
    volgens mij duurt het nog jaren eer adobe dit ondersteunt!

Geblokkeerd
    Anoniem

:| Da’s toch precies wat ik zeg Boesboes?
    cs gebruikt nog de “oude” manier van filtergebruik, en niet zoals CoreImage

Bijdrager
    Black Eagle

Ik game toch echt het liefst op de Mac, daar voel ik me gewoon prettig bij. Sterker nog, ik heb net m’n PS2 verkocht omdat die X800 XT de boel aardig vlot laat draaien. Nou heb ik er dan ook best wat voor neergetikt maar dan speel je ook Call of Duty maximaal met 4x FSAA en 8x AF (zie ATI displays).

Je ziet toch als je het programma: “OpenGL Extensions Viewer” gebruikt dat Panther nu vooral veel ‘shader’ en ‘shadow’ effecten niet ondersteunt en dat is nou juist waar de spellen op de Mac nu ook over struikelen (kijk maar naar Doom 3). Als deze wel worden ondersteunt in Tiger zou het toch bij een aantal games aardig vooruit kunnen gaan.

Bijdrager
    TonE

Laatst gelezen dat Apple extra mensen aangenomen heeft voor de (versnelde) doorontwikkeling van Open GL in OSX, dus het wordt kennelijk serieus genomen.
    De verbeteringen zullen dan wel gefaseerd met Tiger updates komen denk ik.

Geblokkeerd
    Anoniem

Black Eagle;
    dat spellen wel of niet goed lopen, heeft grotendeels te maken met
    het feit dat de spellen niet goed gecodeerd zijn, en niet dat apple
    het niet goed doet.

Bij Doom 3 gaven ze het zelfs aan, dat het spel zo slecht omgezet was
    dat het zelfs op een G5 2×2.5Ghz nog slecht liep.
    Panther ondersteund geloof ik in spellen ook “niets”… dat heeft volgens
    mij voornamelijk met de videokaart te maken.
    Ik heb hier een 9800po in m’n g4 zitten, en ik kan alle shaders en shadow
    effecten gewoon aanzetten (met WoW).

Bijdrager
    hanzwillem
    ”joram”

Black Eagle;
    het niet goed doet.

Inderdaad, de meeste fps spellen als wolfenstein en ook diablo 2 meer lopen voor geen meter. Terwijl een spel als warcraft III wat ook grafisch behoorlijk zwaar is en veel AI draait weer prima zelfs op mijn iBook G4 800 met 640MB.

Bijdrager
    Black Eagle
    ”joram”

Black Eagle;
    het niet goed doet.

Bij Doom 3 gaven ze het zelfs aan, dat het spel zo slecht omgezet was
    dat het zelfs op een G5 2×2.5Ghz nog slecht liep.
    Panther ondersteund geloof ik in spellen ook “niets”… dat heeft volgens
    mij voornamelijk met de videokaart te maken.
    Ik heb hier een 9800po in m’n g4 zitten, en ik kan alle shaders en shadow
    effecten gewoon aanzetten (met WoW).

Doom 3 kan misschien inderdaad ietsjes beter geoptimaliseerd worden door Aspyr maar het ligt toch echt meerendeels bij de samenhang tussen de drivers in het systeem en de grafische kaart. Dat warcraft 3 soepel draait op een G4 en Doom 3 niet op een G5 heeft haast niks met ‘coderen’ of omzetten te maken. Warcraft 3 ziet er misschien mooi uit maar gebruikt geen moderne technieken zoals Pixel of vertex shaders, Halo of Doom 3 wel. Op windows zitten ze al met DirectX 9 en Open GL 2.0, bij apple zitten we geloof ik nu nog met Open GL 1.1 te klooien.

Het ligt absoluut niet aan de grafische kaart, een PowerMac G5 1,8ghz met een X800 XT doet echt niet onder aan een Pentium 4 van de ALDI ofzo als het gaat om games.

Maargoed we zullen het allemaal wel zien als Tiger uit is of het wel of niet vooruit gaat.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik bedoel niet Warcraft 3 hoor, maar World of Warcraft.
    En die maakt gebruik van die shaders e.d. welke ik allemaal
    aan heb staan, en prima werken.

