29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:
    Bijdrager
    Veer

in sluimerstand zetten?

Even een vraag over de sluimerstand etc.
    Ik neem geregeld (internet radio) programma’s op met Audio Hijack maar deze lopen meestal nog wanneer ik op bed wil gaan. De computer geeft dan dus nog een hoop licht in de kamer (lastig en storend). Nu is mijn vraag kan ik de mac ook in een sluimerstand zetten zodat hij wel m’n programma’s ‘opneemt’ maar het lijkt of hij uitstaat.

Volgens mij kon de in het verleden nl. wel, maar ik heb al het nodige geprobeert in de systeemvoorkeuren.

Dus, wie?

Bijdrager
    PietjePuk

Als hij slaapt staat alle hardware uit (dus ook HD enzo) dan kan hij niets opnemen dus. Alleen je scherm uitzetten is wat je kan doen.

Bijdrager
    Roesch

een beetje een simpele oplossing (die ik voor mijn notebook wel eens gebruik): gewoon de schermhelderheid op nul zetten.
    (en bij een desktop de monitor uit, of bij een iMac ook de schermhelderheid naar nul).

Bijdrager
    Petje

gewoon je scherm uitzetten
    Maar als je een imac hebt dan kan dat niet, en ook je beeldscherm “zachter zetten zoals bij een powerbook kan ook niet.
    Ik zet gewoon in systeemvoorkeuren-energiestand de schuif voor het beeldscherm op 1 min.Dit werkt prima

Bijdrager
    vincentvega
    ”Petje”

Maar als je een imac hebt dan kan dat niet, en ook je beeldscherm “zachter zetten zoals bij een powerbook kan ook niet.
    prima

hoezo kan dat niet? mijn Imac G5 gaat na 15 min automtisch op zwart. no problem!

Bijdrager
    ”vincentvega”
    ”Petje”

prima

hoezo kan dat niet? mijn Imac G5 gaat na 15 min automtisch op zwart. no problem!

hij bedoel met het regelaars op de toetsenbord

Bijdrager
    vincentvega

maar dan snap ik nog steeds het probleem niet.

Bijdrager
    computer space

Mac niet op je slaapkamer zetten;-)
    of aardappelzak erover…

Bijdrager
    Ridder
    ”vincentvega”
    ”Petje”

prima

Je kunt functietoetsen F14 en F15 gebruiken om je scherm te dimmen of helderder te maken.

Bijdrager
    Veer
    ”Petje”

Ik zet gewoon in systeemvoorkeuren-energiestand de schuif voor het beeldscherm op 1 min.Dit werkt prima

Dit probeer ik ook steeds, maar het werkt bij mij niet, maar let wel er lopen nog wel programma’s, dus die zullen wel verhinderen dat hij in de sluimerstand geraakt. Opzich vreemd, omdat hij dit volgens mij in het verleden, bij m’n oude i-mac wel deed…

Bijdrager
    Petje
    ”vincentvega”
    ”Petje”

prima

Met de regelaars op het toetsenbord kan ik het licht alleen maar tot de helft dimmen, maar niet helemaal op zwart gaan.

Bijdrager
    Petje
    ”vincentvega”
    ”Petje”

prima

dat komt omdat jou sluimerstand voor het scherm op 15 minuten staat, en ik vertelde in mijn verhaal dat deze stand ook op 1 min. kan worden gezet.

Bijdrager
    Roesch

@Veer: wat voor mac heb je, n iMac?

en/of ben je er al uit?

Bijdrager
    Veer
    ”Roesch”

@Veer: wat voor mac heb je, n iMac?

en/of ben je er al uit?

Ik heb een iMac G5 en ik ben er nog niet echt uit. Ik begin zolangzamerhand te vrezen dat ik het daadwerkelijk moet oplossen dmv. een al eerder genoemde aardappelzak over m’n beeldscherm te trekken :wink:

Maar ik blijf hopen op de gouden tip…

Bijdrager
    hansenonline

wat heb je in je systeemvoorkeuren bij energiestand staan? dat je monitor nooit uitmag?

Bijdrager
    Veer
    ”hansenonline”

wat heb je in je systeemvoorkeuren bij energiestand staan? dat je monitor nooit uitmag?

Nee, dat niet, daar varieer ik mee, 1,3 of 15 minuten, geen resultaat bij mij…

Bijdrager
    Roesch

ik ben het nu ook aan het proberen, en inderdaad, scherm in sluimerstand (na 1 min) maakt het scherm minder helder, maar niet zwart.
    en ik kan ook geen standaard ‘zwarte’ screensaver in de instellingen vinden.
    maar dat is nog wel een idee, een (zwarte) screensaver… of springt die weer niet aan omdat je programma’s niet inactief zijn? Je kunt de screensaver wel testen terwijl bijv. iTunes door blijft spelen, dus misschien ook wel als je iets anders doet.

we horen graag je uiteindelijke oplossing. succes

Bijdrager
    Veer
    ”Roesch”

ik ben het nu ook aan het proberen, en inderdaad, scherm in sluimerstand (na 1 min) maakt het scherm minder helder, maar niet zwart.
    en ik kan ook geen standaard ‘zwarte’ screensaver in de instellingen vinden.
    maar dat is nog wel een idee, een (zwarte) screensaver… of springt die weer niet aan omdat je programma’s niet inactief zijn? Je kunt de screensaver wel testen terwijl bijv. iTunes door blijft spelen, dus misschien ook wel als je iets anders doet.

