5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    scenic20

iMovie voldoende + Systeemspec’s

Voor het huis, tuin en keuken gebruik gebruik ik al een flinke tijd een Mac, maar voor videobewerking heb ik nog steeds een pc staan. Dat is dan ook zo ongeveer het enige waar hij voor gebruikt wordt.
    Ik heb sinds kort een MiniDv camera (canon Mv700) en daarvan wil ik dan ook de beelden monteren. Hiervoor deed ik dat nog met een capture kaart en een sony Hi8 camcorder. Nu loopt Pinnacle op mijn pc iedere keer vast met de grote bestanden.

Ik wil daarom ook al het pc gebeuren maar de deur uit doen. Ik heb heel even met iMovie 3 zitten prutsen op mijn iBook en dat werk opzich wel, maar gruwelijk traag (iBook G3 600). Mijn iMac is nog wat trager dus daar hoef ik het helemaal niet op te proberen. Ik wil als vervanging van mijn pc gebeuren dan een iMac G5 nemen (na de mogelijke updates die deze maand zouden gebeuren?). Ik neem aan dat een G5 1,8ghz daar ruim snel genoeg voor is?

Verder zit daar natuurlijk iMovie 5 bij. Momenteel monteer ik met Pinnacle studio standaard en heb daar ruim voldoende aan kwa mogelijkheden. Is iMovie daar ongeveer mee vergelijkbaar of moet ik dan toch echt gaan denken aan Final Cut Express (pro is wel erg duur). Ik ben voor het video bewerken maar een ‘simpele’ gebruiker. Het blijft bij vakantie video’s (dat slag in ieder geval) en hoef zeker geen professioneel spul te hebben.

Wat raden jullie mij aan? Een iMac is financieel beter haalbaar dan een Powermac dus die keuze is wel zo’n beetje gemaakt, tenzij jullie zeggen dat een Powermac echt grote voordelen biedt. Maar heb ik Final Cut daarbij nodig, of zal iMovie voldoen?

Alvast bedankt,
    Scenic20

Bijdrager
    Digilux

Beste Scenic,

Als je op dv kwaliteit wilt monteren dan is een imac G5 super snel, een prima computer. Bedenk wel of je scherm groot genoeg is. Ik monteer altijd grote projecten en ik moet dus altijd twee schermen hebben, dit kan met gemak op mijn powerbook en powermac, ik weet niet of dit kan op en imac. Maar voor kleine projecten is een 17 inch of een 20 inch prima om op te werken. Ik denk als ik je text lees dat je prima zult wegkomen met een imac 20 inch G5

Imovie, FCE of FCP ? Naar mijn menig zijn de mogelijkheden van imovie zeer beperkt, als video monteren echt je hobby is of sterker je moet er geld mee verdienen dan wil al snel iets meer, ik heb net de specs bekeken van Final Cut Express, dit is echt ongelofelijk wat je voor dat geld krijgt. Ik monteer zelf op final cut pro maar ik zie dat FCE echt veel kan, hier kan je jaren meer verder groeien en echt mooie filmpjes mee monteren! Een vakantiefimpje maken met imovie? Natuurlijk geen enkel probleem dat zal je zeker lukken dus ook wat dat betreft kom je weg, ik denk alleen dat je op de lange duur veel meer zal hebben aan FCE.

Dus ik zou zeggen een imac 20 inch met Final Cut Express en minimaal 512 mb ram, indien je nog steeds twijfel over een powermac ga dan naar een gespecialiceerde video mac dealer, zij kunnen je laten zien wat het verschil is bv in Future store Utrecht

Succes met je keuze,

Gr,
    Ronald

Bijdrager
    MacBlade

Als het budget het toelaat een IMAC 20 inch met Final Cut Express. Hoewel Imovie best een leuk programma is moet je bedenken dat daarin alles is voorgeprogrameerd. In FCP kan je veel meer van je ]e eigen creativiteit kwijt. Niet te vergeten bij FCE 3.0 zit tegenwoordig LiveType!
    Verder schijnt minimaal 1GB ram zo’n beetje het minimum te zijn bij videobewerken (zie mijn draadje elders)

Bijdrager
    Doede

Ik gebruik een G4 op 450 Mhz met 384 Mb RAM geheugen en iMovie 3 en het gaat prima, niet snel. Mijn scherm heeft 1024×768 beeldpunten, ook prima, maar wellicht wil je een hogere resolutie.

Groeten,
    –Doede

Bijdrager
    koen76

Hoi,

wat ik je aanraad:

koop idd een imac G5, 20 inch, dat werkt gewoon lekkerder dan een 17 inch. Steek er wat RAM bij dat je tenminste 768 Mb hebt.
    Werk gewoon de eerste weken, maanden op imovie en zie wat je er van vindt. Voldoet het aan je eisen zoveel te beter. Als je toch meer wilt, koop dan Final Cut Express. Duur is het niet….
    Tenzij je dealer uiteraard een aanbieding heeft in de aard van: Koop een nieuwe mac en krijg FCE erbij voor een 10tje…als je snapt wat ik bedoel….

Let wel: iMovie is zeer intuitief, FCE daarentegen vergt wel een leercurve….immers: de layout is dezelfde als die an FCPro

Koen

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.