30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:
    Bijdrager
    recoiller

Ineens werkt wachtwoord niet meer, opstarten van CD werkt ook niet

Ik heb een Macbook Pro, bijna nieuw kunnen kopen met alleen een adapter, geen CD’s.
    Het wachtwoord kreeg ik er bij maar dat werkt in eens niet meer.
    Aangezien hij nieuw voor mij is, dacht ik gewoon even op te starten van de snowleopard installatie-schijf, maar dan blijft hij hangen op het apple logo. Dus heb ik de schijf van de buurman geleend, en ook van die schijf kan ik niet opstarten en blijft hij hangen op het apple logo.

Ik ben in eens toch wel radeloos…

Bijdrager
    1984

Wat voor kleur heeft die schijf van de buurman (indien grijs dan zal het niet lukken)

Bijdrager
    recoiller

Wit met beest er op. Zelfde als van mij.
    Ik weet dat ik eigenlijk de grijze schijven moet hebben die bij de computer horen.

Bijdrager
    Vinhelper

Start met Option ingedrukt, dan kun je meteen zien of je van de Snow Leopard-schijf kunt opstarten.

Bijdrager
    recoiller

Heb ik gedaan, hij ziet de schijf gewoon, ik selecteer hem, hij begint met opstarten.. grijs scherm met apple logo.. en zo blijft het tot ik hem uit forceer. Heb het al meer dan een uur laten staan. Zelfde met de schijf van de buurman.

Is overigens een i5 macbook pro..

Bijdrager
    Vinhelper

Doe dan maar eens SMC en PRAM-reset.

Weet je hoe dat gaat?:wink:

Edit: Uitleg over SMC-reset en PRAM-reset.

Bijdrager
    mowat

Bij een mac hoort een schijf ( zelfs 2 schijven).
    Ik vind het erg vreemd dat men een “bijna nieuw Macbook” , toch een duur apparaat , verkoopt zonder installatieschijven.
    Als je de verkoper kent zou ik toch maar eens aan zijn oren gaan trekken.

En , zoals Vinhelper voorstelt , starten met de Alt/option ingedrukt en zien wat hij doet, en als het lukt een nieuw paswoord aanmaken.
    succes

Bijdrager
    recoiller

PRAM-reset heb ik gedaan. Dat hielp niet.
    SMC-reset is nieuw voor me, ga ik nu proberen.

De computer is niet gekocht door ze maar verkregen door een dealtje. Ik ken ze en ze zijn het type die een printer kopen en dan de doos inclusief inktpatronen weg hebben gegooid voordat ze het ding aan hebben gehad. Ze hebben het goed en zijn daardoor wat gemakzuchtig.

Opstarten met alt helpt dus helaas niet. Als ik door de opstart van de schijf kom, wis ik de HD meteen helemaal.

dank je..

Bijdrager
    1984
    Bijdrager
    recoiller

SMC-reset is helaas ook geen oplossing..

hij blijft hangen op het apple logo..

Op 2 Snow Leopard DVD’s gaat het mis dus ik kan me niet voorstellen dat het aan de schijven ligt.

Bijdrager
    Hansi2124

Als hij bijna nieuw is: welk OS staat er dan op? 10.6.1, 10.6.2, 10.6.3 of 10.6.4?

Bijdrager
    recoiller

10.6.4

aan de installatie bestanden zie ik dat hij is geïnstalleerd op 20 oktober..

Bijdrager
    Hansi2124

Je zou dus een SL-dvd moeten hebben met minimaal 10.6.4
    Maar ik heb onlangs ook hier ergens gelezen dat er bepaalde systeembestanden op de meegeleverde dvd’s aanwezig zijn van 10.6.4 die niet op de retail-versie van SL 10.6.4 aanwezig zouden zijn….

Bijdrager
    recoiller

die heb ik niet..
    hoe kom ik daar aan?

Bijdrager
    recoiller

ik probeer de SL-dvd nu in mijn andere Macbook Pro (die dus weg gaat).. en daar doet hij het wel
    Op de nieuwe macbook pro zie ik dus wel het apple logo, maar niet de “laad roos”..

Bijdrager
    Hansi2124

De retail-dvd van Snow Leopard? Kopen bij een winkel die Applespul verkoopt. Of Apple Store via internet. Maar dan moet je dus echt wel 10.6.4 hebben.

Bijdrager
    recoiller

dat is dan wel minder, is de SL-schijf dan maar zo beperkt houdbaar?

Bijdrager
    Hansi2124

Nee, dat komt omdat jouw nieuwe MBP zo nieuw is dat die persé minimaal 10.6.4 moet hebben.

Bijdrager
    recoiller

ah.. hmmmm.. als ik een nieuwe SL-schijf koop moet ik wel zeker zijn dat het een verse is..

Bijdrager
    Hansi2124

Ja. Dat moet je dus goed navragen en als ze dus zeggen dat je 10.6.4 hebt gekocht en het blijkt 10.6.4 niet te zijn, moet je deze terug kunnen geven. Hij kost €29,=
    Maar vraag voor de zekerheid ook of je met die je MBP kan installeren, omdat je misschien systeembestanden mist die niet op die SL-dvd staan.
    Vertel gewoon het hele verhaal, dan begrijpen zij er ook wat meer van;-)

Bijdrager
    recoiller

Goed plan..
    Hier kan ik wel wat mee.

Overigens heeft een vriend een 13″ i5 Macbook Pro, zou ik zijn schijven kunnen gebruiken?

Bijdrager
    Hansi2124

Nee, volgens mij niet. Is een ander model sowieso als jij een 15 inch hebt….

Bijdrager
    Vinhelper

Dat laatste werkt hoogstwaarschijnlijk niet.

Vraag in de winkel even of ze de DVD uit het doosje willen halen, want de softwareversie staat er altijd op vermeld. Zoniet, dan wel de build-versie. Je kan op internet vinden welke build bij welke versie hoort.

Bijdrager
    recoiller

goede tip.

ik zag net dat de nieuwe macbook pro 13″ een intel core duo heeft..
    was de SL dvd eigenlijk niet puur een update?

Bijdrager
    Hansi2124

Een upgrade eigenlijk. Een verbeterde versie van Leopard.
    Over welke mbp 13″ heb je het nu? Die van jezelf van oktober?

Bijdrager
    recoiller

ik heb een 2008 15″ macbook pro
    Die vervang ik dus voor de i5 15″

Een vriend heeft vorige week een 13″ mbp gekocht.

Bijdrager
    macpro

Koppel beide MacBook Pro’s aan elkaar via een firewire kabel.
    Start de nieuwe op met de T toets ingedrukt.
    Start de oude op vanaf de Snow Leopard DVD.
    Installeer nu OS X op de harde schijf van de nieuwe MacBook Pro.
    Voer daarna alle software updates uit die er op dit moment zijn.
    Daarna herstart je pas de nieuwe MacBook Pro en heb je als het goed is een versie OS X 10.6 installatie.

Bijdrager
    Oppie

En het is niet de bedoeling dat je voor elke dwarsliggende scheet een SMC reset doet, Vin.

Bijdrager
    Vinhelper

Over nuttige reacties gesproken…:sealed:

Net of jij weet wat er aan de hand is met de machine.

No offense, verder.:smile:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Oppie op 06 november 2010

En het is niet de bedoeling dat je voor elke dwarsliggende scheet een SMC reset doet, Vin.

Een safe-boot dan maar?
    En al wéér een Mac die zonder de grijze schijven “verkocht” is, het houdt niet op he? :sealed:

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.