15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    ushuaia71

In app finder laat geen wijzigingen toe (rename/delete/copy/paste)

Hallo,

Ik dacht eerst dat ik tijdens de install iets gemist had in de instellingen (Deze app wil toegang, tot dit, die tot dat, …) maar volgens mij dus niet.

Ik maak graag gebruik van de mogelijkheid om in een finder window in een app (bv. bij bewaren) de mogelijkheid te hebben om geliste files te renamen of deleten. Anderzijds copy paste ik ook al eens een naam uit een file om als bestandsnaam te gebruiken bv een barcode. En dat lukt ook niet meer.

Waarschijnlijk een setting ergens, want ik kan er niets over vinden! Dacht eerst dat het met externe HD’s en hun file structuur had te maken maar op de Mac zelf ook een probleem.

Het probleem doet zich ook voor op mijn MacBook. Ook de recentste Catalina.

Wie o wie schijnt zijn licht in deze donkere dagen? Speculaas en marsepein zijn uw deel;-)

Bijdrager
    nnsa

Misschien moet je even kijken met (i) -appeltje-i op je folders, of die wel de juiste toegangs-eigenschappen hebben qua gebruikers (onderin het info scherm kan je die aanpassen, na het slotje eraf te hebben gehaald).

Bijdrager
    ushuaia71

Stond voor systeem op lezen en schrijven. Mij ‘home’ map stond voor de staff op enkel lezen en voor everyone ook op enkel lezen. Zelfs als ik die beide op ‘lezen en schrijven’ zet en dit doortrek naar alle onderliggende mappen, werkt het nog niet. Ik ga die ‘everyone’ wel terug op enkel lezen zetten.

Bijdrager
    ushuaia71

Voor de duidelijkheid: het doet zich voor als ik IN een programma zit en daar iets wil bewaren. Dat is niet echt een finderfinder window, maar hopeoijk is het zo iets duidelijker.

Bijdrager
    nnsa

Misschien kan je het verduidelijken met een schermafdruk. Het is mij niet duidelijk wat er niet werkt. Ik kan geen wijzigingen aanbrengen in een Bewaar-dialoogbox, op de naam van het te bewaren bestand na. Misschien had je daar een plug-in voor die niet meer werkt in Catalina ?

Bijdrager
    ushuaia71

Hey nnsa,

Bij ‘opslaan’ of ‘opslaan als’ krijg je een dialoogvenster. ALs je dan rechtermuisknop doet op een bestand uit je lijst kan je bv naam wijzigen. De naam van het bestand is effectief editeerbaar dan (komt een kader rond) maar ik kan niks intikken of wijzigen. Net met bijvoorbeeld copy paste van een stukje tekst uit bv teksteditor naar dat dialoogvenster als bestandsnaam.

In app issue

Bijdrager
    nnsa

Bedankt voor de verduidelijking. Nu de oplossing nog, waarom dit bij jou niet werkt. Je zou een nieuw account kunnen aanmaken en kijken of het daarin wel werkt. Zo ja, dan heb je wellicht corrupte finder preferences.

Bijdrager
    ushuaia71

Daar had ik ook al aan gedacht, maar de MacBook heeft net hetzelfde gedrag. Het enige dat daar ingrijpend werkt op finderniveau is Adobe CC en Google Backup & Sync. Zal clean install worden tussen Kerst en Nieuw;-)

Bijdrager
    GoeieDag

Maar dan zou dat gedrag in een nieuwe gebruiker toch niet mogen voorkomen, zolang je daar Adobe CC niet hebt opgestart in die gebruiker. Probeer het eens.

Bijdrager
    ushuaia71

Ik heb een nieuwe gebruiker gemaakt. Zelfde gedrag. Niks opgestart daar. Domme vraag, maar bij jullie werkt het dus gewoon wel wat ik wil doen in Catalina? 10.15.1

Bijdrager
    nnsa

Heb je niet één of andere finder-extensie geïnstalleerd die in de weg zit ?

Bijdrager
    nnsa

Zet de extensies eens uit bij je systeem instellingen / privacy.

Bijdrager
    GoeieDag

Je moet overigens wel op ‘Wijzig naam’ klikken voordat je naam kunt veranderen. Dus jouw plaatje is gelijk aan mijn beeld voordat ik de naam verander. Je hebt in dat screenshot alleen de focus niet op het dialoog-venster gelegd.

Bijdrager
    ushuaia71

Zo ver was ik mee hoor;-)

Dan gaat de focus naar de naam idd, maar kan ik niks intikken. Zo’n ‘doef’ hoor je dan omdat je iets doet wat de finder niet lust.

Bijdrager
    Ree

ik gooi een paar dingen de ruimte in

1. Adobe heeft ernstige bugs met betrekking tot opslaan van bestanden in Catalina; gebeurt dit ook in ander merk programma’s in dezelfde map? (dus bijvoorbeeld Pages of Textedit?)

2. is de folder waar je in probeert op te slaan op een beschermd deel van het OS? Buiten je home-folder dus? Dan moet je de applicatie “Full Disk Access” geven via het control panel

meer kan ik even niet verzinnen:)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.