30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)
  • Q:

Bijdrager
    patrickmaur3r

importeren MacBook Pro USA

Weet even niet waar ik het moest excuus als het verkeerd staat.

Ik heb een vraag aan de mensen die verstand hebben of iets weten van het importeren van MacBook’s uit Amerika.

Ik ben opzoek naar een MacBook Pro 15′ vrij duur model ivm school, wanneer je in Amerika een MacBook zou kopen kan dit aanzienlijk schelen gezien de wissel koers.
    Mijn vragen zijn dan ook;

– Hoe werkt het, wat zijn de mogelijkheden wat ik kan of moet doen?
    – Wat zijn de haken en ogen?
    – Eventueel extra kosten?
    – Garantie (ik ga er vanuit dat apple wereldwijd is)?
    – Raden jullie het aan of af?

Bijdrager
    hatolex

Als je hem online in amerika koopt komen in ieder geval de kosten van het transport en de BTW overheen, let op de BTW is ongeveer 1/5 van het bedrag van de ppc + de transport/verzekeringskosten. Dit kan dus nog aardig oplopen.

Bijdrager
    GoeieDag

Vertel dan idd eerst eens hoe je het bedacht had.
    Ga je naar de VS, of wil je het online doen en ‘m laten bezorgen in NL?

Bijdrager
    patrickmaur3r

online en dan naar nederland laten komen

het model in nl is 2599 en amerika 1875

Bijdrager
    hatolex

Is dat de dollar of de euro prijs?

Bijdrager
    Ravenshield

Je moet een woonplaats en/of een creditkaart van het land hebben voordat je in dat ander land online kan kopen bij Apple

Bijdrager
    koen

Vergeet de invoerkosten ook niet.

Bijdrager
    hatolex

@ravenshield:

Je bent natuurlijk niet verplicht om de ppc bij Apple te kopen.

@koen:

Volgens mij zijn ze vrij van IR en anders is het een heel laag percentage.

Bijdrager
    computer space

1875$+100$ verzenden=1452€*1,25 (21%BTW, 4% invoer)=1815€. Dan nog ongeveer 20€ inklaringskosten. Totaal dus 1835€.
    Vraag me niet waarom ze over verzendkosten BTW rekenen, dat snappen ze bij de Belastingdienst ook niet.
    A) De verzenddienst is grotendeels buiten NL geleverd en heeft geen waarde meer bij levering
    B) Post is in NL BTW-vrij

Bijdrager
    Arthur345

-nvm-

Bijdrager
    GoeieDag

En vergeet de US tax niet die er ook nog overheen komt.

@hatolex: ppc?

Bijdrager
    robbinonline

Ik denk niet dat je het helemaal goed doordacht hebt.
    Er zullen weinig tot geen bedrijven zijn waar je de laptop wilt aanschaffen die de laptop naar Nederland willen versturen.
    Tenzij je gebruik gaat maken van bedrijven zoals borderlinx, myus die een adres in de USA aanbieden en vervolgens naar NL sturen tegen een fee.

MacBook $ 2000
    Sales tax gem 6% $ 120

Totaal: $ 2120
    Euro: € 1520

Verzendkosten: € 100
    BTW: € 340
    DouaneKosten: € 109
    Invoerkosten: € 20

——
    € 2089

Ben je een stuk duurder uit dan in Nederland, maar 1 jaar garantie en je hebt een toetsenbord met de US indeling.

Bijdrager
    r.heijma

En een Amerikaanse stekker.

Moderator
    Maarten

Hmm ik heb niet zoveel ervaring met importeren. Wel heb ik ervaring met het aankopen van een Mac met studentenkorting bij Apple. Via verschillende kanalen als Surfspot, Slim.nl, CJP en Apple zelf kun je korting krijgen variërend van 5 tot 8 procent.

Succes!

Bijdrager
    patrickmaur3r

iedereen bedankt voor de informatie, tips ect.

Bijdrager
    hatolex

En wat ga je nu doen??

Bijdrager
    computer space
    GoeieDag op 06 mei 2014

En vergeet de US tax niet die er ook nog overheen komt.

@hatolex: ppc?

