30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)
  • Q:

Bijdrager
    peterwillem

In AP Extr kanaal veranderen?

Op mijn Imac krijg ik een dl snelheid van tegen de 150Mbps, in overeenstemming met mijn ziggo abbo.
    Op mijn Ipad (wifi) meet ik een snelheid van 40 tot 50 Mbps, vlak bij de router (AP Extr 4e generatie).
    Op 10 mtr 1 muur er tussen en 15 mtr van af de router met enkele muren ertussen wordt dit resp 40 en 20 Mbps.
    Heb wat met wifi analiser gestoeid en die geeft aan dat ik mijn kanaal 4 (2,4GHZ) moet wijzigen naar 12 of 13. Te veel storing van andere netwerken.
    Dit wil ik doen via AP config prog.
    Inloggen bij AP Extr, Draadloos

2,4 GHZ kanaal wijzigen van 4 naar 13

/uploads/community/dd6c95a2064b9f16cef91f6262de6a33d737e9ae_10679.jpg

Vervolgens bewaren en werkbij
    dan krijg ik dit:

Bekijkinstellingen:

/uploads/community/50ff5382333f74ab59a854029a893c4624c841cb_10679.jpg

en dan kom ik niet verder en moet weer terug naar af.
    Wie weet hoe het verder moet?

Bijdrager
    peterwillem

/uploads/community/37d8cb3056d3bb29361783df22ac1e69255ea66f_10679.jpg

niet verschenen schermafbeeldingen

Bijdrager
    peterwillem

Bijdrager
    fred44nl

DHCP kan en mag niet beginnen bij x.x.x.1
    maak daar maar es 10 of 20 van.

Bijdrager
    peterwillem

Sorry maar dat begrijp ik niet. Moet het bv 192.168.178.10 of 20 worden?
    Zo ja hoe doe ik dat?

Bijdrager
    fred44nl

je hebt op jouw laatste afbeelding de knop “Netwerkopties”.
    daar kun je 1 in 10 of 20 veranderen.

Bijdrager
    peterwillem

Ok dat is gelukt. En kanaal is naar 13 verandert. Volgens Wifi Analyzer zijn er minder netwerken in de buurt.
    Maar de download snelheid op Wifi is volgens metingen minder geworden. Zowel vlakbij de router als op afstand in andere kamers.
    Zou ik het weer terug moeten zetten naar kanaal 4?

Bijdrager
    fred44nl

wat is het resultaat op 2,4 GHz ??
    heb je ook 5 GHz geprobeerd ??

Bijdrager
    Spinozo

Welke iPad hebben we het over?
    Sowieso is 5GHz aan te raden als je buren hebt. Met een Formule 1 auto rij je meestal ook niet veel sneller in de spits dan met een Kia Picanto…

Bijdrager
    peterwillem

Voor gaande is alle maal 2,4 GHz netwerk.
    Ik ben niet zo goed thuis in deze materie maar hoe ga ik over op 5 GHz net werk? Op mijn Imac weet ik het: gewoon aanvinken. Maar in AP config scherm zie ik het niet zo gauw, zie wel dat in draadloze opties 5 GHz naam aangevinkt is. Maar dat lijkt mij niet voldoende want volgens wifi analyzer zit ik overal in het 2,4 GHz netwerk.

Bijdrager
    peterwillem

Ipad Mini 2

Bijdrager
    peterwillem

Ben intussen al weer wat verder. Heb op mijn Ipad het 5GHz netwerk gekozen en inderdaad de snelheden zijn een stuk beter.
    Helaas lukt dat niet met Wifi Analyzer, dit gebruik ik op de Android phone van mijn vrouw en ik zie even niet hoe ik dat 5GHz netwerk moet instellen, zie het ook nergens staan bij: Instellingen, Wifi.
    Kan dus niet zien of ik nog last heb van andere wifi netwerken van buren.

Bijdrager
    peterwillem

Kan android wel omgaan met 5 GHz netwerken? Versie 4.2.1 . Zoja waar en hoe kan ik dit dan instellen?

