29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:

Bijdrager
    KingAchille

iMovie verkleinen

ik heb vrij veel gefilmd met een HD-camera en ik heb dit alles bewerkt (oorspronkelijk was het 60Gb en nu nog maar slechts 20Gb)
    Nu zou ik alles graag op een dvd’tje persen (geen double-layer)
    Maar iedereen weet dat er nooit 20Gb op een dvd past. Bestaat er software om dit te verkleinen zodat dit wél op een dvd past.
    Mvg,

Moderator
    unSOUND

Bij het branden van een DVD gaat het er niet om hoeveel ruimte de originele film in beslag neemt, maa hoeveel minuten. Het verkleinen doet iDVD al automatisch, zolang de film maar niet langer is dan 2 uur. Die 20 GB maakt iDVD dus zelf al kleiner.

Bijdrager
    Marieke van Osch

Ik heb mijn filmpjes naar iDVD omgezet (Deel volgens mij en kies dan iDVD). In iDVD maak je dan een menu aan (en daar maak je indruk mee bij niet-maccers) en tegelijk kun je het project verkleinen. Wel heb ik altijd mijn film rond de 1,5 uur max gehouden.

Je kunt in een van de menu’s van iDVD kiezen voor iets van beste kwaliteit ofzo, dan maakt iDVD het zo groot dat het op een dvd past. Maar hier krijg je een melding van als het niet op je dvd past, dus dan gewoon even de aanwijzing volgen.

Vervolgens gewoon branden vanuit iDVD. Mocht je meerdere dvdtjes aan willen maken, dan is het handig om een image/schijfkopie te maken.

Succes!

Bijdrager
    KingAchille

En als ik nu gewoon wat ruimte op mijn HDD wil besparen. Aan welke software ben ik dan toe?
    Mvg,

Bijdrager
    Marieke van Osch

Aan een externe harde schijf :)

Ik heb een LaCie (Porsche) firewireschijfje voor het werken onderweg (heeft geen stroom nodig en is klein) en een grote harde schijf van 320 Gig voor de opslag.

Bijdrager
    KingAchille

Aan welke software ben ik dan toe?

Ga je me nu vertellen dat er géén software bestaat om bestanden te verkleinen?
    Mvg,

Bijdrager
    Marieke van Osch

Ik heb geen idee of er software is, het is een oplossing:-)

Wat je misschien ook kunt doen is exporteren in iMovie naar een Quicktimefilmpje en dan de kwaliteit aanpassen?

Ik werk alleen met iMovie en iDVD dus of er alternatieven zijn weet ik echt niet, ben wel tevreden zo.

Moderator
    unSOUND
    ”KingAchille”

Nee, ik ga je vertellen dat je het niet snapt…

Je snapt het niet.;)

Verkleinen hoeft ( zoals ik dus al zei ) helemaal niet. iDVD doet dat zelf voordat hij het op een DVD brand. Als je de video ook op je harde schijf wilt bewaren kun je het verkleinen vanuit iMovie. ( menubalk > deel > kies-maar-wat )

Bijdrager
    KingAchille

hach zo :) ik dacht al
    maar inderdaad, op die manier kan het wel lukken ja!
    Bedankt!
    Mvg,

Moderator
    unSOUND

Ze maken het ook heel verwarrend door op een DVD ook de hoeveelheid GB te noemen, dan ga je dus al snel kijken naar hoe groot je project is… Maar die hoeveelheid GB is bij een DVD alleen van belang als je er losse mappen en bestanden op zet… Bij video is alleen de lengte van de film van belang.

:)

Bijdrager
    Nikita

Maar dan verkleint ‘ie het toch naar DVD / TV resolutie, of niet? Dan heeft het weinig zin gehad om in HD te filmen…

Bijdrager
    Petje
    ”KingAchille”

Aan welke software ben ik dan toe?

Mvg,

Jawel….imovie film gewoon als .mov exporteren dan is de kwaliteit minder maar dat krijg je als je 20 gig naar 4 wil verkleinen.
    Je kunt dan met quicktime gewoon kijken naar je mini film

Bijdrager
    1234
    ”unSOUND”

Bij het branden van een DVD gaat het er niet om hoeveel ruimte de originele film in beslag neemt, maa hoeveel minuten. Het verkleinen doet iDVD al automatisch, zolang de film maar niet langer is dan 2 uur. Die 20 GB maakt iDVD dus zelf al kleiner.