Ik bedoel ook niet te zeggen dat het met elk spel zo is,
    maar Doom is gewoon zo onwijs “klote” omgezet naar
    Mac-platform, dat het gewoon voor geen meter loopt.
    Dat de drivers op OSX ook meehelpen kan wel, maar
    bij dit spel ligt het grootendeels aan de codeerklungels;)

update:
    Een aldicomputer kun je natuurlijk niet vergelijken met een procomputer.
    Maar (ben de url vergeten) er was een test tussen Doom op een goeie PC en
    op een goeie Mac, en op de PC liep ie vele malen beter.
    En op de 2×2.5Ghz mac met een flinke videokaart liep ie als dikke pap.
    Ze gaven toen zelf al aan dat de codering naar het Macplatform voor
    dat spel gewoon onwijs klote was gedaan, maar dat dat met een update
    wel in orde werd gemaakt.

WoW (niet warcraft 3) heeft minimale systeemeisen van 933mhz met 32mb vram.
    Ik heb een MDD (zie onderschrift), en daar loopt ie als een trein op.
    Een Aldicomputer zie ik niet eens tetris spelen (overdreven voorbeeldje).

Bijdrager
    wietdapp

Op mijn 1e generatie “fleppennel” imac G4 800Mhz loopt Halo onbegrijpelijk goed. Het enige dat ik veranderd heb is een 7200rpm HD en afgeplempt met RAM natuurlijk. En bijna iedereen klaagt over de traagheid van Halo…

Bijdrager
    remcodb2

Nou ja, als je “alleen” een snellere hdd erin doet en meer ram is het geen wonder dat het soepeler loopt natuurlijk. Maar ik vond halo ook al boven verwachting soepel draaien op mn mini.

Bijdrager
    Black Eagle

Ik merk toch wel degelijk dat enkele games er flink op voruit zijn gegaan sinds ‘Tiger’.
    Bij enkele merk je ook niks hoor maar bij HALO viel het me echt op en ook Unreal Tournament 2004 lijkt flink soepeler te lopen. Ook starten sommige games veel sneller op.

Bijdrager
    Willaaam

In Tiger 10.4.1 draait UT 2k4 ineens stukken sneller op mijn powerbook.

Waar ik eerst 15 FPS haalde op 1280×854 haal ik nu 20-25 FPS.

Als dit zo door gaat vind ik het behoorlijk da shit eigenlijk:P

Bijdrager
    MrPapple

Heb toch de indruk dat Wolfenstein ET bij mij een stuk beter werkt in Tiger dan in Panther hoor,
    Alleen Simcity 4 viel een klein beetje tegen (maar dat ligt aan de videokaart die heel slecht ondersteund word. Hopelijk werken de Sims 2 beter!

Niels

Bijdrager
    iTommie

Weet iemand of Wolfenstein ET sneller is gaan draaien in 10.4.1 ??

Oh ja, wat is jullie favo server? mijne is: United Clan -=Public=-
    Daar speel ik vaak in:)

Bijdrager
    Amsterdam
    ”Norm

Om te gamen gebruik ik toch altijd nog liever mn oude Pentium 4. Ik ben nu een maandje geswitched en helemaal verliefd op mn PowerMac G5, maar voor gamen is ie zeker niet geschikt.
    Een mac moet je imho dus ook gewoon niet op willen gamen, tenzij er echt drastische veranderingen komen wat game prestaties betreft. Voorbeeld: Diablo II draait af en toe nog haperig. Mijn oude Pentium 3 667 Mhz presteerd nog beter.

Hrm, nooit problemen met mijn G5 2.0, ding draait als een tierelier wat gamen betreft.
    Heb het natuurlijk niet over Snood hehe…

Maar om op jouw vraag terug te komen iTommie: ik kan alleen maar uit ervaring spreken dat het bij mij hier net zo smooth gaat in Tiger als in Panther. Geen verbeteringen of iets, maar goed, het heeft hier altijd lekker gelopen…

Bijdrager
    MacBeer

Tom, ook al is er een merkbare snelheidswinst in performance van games tussen Panter en Tiger, dat zal het bagger draaien van Wolfenstein ET op je eMac niet verbeteren….
    Jouw machine komt op hardware-gebied nu eenmaal tekort om dat spel lekker te spelen…

Bijdrager
    Zorcky

Ik heb ondertussen ook al verschillende tests gedaan en nergens heb ik een verschil opgemerkt. Niet in Doom 3/ Halo/ UT 2003 en UT 2004. Het kan wel zo zijn dat Apple in de toekomst van OS updates wel een verbetering boekt. Daar omdat men nieuwe OpenGL engineers hebben aangenomen en ook ATI en nVidia hebben dit gedaan. Gaat alles verbeteren in de toekomst? Ik hoop het want op dit vlak heeft Apple nog veel te doen om op hetzelfde niveau te komen van de concurrerende en sterke PC’s. Laat ons alvast de vingers kruisen :mrgreen:

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.