Bijdrager
    Raddie

Maar wat doe je eigenlijk op een foon of iPad waar je meer dan 20 Mbps voor nodig hebt? Is dat niet snel zat eigenlijk?

Ik begrijp tot op zekere hoogte de sport van het optimaliseren, maar is goed in dit geval niet goed genoeg?

Bijdrager
    Spinozo

AP Xt is een dual band router die tegelijkertijd zowel op de 2.4 als 5 GHz uitzendt. Je kunt per apparaat kiezen met welke band je verbinding maakt, in de netwerknaam staat over het algemeen 5 GHz apart vermeld. Je zult je Android phone dus expliciet met dit netwerk moeten verbinden, anders blijft ie verbonden met het 2.4 GHz netwerk. Ziet een apparaat die 5 GHz band niet dan heeft het apparaat niet de benodigde WiFi chip aan boord (WiFi ac en n). Maar dan heb je het over telefoons van voor 2012…
    iPad mini 2 heeft geen ac maar alleen n, theoretisch 300mbps maar de realiteit is vaak een stuk lager. Hoe snel gaat ie nu?

Bijdrager
    Spinozo

AP Xt is een dual band router die tegelijkertijd zowel op de 2.4 als 5 GHz uitzendt. Je kunt per apparaat kiezen met welke band je verbinding maakt, in de netwerknaam staat over het algemeen 5 GHz apart vermeld. Je zult je Android phone dus expliciet met dit netwerk moeten verbinden, anders blijft ie verbonden met het 2.4 GHz netwerk. Ziet een apparaat die 5 GHz band niet dan heeft het apparaat niet de benodigde WiFi chip aan boord (WiFi ac en n). Maar dan heb je het over telefoons van voor 2012…
    iPad mini 2 heeft geen ac maar alleen n, theoretisch 300mbps maar de realiteit is vaak een stuk lager. Hoe snel gaat ie nu?

Bijdrager
    peterwillem

20 mbps is voor mijn phone en ipad wel genoeg. Punt is ik heb niet overal in huis die 20 mbps. Om uit te vogelen waar het wel of niet is loop ik met de wifi analyzer en snelheid meting op phone en ipad rond.
    Een ding is duidelijk het 5 ghz netwerk is overal ver weg het snelst.Metingen op ipad minii2 en iphone se liggen vlak bij elkaar nl: Vlak bij de router ruim 90 mbps down en 15 mbps up, in de woonkamers( 10 tot 15 mtr van de router) 30 down en 15 up. Als ik op het 2,4 ghz netwerk zit dan wordt alles wel meer dan 50% langzamer.
    Vervelend ding is dat bij aanzetten van phone of ipad bv een aantal uren later vaak eerst het 2,4 ghz netwerk gekozen wordt. Heb je niet direkt in de gaten, eigenlijk pas als je zo’n meting doet.

Bijdrager
    fixar

Als je de beide netwerken (de 2.4 en de 5Ghz) een eigen naam heb gegeven (zoals ‘petha1940’ en ‘petha1940 5 ghz’ kun je op de telefoon/iPad waar je last hebt van het feit dat ie zich steeds op de 2.4Ghz aanmeldt toch gewoon in de voorkeuren aangeven dat hij het 2.4Ghz netwerk moet vergeten?

Instellingen–> Wi-Fi—> bij ongewenste netwerk op de ‘i’ drukken en kiezen voor ‘Vergeet dit netwerk’

Als je aan de andere uiteindes van je woning hogere snelheden wilt halen kun je er ook voor kiezen om daar ook een Wi-Fi accespoint te plaatsen. Let op dat dit (mijns inziens) alleen verbetering geeft wanneer het accespoint (bijv een Airport Express tot 100Mbps of een Extreme of ander merk voor >100 Mbps) met een NETWERKABEL is verbonden met de router (jouw huidige Airport Extreme 4th gen [2009-2011], die overigens ook alleen n-ondersteuning heeft en nog geen ac)

Bijdrager
    peterwillem

Netwerk vergeten , ok dat is een idee.
    Ik heb twee andere wifi acces points in de woonkamer staan. (airports express) maar die zijn draadloos verbonden met de extrme.
    Een vaste kabel verbinding is voor mij (voorlopig) geen optie.
    Met de huidige (5ghz) snelheden kan ik mee leven.
    Het verschil tussen n ondersteuning en ac is mij niet geheel duidelijk, ligt dat in de doorvoer snelheden?
    Loont het om een nieuwere AP extr aan te schaffen?

