13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    cmc

Importeren van JVC harddisc camcorder naar MacBook lukt niet

Ik heb een JVC harddisc camcorder (JVC GZ-MG50E) te leen met materiaal dat ik in iMovie wil importeren op m’n MacBook.
    De cam heeft geen firewire aansluiting, dus moet het materiaal dmv usb importeren. Ik wilde het via slepen van Finder naar iMovie verplaatsen. Echter, dan volgt de foutmelding dat de bestanden (bijvoorbeeld MOV001.MOI en MOV002.MOD) niet kunnen worden geimporteerd omdat Quicktime ze niet kan verwerken. Tevens wordt er een code genoemd: -2048.

Neem aan dat het materiaal omgezet moet worden naar een ander formaat, maar heb geen idee hoe…

Ik moet bekennen een totale leek op het gebied van videobewerking te zijn, dus heb geprobeerd te achterhalen of deze bestanden elders op het forum worden genoemd, maar kan het zo snel niet vinden.

Kan iemand me aan een oplossing helpen? Alvast bedankt!

Bijdrager
    Turbanus

Als je het bestand vanaf die JVC wel op je desktop kunt krijgen, komt er vanzelf een oplossing op dit forum. Even opgeven wat voor bestand het is en dan weten ze wel te elden welk progje moet gebruiken om het in iMovie te kunnen importeren.:wink:

Bijdrager
    hahaha… wat slecht

je hebt hoe dan ook de mpeg2 component nodig om de .mod files te kunnen lezen
    vervolgens kan je ze converteren met streamclip naar DV stream. of andere vormen die imovie en finac cut expres kunnen lezen.

vervolgens kan je aan de slag.

ik heb zelf de everio G 505 (de 3CCD versie)
    en het mpg2 component (20 euro of goed zoeken) plus streamclip (is gratis) dat is wat jenodig hebt om het te laten werken.

http://www.squared5.com

Bijdrager
    mhrenes

Hiermee zou je de .MOD files moeten kunnen omzetten in een voor iMovie geschikt formaat.

Terwijl ik dit intoets is iemand anders al sneller…(zie hierboven)

Bijdrager
    cmc

Hallo Turbanes, bedankt voor je bemoedigende woorden;-)
    Zoals ik in mijn eerste posting al schreef, gaat het om .MOI en .MOV bestanden. Wat me wel verbaast, is dat een filmje dat uit een paar opnames lijkt te bestaan, hier een map met 163 bestanden geeft. Er is 1 bestand bij dat .PGI heet, de anderen zijn .MOV en .MOI
    De nummering van die bestanden loopt ook vreemd: soms alleen een nummer, dan weer een nummer-letter combinatie, dan weer verder met de nummers, enz enz. (Dus er zijn bestanden die bijvoorbeeld MOV022.MOI of MOV022.MOV hebben, maar er zijn er ook met MOV02D.MOI en MOV02D.MOV).
    Voor mij allemaal ‘Russisch’, maar misschien dat een van jullie er wat mee kan?

(Van de weeromstuit is mijn bureaublad zich ook nog eens vreemd gaan gedragen: toen ik net tijdens het kopieren van de cam naar een map op m’n bureaublad, eens in die map wilde kijken, verdwenen alle bestanden van mijn bureaublad. Ik kan ze nog wel zien als ik in de finder mijn bureaublad opzoek, maar op het gewone bureaublad zelf lijken ze niet meer te zien. Echter, klik ik op een willekeurige plek op het bureaublad, dan verschijnt wel daar het, ooit door mij op die plaats neergezette, icoontje. Probeer ik ze allemaal op die manier zichtbaar te maken, dan gaat dat na zo’n 80% mis: dan is alles ineens weer onzichtbaar. Heel maf!)

Bijdrager
    Turbanus

Gooi die map maar in je gebruikersmap of in de map “movies” dan is je desktop verlost van dat zware spul.:wink:

Bijdrager
    cmc

Inmiddels zie ik dat ook anderen tips geplaatst hebben: bedankt! Ik ga er meer aan de slag (hoop dat ik het snap…), maar ga me eerst helaas dus verdiepen in dit toch wel zeer vreemde bureaublad… (Eerst maar eens de hele boel opnieuw opstarten, tenzij jullie daar nog een andere oplossing voor weten, dan hou ik me aanbevolen!)

Bijdrager
    Turbanus

Dat komt gewoon omdat je geheugen en alles is volgelopen door zo’n zwaar bureaublad.

Bijdrager
    hobbes2210

Hi,

Terwijl ik deze reactie type, klapt mijn firefox uit:-) Zit er iets in het draadje?

Ik werk ook met een JVC camera. Echter deze genereert MOD en MOI files.
    Niet helemaal zeker of mijn advies dus helpt:-)

Ik gebruik altijd MPEG-streamclip om de MOD-files te converteren naar M2v en AAC (of AIFF)
    Deze files worden door iMovie herkend (import) en kunnen gewoon bewerkt worden.
    De MOI files zijn indexfiles en alleen nodig voor de camera zelf.

Veel succes!

Bijdrager
    cmc
    ”hobbes2210″

Hi,

Terwijl ik deze reactie type, klapt mijn firefox uit:-) Zit er iets in het draadje?

Je zou het bijna denken: sinds ik met dit onderwerp bezig ben, is niet alleen firefox er een keer uitgeklapt, maar ook safari, skype en ichat…:?
    Inmiddels de hele boel maar eens opnieuw opgestart en sindsdien gedraagt m’n MacBook zich weer zoals ik van ‘m gewend was. Hoop dus maar dat het hierbij blijft!

Ik ben er overigens nog niet toegekomen te proberen de bestanden over te zetten: moet ik, als leek zijnde, eens even rustig voor gaan zitten en daar (om buiten dit draadje vallende reden:( ) ontbreekt het me daar op dit moment totaal aan…

In ieder geval bedankt voor je tips, want zoals het nu klinkt, zou het me toch een keer moeten gaan lukken, toch?;-)

Bijdrager
    hobbes2210

Zoals Turbanus al schreef, het forum vindt wel een oplossing!
    Likt het niet, laat dan even precies weten wat je doet en wat er op het scherm verschijnt

Anyway, Prettig weekend

Bijdrager
    Noukey21

Bedankt voor alle oplossingen, ik heb alleen de mpeg streamclip gedownload en toen lukte het al! Kon alles omzetten naar dv pal en aan de slag in FCP. De kwaliteit vind ik slecht, maar voor betere zou ik die mpeg 2 component moeten aanschaffen denk ik? In ieder geval kan ik verder want het is een huis tuin en keukenfilmpje voor een website, dus zal niet heel erg wakker liggen van de mindere kwaliteit.

Fijne dag

Geblokkeerd
    Anoniem

Bij omzetten van MPEG-2 naar DV-Pal verlies je altijd wat kwaliteit in je beeld. Daar valt niet heel veel aan te doen.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.