5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Vluggie

Importeren AVCHD in Imovie 11

Binnenkort wil ik een Macbook pro aanschaffen. Ik wil hier onder andere filmpjes van mijn Panasonic SD-10 Full HD camera in Imovie 11 gaan bewerken. Op de instructiefilm van IMovie op de Apple site zou je gewoon je camera moeten kunnen aansluiten en vervolgens de filmpjes kunnen importeren.

Nu heb ik dit geprobeerd bij de Macbook Pro van een vriend (15 inch versie van vorig jaar, de 2,3 ghz variant). Hierin herkent Imovie inderdaad de camera. Vervolgens kan ik de AVCHD filmpjes importeren, maar deze verschijnen echter niet in de fimpstrip in Imovie. Als ik via Finder zoek kan ik het filmpje weer wel vinden. Ik heb hetzelfde gedaan met een AVCHD filmpje vanaf een SD kaart, maar dat lukt ook niet.Op de één of andere manier lukt het dus niet om het AVCHD filmpje in Imovie filmstrip te krijgen. Als ik dit doe met een MP4 filmpje vanaf een SD kaart lukt dit wel.

Mijn vriend heeft Imovie 11 met als laatste versie februari 2011. Weet iemand of dit een standaard probleem is met Imovie of dat dit in een latere versie is opgelost? Natuurlijk kan ik de fimpjes wel omzetten naar een MP4 formaat, maar het moet toch gewoon ook met AVCHD lukken?

Bijdrager
    Qmagic

Je hebt waarschijnlijk in 1080p50 en niet in AVCHD opgenomen.
    1080p50 opnames kan je niet via camera import in iMovie importeren, AVCHD opnames wel: Panasonic duid dit aan met opname stand: HA1920/HG1920/HX1920/HE1920

Moderator
    Strifer

Normaal gesproken kun je dat soort filmpjes (.mts > avchd) gewoon importeren als je de camera aansluit (eerst van de camera af en daarna importeren is niet de manier: kan problemen opleveren) en horen ze gewoon in iMovie te verschijnen. Het is belangrijk dat de bron (camera en sd kaart) de originele map-structuur hebben, daarom werkt het ook niet als de bestanden los gekopieerd worden vanaf een sd kaart.

Maar goed, dat lijkt in je verhaal allemaal goed te gaan (importeren lukt, je vindt ze ook terug in de Finder). Wat nog wel zo kan zijn is dat iMovie de geïmporteerde filmpjes afwijst. Je moet er dan voor zorgen dat in iMovie alle filmpjes worden weergegeven, zoiets als ‘toon alle clips’. Waarschijnlijk staat daar het geïmporteerde filmpje bij en kun je hem weer aanklikken om niet meer afgewezen te zijn.

Ik hoop dat dit het is, anders is er iets anders vreemds aan de hand… want het zou gewoon moeten werken:p

Bijdrager
    Vluggie

@QMagic. Ik heb de filmpjes opgenomen in de opnamestand HX1920. Dit lijkt mij dus goed.

@Strifer. Ik ga dat eens proberen. Misschien werkt dat.

Bijdrager
    Qmagic

Je opname stand is dan goed, dat zou met iMovie zonder problemen moeten werken.

Mocht het toch niet lukken in iMovie kan je ook het volgende doen:
    Als je Mountain Lion hebt, kan je met Quicktime X de filmpjes (vanaf de SD kaart) openen, en die exporteer als structuur: “film”. Dan wordt er van de MTS file een MOV gemaakt (zonder conversie, alleen audio AC3 wordt AAC). En die kan je dan zonder probleem openen in iMovie.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.