19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    okelder

In Lion starten veel programma's vanzelf

Sinds de download van 10.7 gaan bij het starten van de iMac allerlei programma’s vanzelf opstarten (iCal, Word, Excel etc). Heel storend. Is dit te veranderen? Tevens problemen met draadloos internet (gaat vanzelf uit en niet meer aan – maar dat staat al in een ander topic)

Bijdrager
    Hansi2124

Voor de problemen met je netwerk verwijs ik je (zoals jezelf ook al aangeeft) naar de betreffende topics die hiervoor open staan.

Bijdrager
    Oulad

Open na het inloggen, of na sluimer of na herstart…

Bijdrager
    Hansi2124

Of het ziet er zó uit:

Bijdrager
    diegormf

Is de mogelijkheid dat “Open vensters opnieuw…” standaard niet aangevinkt is? Of ergens anders instellen?

Bijdrager
    iMac-er

Ben ook benieuwd naar het antwoord hierop ;).

Bijdrager
    Volkie

Ik ook, mega irritant namelijk. Ik wil helemaal niet dat ergens een vorig scherm word geopend.

Bijdrager
    Hansi2124

Dan vink je dat toch uit?

Bijdrager
    Guido Cornet

Dat automatisch opstarten van vensters in programma’s kun je in de systeemvoorkeuren bij algemeen uitvinken.

Functie -> Herstel vensters na stoppen en opnieuw openen programma’s

Bijdrager
    SunKeeper

Klopt, maar door een bug staat er in de bevestigingsvensters voor afmelden, of herstarten of uitzetten altijd een vinkje.

Met een volgende update wordt dat opgelost, als het goed is.

Inactief
    Anoniem
    SunKeeper op 02 augustus 2011

Zei Steve dat toen hij je vanmorgen belde?

Bijdrager
    Volkie

Dank formulefan :-), dat is alvast 1 van de twee. Nu Steve nog even, vanochtend lag hij nog te slapen want het was midden in de nacht in Cupertino.

Bijdrager
    G-Force

Klopt, maar door een bug staat er in de bevestigingsvensters voor afmelden, of herstarten of uitzetten altijd een vinkje.

Uhm, wie zegt dat het een bug is? De optie in systeemvoorkeuren, zoals hierboven getoond, houdt in dat een programma als bijv. Voorvertoning documenten van de laatste sessie weer moet openen of niet. Niet dat bij het opstarten van het systeem de programma’s niet meer geopend moeten worden.

Ik ben er vrij zeker van dat het nu precies is zoals Apple dat wilde, maar als er genoeg wordt geklaagd zie ik het wel gebeuren dat ze het aanpassen. Dan lijkt het me het beste dat het vinkje de laatst gekozen instelling onthoudt.

Bijdrager
    SunKeeper

Resume is een algehele functie, die je aan en uit zet met die optie in Systeemvoorkeuren.

Ook sommige programma’s zoals Safari bijv. hebben een losse schakelaar:

Dus zowel de vensters bij het starten van programma’s, als de programma’s die openen na een herstart.

Correct me if I’m wrong, mits je uit kan leggen en onderbouwen, hoe het dan wel werkt.:smile:

Bijdrager
    G-Force

Resume is een algehele functie, die je aan en uit zet met die optie in Systeemvoorkeuren.

De optie zegt toch echt:

Herstel vensters na stoppen en opnieuw openen programma’s

en niet:

Herstel vensters na opnieuw opstarten computer

Deze optie staat los van de functie om alles weer te herstellen zoals het was bij een herstart. Wat het wel regelt is of een programma de openstaande documenten opnieuw moet openen als een programma wordt gestopt en opnieuw wordt gestart. Let hierbij op dat als jij je computer opnieuw opstart en je laat alle programma’s open staan, dat jij de programma’s niet expliciet hebt gestopt.

Lastig uit te leggen dit..

Bijdrager
    MacMaccie

Ik ben er toen achter gekomen dat als je progammas afsluit voor het afsluiten van je mac dat die na t opstarten niet meer opstarten.
    T kan ook wel z’n voordelen hebben, vind ik:-)

Photoshop sluit ik niet meer af, en die start dan gewoon weer op na t opstarten, das toch wel ideaal

Bijdrager
    recoiller

Ik ben er toen achter gekomen dat als je progammas afsluit voor het afsluiten van je mac dat die na t opstarten niet meer opstarten.
    T kan ook wel z’n voordelen hebben, vind ik
    Photoshop sluit ik niet meer af, en die start dan gewoon weer op na t opstarten, das toch wel ideaal

Je kunt een programma als photoshop ook gewoon in je startup-items zetten. Dan start hij ook automatisch op.
    In Lion was ik lang bezig met alles handmatig afsluiten of bij het opstarten duurde het lang omdat alles automatisch geopend werd. In SL kon ik snel afsluiten en snel opstarten.
    Misschien werk ik op een onhandige manier maar ik heb aan het einde van de dag altijd veel te veel schermen open staan die ik daarna niet meer nodig heb. Als ik ze wel weer nodig heb dan gebruik ik de sluimerstand ipv uitzetten. Dat werkt 100x beter en sneller dan hoe Lion het doet.

Bijdrager
    okelder

@Oulad en @Hansi2124: dank voor jullie plaatjes en tips. Ik vind het (vergeleken met SL) niet beter geworden. Ik zal (voor zo lang als het duurt) het vinkje gebruiken voor het uitzetten.

Bijdrager
    iep

Ik vind resume voor een applicatie niet erg handig, alleen bij een crash. Voor de rest wil ik of met een leeg document beginnen of met een bestaand document. Bij dat laatste dubbelklik ik wel op het document. Die optie heb ik in de system prefs dan ook maar uitgezet. Wil ik het toch wel dan kan ik met cmd-option-q nog altijd kiezen om alle vensters zoals ze zijn te laten opslaan en dan de app te quitten. Als je die optie in de sysprefs aan hebt staan is het trouwens andersom, cmd-option-q sluit dan af zonder de vensters te onthouden.

Bij het afsluiten kan ik me voorstellen dat je tegen hetzelfde aanloopt. Het idee is nou juist dat je zonder alle apps te quitten gewoon in 1x je Mac uitzet en de volgende start weer schoon begint. Daar kun je dan voor kiezen door dat vinkje weg te laten. Toegegeven, als je dat iedere keer moet doen wordt het irritant. Wellicht dat er al iemand iets met een Automator of AppleScriptje wat gedaan heeft waardoor je in 1klik je machine gewoon afsluit zonder alle vensters te onthouden.
    Voor het opnieuw starten vind ik het eigenlijk wel heel erg handig, vooral bij iets als een update. Gelukkig kun je ook hier weer kiezen zodat je altijd een schone herstart kunt doen wat handig is bij problemen.

Je hebt dus kort gezegd 2 resume versies: op applicatie niveau (aan/uit te zetten via sysprefs) en voor het afsluiten/herstarten/uitloggen (uit te vinken in het afsluit scherm). In alle gevallen ligt de keuze voor wel/geen resume bij de gebruiker en dat moet want bij problemen moet je het uit kunnen schakelen.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.