7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    joosty

Importeren vanaf Canon EOS-10D

Als ik beelden uit de Canon EOS-10D importeer met: “iPhoto” en “Fotolader” worden de foto’s zwaarder (donkerder). Bij het importen voeg ik GEEN kleur profielen toe aan de beelden.

Als ik de beelden importeer op een Winloos machine met de Canon software is de belichting van de geimporteerder beelden uitstekend.

Ik importeer in beide gevallen uit de camere met een usb kabel. Niet via een card-reader.

Hoe importeer ik beelden zonder dat te donkerder zijn na het importeren op de Mac?

Joost

Bijdrager
    Dbakker

Op je monitor in beeld of ook de afdruk?

Bijdrager
    Meneer Guggenheimer

Qua afdruk of op de monitor?

Bijdrager
    joosty

Zowel op beeld als afdruk…

Bijdrager
    osx

Heb je je monitor al gecalibreerd zowel op windows als op de mac?
    Dit maak namelijk nog al een verschil.

Bijdrager
    ajschol

Misschien een idee om een foto te importeren in windows, en deze bijvoorbeeld te Emailen naar je mac. (ook: vice versa! het liefst met zelfde foto). Je kan dan kijken of het aan het importeren ligt, of aan je monitor.

Ook een idee: doe hetzelfde met een bestand op RAW formaat en de standaard canon software. RAW is altijd onbewerkt, dus dan kan je die optionele oorzaak van je lijstje schrappen.

Nog een idee: Sluit de monitor van je PC (als dat kan) aan op je mac om te kijken of je dan verschil ziet.

Bijdrager
    Freek.

Waarschijnlijk komen de beelden van je camera binnen in sRGB. De windowsmachine staat denk ik ook zo ingeregeld (gaat vanzelf, doe je niets aan).
    Je Mac en/of iPhoto zal wellicht in een andere standaard kleurruimte ingesteld staan. Ik heb nu even geen OSX bij de hand en weet het niet precies uit mijn hoofd, maar via Hulpprogramma’s -> ColorSync kun je ergens je standaardinstellingen voor het systeem instellen. Probeer daar eens even sRGB in te stellen. Niet dat dat een te gekke kleurruimte is, maar je probleem kan er wel mee op tafel komen.
    Kijk ook even in de Voorkeuren van iPhoto of je daar iers aan kleurruimte kan instellen.
    Succes.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.