8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    _Billy_

In 16:9 of 4:3 opgenomen?

Weet iemand aan de hand van de camera waarmee (twee maanden geleden) videomateriaal is opgenomen, in welk formaat dat is geweest? Het gaat om een Sony-camera, de PD-170.

Graag wil ik weten of het om 16:9 gaat of om 4:3. Dit ivm capture settings in FCP. (kan het de persoon in kwestie nu niet vragen).

Groet,
    Billy

Bijdrager
    BenDover

Dat zie je toch wel als je een stukje opneemt?

Bijdrager
    _Billy_
    ”BenDover”

Dat zie je toch wel als je een stukje opneemt?

Dat is waar. Ik heb de beelden alleen niet zelf ‘geschoten’. Ben pas begin volgende week in de gelegenheid het hem te vragen, maar wil het alleen eerder weten, vandaar.

Bijdrager
    Anillusion

Wat voor materiaal het is kun je, zoals BenDover al zei, zien als je de tape(s) in de recorder/camera stopt. Maar waarom zou je het van tevoren willen weten? Het kost je 2 seconden om de settings aan te passen. Bovendien: het maakt niet uit. Als je per ongeluk 4:3 DV opneemt, dan is het slechts een kwestie van het zetten van een vinkje bij ‘Anamorphic’ in de browser window om er 16:9 DV van te maken. Of andersom om van 16:9 weer 4:3 te maken. Zolang de framerate en audiosettings maar goed staan. Het is geen adobe premiere, waar je bij de start van je project je keuze moet maken en daar vervolgens het hele project aan vast zit.

Bijdrager
    Pieterr
    ”_Billy_”

Het gaat om een Sony-camera, de PD-170.

If all else fails, read the manual

Bijdrager
    1234

Ik zo me er niet te druk om maken als ik jou was.

Gewoon inladen, en in je browser bij anamorphic vinkje zetten / weghalen.

(gelukkig lees ik altijd zo goed, wat Anillusion zei dus…)

Bijdrager
    _Billy_
    ”Anillusion”

Wat voor materiaal het is kun je, zoals BenDover al zei, zien als je de tape(s) in de recorder/camera stopt. Maar waarom zou je het van tevoren willen weten? Het kost je 2 seconden om de settings aan te passen. Bovendien: het maakt niet uit. Als je per ongeluk 4:3 DV opneemt, dan is het slechts een kwestie van het zetten van een vinkje bij ‘Anamorphic’ in de browser window om er 16:9 DV van te maken. Of andersom om van 16:9 weer 4:3 te maken. Zolang de framerate en audiosettings maar goed staan.

Heb het gemerkt inderdaad: als de framerate en de audiosettings maar goed staan. Dank!

Bijdrager
    Meneer Guggenheimer

Als EDITOR moet echt wel kunnen zien of iets 4×3 is of 16×9… ronden dingen in het shit kunnen meteen je een hint geven. ALS die niet rond zijn (zoals bijvoorbeeld een wiel) dan is het niet goed :wink:

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.