11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    amateur

importeren / digitaliseren VHS banden in Imovie.

Hallo,

Ik heb nog een aantal VHS banden die ik graag wil digitaliseren in Imovie. In het verleden ging dit vrij eenvoudig met de powerPC en Canopus ADVC-55 (Final cut express) Ik heb nu een iMac 27″ late 2015.  Ik heb de video recorder aangesloten op de Canopus 55 en via een firewire/thunderbolt koppeling met de iMac. Na het opstarten van Imovie en het selecteren “import media” herkent Imovie de Canopus-55. Na het starten van de videoband krijg ik echter geen beeld in Imovie. De Canopus lamp is wel groen. Heeft iemand een idee?

Alvast bedankt.

Bijdrager
    fnk

Apple is gestopt met het ondersteunen van een groot aantal oude video formaten in de laatste jaren.

https://support.apple.com/nl-nl/HT209029 misschien helpt deze link.

Bijdrager
    MegaChriz

Video’s digitaliseren kan o.a. met het programma ‘Video Capture’ van Elgato. Dit programma kost € 100,- en je krijgt er ook een kabel bij om de videorecorder aan te sluiten op je Mac.
    https://www.elgato.com/en/video-capture

Verifieer wel of dit programma ook geschikt is voor recente macOS-versies. Ik heb het zelf destijds op een Mac met Snow Leopard gebruikt, dus het kan zijn dat het programma 32-bits is.

Het programma is vrij simpel. Je kiest eerst hoe lang de video duurt (bijvoorbeeld 180 minuten). Zodra je beeld hebt, kun je in het programma op de ‘record’-knop klikken en je kunt kiezen of dat opnemen automatisch moet stoppen wanneer de gekozen lengte van de video is bereikt. Als het opnemen klaar is, zie je in het programma het resultaat. Hiervan kun je aan het begin en aan het eind een stuk wegknippen en vervolgens sla je het resultaat op.

Maar wellicht zijn er voor jou goedkopere alternatieven? Omdat je jouw videorecorder al eens eerder aan een Mac hebt kunnen aansluiten.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 4 dagen geleden door MegaChriz. Reden: Ruimte tussen alinea’s toegevoegd
    Bijdrager
    KarelWillem

MegaChriz op 29 augustus 2020 om 07:46
    ….Dit programma kost € 100,- en je krijgt er ook een kabel bij om de videorecorder aan te sluiten op je Mac…

De Elgato Video Capture hardware kost 100 euro, en je krijg er ook software bij. .;)

Sterker nog… die software is zelfs gratis.

Volgens de website is het Catalina compatible. Maar dat zegt dus nog niets…

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 3 dagen geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    MegaChriz

@KarelWillem
    Zo kun je het ook omschrijven inderdaad ;). Ik had deze tip destijds gehaald uit een MacFan (volgens mij van juni 2011) en ik geloof dat bij dat artikel de focus lag op de software. Er stonden in die MacFan ook nog tips voor het digitaliseren van andere oude media, zoals dia’s.

Ik kan het nog niet uitproberen of de Elgato Video Capture hardware ook met Catalina werkt. Mijn huidige Mac gaat maar tot El Capitan (MacBook Pro uit 2009). Al heb ik recent gelezen dat het eventueel mogelijk is om via een omweg er toch Catalina op te krijgen. Dat zou ik kunnen proberen als de TS de Elgato-hardware/software serieus overweegt.

Bijdrager
    amateur

Dank voor jullie reacties. Het gaat in principe om het digitaliseren van een videoband (max  15 minuten) Om daar een nieuw programma voor aan te schaffen gaat me te ver.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Het gaat prima met adapters van een tientje, zie m’n blog “audio opnemen” onderaan, bij “video grabber”

binnenkort een nieuwe blog specifiek daarover

Bijdrager
    TheBigZ

Waar vinden we die blog?

@KW: Het was bedoeld als grapje.;-)

Bijdrager
    KarelWillem

aartjan.nl/blog

Met ervaring is (was) dat die (goedkope) video-adaptertjes prima werken, maar niet zomaar.

Ik had er wel specifieke software bij nodig, maar ben de naam een beetje kwijt van wat ik daarvoor gebruikte.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 2 dagen geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    amateur

Inderdaad, een interessante en goedkope oplossing!

Zie blog: Aartjan.nl –> Categorie –> film en TV –> onderaan.

Bijdrager
    Drukker

Ik ben ook begonnen met digitaliseren van mijn oude VHS banden met een Aliexpress adapter <€ 10,00.

Deze werkte wel…. maar bij een zwak signaal geeft deze een blauw scherm maar wel met geluid.

Voor een paar euro op marktplaats een Elgato ‘EyeTV hybride’ gekocht.

Daar kun je ook externe video mee opnemen, kwaliteit is redelijk, zelfs een zwak signaal geeft beeld.

We zijn verwend met 4K HD, dus VHS geeft sowieso een vintage beeld.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.