5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    BenDover

In loop Big Sur update

Zit even met een probleem van iemand zijn macbook pro.

Update gedaan naar Big Sur, bleef hangen op 1 minute remaining.
    Paar keer herstart gedaan, telkens weer 30 minuten iets installeren en weer 1 minute remaining.
    Bij opstarten vraagt hij steeds om gebruikerswachtwoord, ingevuld, geen probleem.
    Nu recovery gedaan en vraagt dan weer om wachtwoord, AppleID.
    Ingevuld en komt dan iets met de melding dat de gebruiker deze HD niet kan unlocken (filevault)

Met externe schijf opgestart, geen probleem, alleen om de interne HD te unlocken wachtwoord nodig.
    Gebruikerswachtwoord werkt niet (wel met inloggen), AppleID wachtwoord werkt niet, inclusief oude wachtwoord. Computer staat gewoon tussen je apparaten als je inlogt op iCloud.

Iemand nog een idee?

Bijdrager
    Antwoordapparaat

In het algemeen: niet herstarten als ie nog bezig is. Dat hangen op 1 minuut kan een hele tijd duren, geeft het echt een uur minimaal. Beetje onduidelijk wat nu de status is. De Filevault melding kan komen omdat er ooit een firmware ww is ingesteld op die Mac. Daar wordt bij een gewone upgrade niet om gevraagd, wel als er extern wordt opgestart. Weet die ‘iemand’ daar iets van? Misschien jaren geleden ingesteld.

Bijdrager
    BenDover

De 1e keer een nacht aangestaan met die ene minuut.
    Andere keren ook een paar uur.

Als ik begin over filevault of firmware ww dan word ik met grote ogen aangekeken dus waarschijnlijk nooit iets mee gedaan.
    Filevault code ook niet.

Met shift toets opstarten kom ik er ook niet voorbij. Vraagt dan om gebruikers ww (dit werkt, volgens mij word dan de HD ontgrendeld, filevault) en begin dan weer iets installeren.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Ok, dat is lang genoeg 😄. Welk jaartal is die MBP? Met 2013 en 2014 modellen is er kans op een ‘issue’ m.b.t. de Big Sur installatie. Zie hier.

Bijdrager
    BenDover

macbook air 2017

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.