Heb ik gisteren al geprobeert, door bij de systeemvoorkeuren een zwart vlak als screensaver te installeren en dan deze te testen en dat werkte opzich wel, maar er komt toch nog een bepaalde, gele gloed van het scherm. Maar ik denk dat die ook niet actief wordt wanneer er nog programma’s draaien.

ik zie wel of er daadwerkelijk een oplossing valt te vinden…

Bijdrager
    Sabina

Ik heb, op mn iMac G4, geen screensaver gekozen, en na een aantal minuten niet gebruikt te zijn wordt het scherm zwart en gaat hij in sluimerstand, ookal zijn er nog programma’s bezig.

Bijdrager
    Roppie

Als je alleen je beeldscherm laat sluimeren en dus niet je computer, dan moet het zeker werken, omdat de computer zelf actief blijft.

Het beeldscherm springt halverwege de aangegeven sluimertijd automatisch naar een helderheid van 50% en sluimert bij de aangegeven sluimertijd helemaal tot een zwart scherm. Bij een sluimertijd van 10 minuten zal het scherm dus na 5 minuten half sluimeren en na 10 minuten helemaal zwart worden.

Zie screenshot.

Succes!

Bijdrager
    Veer

JA!
    Dat was het, het ziet er eenvoudig uit en dat was het ook! Dat ik hier zelf niet opgekomen ben…
    Hartelijk dank, het werk zoals ik voor ogen had. Trouwens, iedereen die heeft meegedacht dank, maar ‘Roppie’ extra dank…

Bijdrager
    Veer

Ehh… ja, het werkt niet!
    Ik meende dat het werkte en ik heb de bij de systeemvoorkeuren ook exact hetzelfde gadaan als hierboven aangegeven, maar wanneer het programma ‘Audio Hijack’ nog loopt (die dus streams om kan zetten in mp3 en dus constant in actie is) springt het beeldscherm niet op zwart (in de sluimerstand dus…)
    Ik begin zo langzamerhand te vrezen dat het niet mogelijk is, dat het beeldscherm van m’n Mac in de sluimerstand spring, tenminste niet wanneer het programma Audio Hijack nog actief is.
    Dus wie verrast mij?

Bijdrager
    Roppie

Ok, denk dat dit gaat werken! Je kan het volgende doen:

Maak een volledig zwart vlak aan in bijvoorbeeld photoshop met een willekeurige grootte, bijvoorbeeld 100 x 100 pixels.
    Maak een map aan en noem deze bijvoorbeeld “black screen”.
    Sla het zwarte vlak op in deze map als bijvoorbeeld “black.tif”
    Ga naar systeemvoorkeuren en open “bureaublad en schermbeveiliging”
    Kies de tab “schermbeveiliging”
    Kies links “kies map (choose folder)” en selecteer de map “blackscreen”
    (Eventueel kan je bij “opties” nog kiezen voor “snij dia’s bij tot schermformaat”, maar voor zwart is dit niet nodig. Wel als je een andere kleur gebruikt)
    Via de “interactieve hoeken” kies je een hoek waarmee je de schermbeveiliging activeert, bijvoorbeeld linksonderin en klik op OK. Hiermee schakel je dus handmatig de schermbeveiliging in.
    Verlaat systeemvoorkeuren.

Sleep je muis nu eens in de linkeronderhoek en kijk of dit werkt.

Succes nogmaals!

Bijdrager
    Timberling

@ Roppie: maar bespaart dit wel energy? Want ook al staat hij op zwart, hij verbruikt toch evenveel stroom daarvoor toch?

hmm wel jammer dat het niet gewoon op een imac kan.. misschien een tip voor de ontwerpers om er een 2e knop naast de UITknop te zetten die er alleen voor zorgt dat het scherm uitgaat

Bijdrager
    Job Versloot

Wanneer ik mijn MacBook dicht klap zonder ‘m uit te zetten, is het dan veilig om een in een sleeve te stoppen voor als je onderweg bent? Daarmee bedoel ik wanneer ik van mijn huis naar de trein ga dat ik ‘m niet uit hoef te zetten en dan in de trein weer aan.

Bedankt!

Bijdrager
    Oppie

Schijten de beren in het bos? (etc):?

Ok dan: ja, natuurlijk kan het; waarom zou het niet kunnen?

Bijdrager
    sally

:D
    Goed dat Oppie er nog wel is.

Bijdrager
    Job Versloot

Super! Misschien dat de MacBook dan geen koeling krijgt ofzo?! Maargoed, het kan dus, mooi! Enne, thnx.

Bijdrager
    sandman4sure

Misschien heb je hier wat aan:

http://linestreet.googlepages.com/

Immediately puts your iMac’s display to sleep, allowing other programs to continue running, without permanently changing your energy settings.

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.