Die krijg je weer terug bij officiële export.

Bijdrager
    hatolex

@goeiedag,

Als jij denkt dat een macbook geen ppc is, geeft dat aan hoe knap de marketing is van Apple :-D

Bijdrager
    Buzz

De vraag is eerder, wat is een ppc? Je bedoelt zeker PC? Een PC van Apple heet een Mac. Dat is inderdaad als marketing begonnen, maar ondertussen ook onderdeel van het normale taalgebruik.

Bijdrager
    GoeieDag

Wikipedia met ‘ppc’ in het zoekveld: http://en.wikipedia.org/wiki/PPC
    geeft voor computers dit: http://en.wikipedia.org/wiki/PowerPC

Marketing van Apple?

(En ja, ik kom nog uit de tijd dat de Mac’s draaiden op PPC’s, al weer ‘lang’ geleden…:) )

Bijdrager
    hatolex

Ik geef toe dat PPC een wat verouderde uitdrukking is, kun je nagaan hoelang ik al in die wereld bezig ben (geweest):)

Bijdrager
    Buzz

PowerPC is nooit een uitdrukking met als betekenis een complete computer geweest. Het was slechts de architectuur voor de CPU die in die computer zat. Die computers zelf heetten bij Apple destijds o.a. PowerMac en PowerBook.

Bijdrager
    hatolex

PPC in dit geval als Portable Personel Computer, TS heeft het in zijn start topic over een MacBook, vandaar PPC.:)

Maar nogmaals een verouderde uitdrukking.;!

Bijdrager
    koen

Portable Personal computer(y)

Bijdrager
    hatolex

Oeps, maar we bedoelen hetzelfde.:roll:

Bijdrager
    GoeieDag

Leuk geprobeerd, maar de afkorting PPC als tegenhanger voor een desktop PC (DPC?) is nooit in zwang geweest, zo ie al bestaat.

Bijdrager
    hatolex

@goeiedag,

dan zou ik maar eens even googelen op “portable personal computer”, zul je nog versteld staan, maar nogmaals misschien van voor jouw tijd.:-?

Hoewel ik nu in je profiel zie dat je ongeveer van mijn generatie bent.8-)

Bijdrager
    GoeieDag

Ja, en als ik google, wordt “portable personal computer” nergens afgekort tot PPC (alhoewel iedereen natuurlijk zijn eigen afkortingen mag maken).
    In de Mac wereld, betekent PPC inderdaad echt iets, maar dus niet waar jij nu op doelt.
    En je had het dan ook over de “marketing is van Apple” in deze context, dus je kletst maar wat voor de vuist weg.

Geeft niet, en het is verder ook geen draadje waard, zul jij ook wel vinden.
    Groetjes.

Bijdrager
    Illiarus

Genoeg over de afkortingen.

2600 Euro kost de laptop in NL (incl. BTW)
    2600 Dollar kost de laptop in USA (excl. BTW)
    2600 Dollar = 1875 Euro

1875 Euro + 100 Dollar verzendkosten (ik gebruik de gegevens van Computer Space) = ongeveer 1950 Euro * 1,25 = ongeveer 2450 Euro.

Je bent dus 2450 Euro kwijt, 150 minder dan in NL. Wel heb je een US-toetsenbord (andere Enter-toets) en hoe het zit met consumentenrecht weet ik niet (1 jaar wereldwijde Apple garantie, in Nederlandse winkel als Dixons oid krijg je 2 jaar ivm. Nederlandse wetten). Belasting die je evt. betaalt in USA kan je terugvragen als je de invoeringsbelasting in NL hebt betaald en dit kunt aantonen, daarom kan je rekenen met het bedrag excl. BTW.

Edit: Ik had niet gedacht aan de stekker, deze is ook Amerikaans en als je een nieuwe bij Apple wil kopen ben je ook nog een paar tientjes daar aan kwijt.

Bijdrager
    hatolex

Maar ik ken het tarief van amerikaanse belasting maar die zeker lager dan onze 21 % BTW, dus dat verschil plus de IR komen nog wel bij jouw uitkomst.

Plus de zaken die je noemt, conclusie, weg voordeel.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.