Bijdrager
    fixar
    peterwillem op 21 mei 2016

Netwerk vergeten , ok dat is een idee.
    Ik heb twee andere wifi acces points in de woonkamer staan. (airports express) maar die zijn draadloos verbonden met de extrme.

Dan kun je daar nog wel eens een bron van de vertraging te pakken hebben…Als je devices zich verbinden met een van die draadloze Airport Expressen (en waarom zijn dat er twee?) dan verlies je door de aard van een dergelijke verbinding al in ieder geval de helft van je signaal…het toevoegen van nog meer draadloos aangesloten acesspoints zal dit alleen maar verslechteren.

Een vaste kabel verbinding is voor mij (voorlopig) geen optie.

Kom op joh, waar een wil is is een weg.

Met de huidige (5ghz) snelheden kan ik mee leven.

Ok

Het verschil tussen n ondersteuning en ac is mij niet geheel duidelijk, ligt dat in de doorvoer snelheden?
    Loont het om een nieuwere AP extr aan te schaffen?

AC is inderdaad een nieuwer en sneller protocol waar de nieuwere devices baat bij kunnen hebben.
    Het loont echt méér om een kabel te realiseren tussen de router en een lokatie (nabij/in) de woonkamer alwaar je een airport express in bridgemodus op aan sluit.

Bijdrager
    peterwillem

Een ap expre is aangeloten op een Sony radio/versterker en hierdoor kan ik muziek vanaf mijn Imac afspelen.
    De andere dacht ik gebruikt te hebben als een soort van bereik cq signaal vergroting.
    Beide staan in bridge modus. Weet niet of dat juist is? Werkt wel voor de muziek maar misschien niet optimaal.
    Een kabel trekken van af de router naar een van deze ap’s is voor mij te lastig.Moet in de ( zeer lage )kruip ruimte door 2 muren heen boren.
    Denk er aan om die nieuwe AP Extrm 2016 te kopen, die zou o.a. groter bereik hebben en uiteraard ac protocol. En dan 1 ap express weg laten.

Bijdrager
    fixar

De Airport express die je gebruikt om de stereo van Airplay te voorzien kun je beter instellen op:

“verbind met draadloos netwerk” Dan gaan devices zich daar niet op aanmelden.

Die ander staat waarschijnlijk nu op “breid bereik draadloos netwerk uit”, op de genoemde vertragende factor na is dat dan de ‘juiste’ instelling.

In plaats van de extreme (toch ook zo’n 200 euro) kun je er ook voor kiezen om middels zg powerline-adapters (Ik werk graag met Devolo) een bedrade netwerkverbinding te realiseren via het 230v-stroomnetwerk. Eentje in de meterkast bij de router en eentje in het stopcontact nabij de Airport Express die je wilt gebruiken om ook in de woonkamer snellere wifi te krijgen. Dan hoef je niet de kruipruimte in….

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 6 maanden geleden door  fixar.

Bijdrager
    peterwillem

Een ap expre aangepast.(verbind met draadloos netwerk).
    Die Devolo 500 duo lijkt me wel wat. Dat duo band houd dat in dat je zowel 2,4 ghz als 5 ghz kunt draaien?
    Er zijn nog al wat verschillende types. Den zelf aan de Devolo 500 DLan 500 AV wireless + StarterKit.Maar misschien is dat te veel van het goede?

Bijdrager
    peterwillem

Zit nog over die devolo te denken.
    In feite wil ik alleen dat mijn Airport Ex in de woonkamer via kabel( lichtnet) met mijn wifi netwerk (zowel 2,4 ghz als 5 ghz) in mijn werkkamertje (waar ook de router etc) staat verbinden.
    Heb ik daar die Devolo met wifi voor nodig of volstaat de Devolo duo + zonder wifi? Wat is de meerwaarde van met Wifi? Maakt dat ter plaatse nog een extra wifi netwerkje aan?

