14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Ilanman

In-ear of grote koptelefoon?

Wat heeft een betere geluidskwaliteit (voor dezelfde prijs), een in-ear of een grote koptelefoon?

Ik wil voor bij mijn iPod een nieuwe koptelefoon en twijfel wat voor soort ik moet kiezen. (Ik wil een paar tientjes uitgeven.) De kwaliteit van de standaard dopjes vind ik maar matig. Nou hoor ik zowel over in-ear koptelefoontjes als over grote koptelefoons dat het geluid veel beter is. Ik heb even gezocht, maar niet 1-2-3 gevonden welk type van de twee een betere geluidskwalteit heeft. Dat is in grote lijnen vast iets over te zeggen.

Waar kan ik daar meer over vinden?

Thanx!

Moderator
    unSOUND

Een “gewone” hoofdtelefoon is natuurlijk compleet anders dan oordopjes, en in beiden heb je verschillende kwaliteiten. Je hebt dus oordopjes die beter zijn dan hoofdtelefoons, maar ook andersom…

En beiden hebben hun eigen voordelen. Een hoofdtelefoon is in de regel beter voor je oren dan oordopjes, maar oordopjes hebben weer minder geluidsproductie naar buiten, en ben je anderen dus minder tot last… het is maar wat je belangrijker vind.

Bijdrager
    mvdenberg

Altijd moeilijk zo’n vraag, omdat het voor iederen verschillend is: de een wil geen in-ear dopjes vanwege de kwaliteit en de ander zweert er juist bij.
    Ik raad je aan om langs een winkel te gaan waar ze veel modellen hebben: lekker luisteren en vergelijken (al is dat vanwege hygiëne met in-ear dopjes wel lastig)

Andere forumleden gebruiken deze koptelefoons bij hun iPods. Misschien heb je er iets aan:
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=27269&highlight=sony

Bijdrager
    LEXY

De één is niet per definitie beter dan de ander. Het is maar wat je lekkerder vindt zitten, op of in je oren.

Bijdrager
    Ilanman

Ik begrijp dat er veel meespeelt bij de keuze voor een type koptelefoon. niet iedereen houdt ervan pluggen in zijn oren te hebben zitten, anderen vinden zo’n installatie op hun hoofd niks, etc. Ook is de keuze voor een bepaalde koptelefoon uiteindelijk erg afhankelijk van je eigen smaak qua geluidsbeeld, net als bij gewone boxen.

Wat ik me vooral afvraag is of er in meer algemene zin een verschil in geluidskwaliteit is. Ik kan me voorstellen dat de grote koptelefoons grotere speakers hebben en daardoor (in potentie) betere lage tonen en een voller geluid hebben. Of niet?

Bijdrager
    Ro_Datsun

Deze site is wel een goede gids.. waar je op moet letten enzo..

Top 10 Headphones

Ik heb zelf de Sennheiser PX100 en de PXC250

Oordopjes zijn vaak wel goedkoper.. je hebt voor minder geld al hele goede..
    Persoonlijk ben ik meer van de koptelefoons:)

Ik gebruik alleen mijn oordopjes op de fiets (oohhh :P) en als ik geen tas mee heb

Bijdrager
    deSpaanseRente

Ik geef de voorkeur aan een gewone hoofdtelefoon (heb de Sennheiser HD25), maar dat is grotendeels ook een persoonlijke subjectieve voorkeur gezien ik die kleinere oortjes heel erg lastig vind. (en ze bij mij ook heel snel kapot gaan)

Bijdrager
    Nielso

Mijn orginele iPod-oortjes beginnen nu een beetje problemen te krijgen dus ik denk dat ik overstap op de in-ear koptelefoontjes.

Bijdrager
    Turbanus

:? Maar de originele van Apple zijn ook “in-ear”…..

Bijdrager
    Ilanman

Nee, dat zijn ‘earbuds’. En volgens mij geen pretje om in je gehoorgang te duwen…

Die site headphone.com van Ro_Datsun is idd nuttig om te bekijken. Maar in de ‘top 10’ komen maar enkele modellen in-ears van Shure voor, vanaf $ 300. In lagere prijsklassen zijn ze blijkbaar niet favoriet??

Bijdrager
    LEXY

Je hebt het over ‘grote koptelefoons’. Maar er bestaat ook nog wat kleiners dan die halve Mickey Mouse bollen hoor! Dit zijn twee fijne van Sennheiser. En in het wit!! Maar natuurlijk ook gewoon in het zwart te koop.

Bijdrager
    Ro_Datsun
    ”Ilanman”

Nee, dat zijn ‘earbuds’. En volgens mij geen pretje om in je gehoorgang te duwen…

Die site headphone.com van Ro_Datsun is idd nuttig om te bekijken. Maar in de ‘top 10’ komen maar enkele modellen in-ears van Shure voor, vanaf $ 300. In lagere prijsklassen zijn ze blijkbaar niet favoriet??

nouja ik ben op internet eens gaan kijken, maar Shure heeft niet veel modellen onder de €100.. ik weet niet precies waarom die andere merken de voorkeur krijgen. Koptelefoons en oortjes staan door elkaar. Het blijft een kwestie van smaak alleen denk ik dat die mensen alles naast elkaar hebben kunnen testen

Bijdrager
    JorisG
    ”unSOUND”

Een hoofdtelefoon is in de regel beter voor je oren dan oordopjes

Hoe schadelijk zijn in-ears eigenlijk voor je oren?

Bijdrager
    tommy666

niet echt schadelijk,op voorwaarde dat je het volume niet te hoog zet(een goeie maatstaf hier voor is dat je het geluid buiten je dopjes nog flauw moet horen)

OPGELET:

ik heb het hier dus wel over in-ears en NIET over earbuds(zoals standaard bij de iPod) die zijn op dat volumeniveau veel schadelijker dan in-ears,omdat in-ears het geluid van buiten grotendeels weg halen en je dus op een lager volume kan luisteren.

het beste is natuurlijk nog altijd een koptelefoon.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.