Bijdrager
    peterwillem

Eh nog een vraag. Als ik een derde adapter er bij zou nemen kan ik die dan gebruiken als kabelaansluiting op wifi van mijn Samsung smart tv?

Bijdrager
    fixar

Zonder wifi volstaat… het plaatje is er een van een prima geschikte versie

De wifi van die devolo’s is maar matig…je airport express doe dat beter

Bijdrager
    fixar

Zonder wifi volstaat… het plaatje is er een van een prima geschikte versie

De wifi van die devolo’s is maar matig…je airport express doe dat beter

Ik snap niet wat je met je laatste vraag bedoelt….maar je kan met bovenstaande adapters twee apparaten aansluiten (zitten 2 ethernetpoorten op) en je kunt dus ook een netwerkkabel verbinden met de TV

Bijdrager
    peterwillem

Ik heb op internet de handleidingen van Devolo bekeken en die vind ik nog wat verwarrend Met name het gedoe met codering etc. Ik heb een wifi netwerk met goede beveiliging en hoef dus geen extra .Ik zie de devolo setup enkel als of het een vaste ethernetkabel is die ik getrokken heb ( nu via het elec net) om mijn AP extreme router met mijn AP express in de woonkamer te verbinden. En als ik dan het airport config programma open dat ik dan het zelfde zie als nu.
    Wat installatie van de devolo’s adapters zie ik het zo: Devolo Adapter nabij ap extreme router met elkaar verbonden met ethernetkabel. Die adapter gaat in stopkontakt en in de woonkamer(achter) de andere devolo adapter in een stopkontakt en verbonden met de AP exprss via een ethernetkabel.
    Zo zou ik willen dat het werkt. Dus geen coderingen en cockpitten en dies meer zij zoals in de handleiding beschreven staat.

Als dit ongeveer klopt dan lijkt het mij een goede oplossing.

Ik heb nog een Samsung smart tv in de woonkamer (voor) staan. Als ik nu nog een devolo adapter in een stopkontact nabij de TV stop en met ethernet kabel verbind met die TV via de bijbehorende poort ben ik dan ook verbonden met internet? Nu heb ik een internet verbinding via het wifi netwerk maar dat is erg langzaam en zeker met streamen van films vanaf mijn Imac geeft dat behoorlijke vertragingen.
    Om een kabel te trekken van de AP express naar de TV voel ik niets voor.

Bijdrager
    fixar
    peterwillem op 22 mei 2016

.
    Wat installatie van de devolo’s adapters zie ik het zo: Devolo Adapter nabij ap extreme router met elkaar verbonden met ethernetkabel. Die adapter gaat in stopkontakt en in de woonkamer(achter) de andere devolo adapter in een stopkontakt en verbonden met de AP exprss via een ethernetkabel.
    Zo zou ik willen dat het werkt.

Als dit ongeveer klopt dan lijkt het mij een goede oplossing.

En precies zo werkt het. codering e.d. is optioneel en kun je ook achterwege laten.

Ik heb nog een Samsung smart tv in de woonkamer (voor) staan. Als ik nu nog een devolo adapter in een stopkontact nabij de TV stop en met ethernet kabel verbind met die TV via de bijbehorende poort ben ik dan ook verbonden met internet? Nu heb ik een internet verbinding via het wifi netwerk maar dat is erg langzaam en zeker met streamen van films vanaf mijn Imac geeft dat behoorlijke vertragingen.

De door mij getoonde Devolo’s hebben TWEE netwerkaansluitingen….dus als je die haalt kun je een kabel in de devolo prikken en de andere kant rechtstreeks in je TV

Om een kabel te trekken van de AP express naar de TV voel ik niets voor.

Dat is dus niet nodig;)

Succes!

Bijdrager
    peterwillem

Ok hartelijk bedankt. Ga er nog even over nadenken. Laat hier nog wel weten wat en wanneer ik het ga doen.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.