Is dit zo, ondanks de waarschuwing dat je teveel materiaal levert??

Ik zit al een week te klooien met allerlei compressie spul, maar mijn ibook trekt het gewoon niet dus alles duurt of vier dagen of de App klapt eruit….

Ik heb ’t ff geprobeerd, mijn materiaal is net onder de 120 minuten lang, maar hij fikt ‘m niet…

Bijdrager
    KingAchille

ik heb ondertussen wat ge-experimenteerd en ik ben erachter gekomen dan iDVD een soort van ingebouwde compressor heeft. Bestanden worden vrij klein weergegeven. Een ideaal formaat om te exporteren zeg maar is MP4 of de CD-kwaliteit. En je kan bovenaan bij project-projectinfo kijken hoe de stand van zaken is…
    Mvg,

Bijdrager
    1234

weet je toevallig of Idvd na de conversie naar mp4 de chapter markers uit FCP nog herkend??

en weet je ook hoeveel het verschil in grootte is?

Bijdrager
    KingAchille

Ik heb zelf ook FCP, maar zover ben ik nog niet geraakt. Experimenteren is de boodschap. Maar ik zit even strop. Mijn harde schijf zit zo vol als wat (nog 2MB) vrij en ik kan dus tijdelijk niet veel doen, zeker geen videobewerking… Woensdag is mijn LaCie/Freecom er en dan kan ik je verder helpen.
    Mvg,

Bijdrager
    1234

Veel plezie met je nieuwe schijf, is altijd wel lekker wat ruimte erbij.

Het probleem met dat experimenteren is dat het zo gruwelijk veel tijd kost op een langzaam systeem als het mijne. en ik heb een deadline.

In ieder geval bedankt!!

Bijdrager
    KingAchille

Wanneer loopt die deadline af?
    Mvg,

Bijdrager
    KingAchille

Kan ik op een of andere manier helpen ofzo?
    Het is misschien “verstandig” (:? )om uit te kijken naar een ander systeem als je zo een zware software gaat draaien. Je RAM kan er nog mee door, maar je processor is wel wat aan de trage kant…
    MacBook zou prachtige keuze zijn, MacBook Pro als je verder wil gaan in het professioneel videobewerking…
    Mvg,

Bijdrager
    1234

ik ben heel erg hard aan het sparen voor een macpro.
    veel chips eten mocht ook niet baten.

wat betreft de hulp, ik ben nu alles aan het converteren naar mp4 om te kijken of dat gaat lukken.
    compressor slaat steeds af dus dat is geen optie.

Ik doe het nu gewoon onder fcp “export using QT conversion”.

Mijn deadline was morgen, maar die ga ik zowieso niet halen, moeten nog 50 kopietjes van gemaakt worden ook…..

Bijdrager
    KingAchille

Aj… stuur er eentje op nar mij, ik zal er 25 voor mijn rekening nemen :)
    Mvg,

Bijdrager
    1234

hahah, ff over msn!

Nee dat is gelukkig geregeld.. doet iemand in de taperoom van een groot mediabedrijf voor me

Moet ik wel de Master afkrijgen.

Op zich lukt het nu wel, alleen herkend IDV dus niet de chapters uit FCP, is wel balen…

Bijdrager
    KingAchille

En de hoofdstukken in iMovie zelf? Die werken bij mij wél…
    Mvg,

Bijdrager
    1234

ik gebruik geen imovie, op een of andere manier loopt mijn ibook dan gruwelijk vast.

Ik zet chapter markers in FCP. Dan import ik het filmpje in idvd en die herkent de chapters automatisch.

Moderator
    unSOUND
    ”timmyboy”

Ik heb ’t ff geprobeerd, mijn materiaal is net onder de 120 minuten lang, maar hij fikt ‘m niet…

Je moet wel alle tijd erbij rekenen… dus ook de tijd van het menu en de overgang de eventuele intro naar het menu. Kijk ook in de voorkeuren welke codering wordt gebruikt, hoogste kwaliteit of hoogste prestaties.

Bijdrager
    1234

en welke setting heeft dan de voorkeur, hoogste prestatie of hoogste kwaliteit?
    Ik neem aan dat hoogste kwaliteit het grootst is.

Bijdrager
    KingAchille

Toch niet, hoogste prestaties neemt het meeste ruimte in beslag. Het verschil tussen beide formaten zal niet gigantisch zichtbaar zijn, maar ik vermoed dat hoogste prestaties meer lijnen heeft, terwijl hoogste kwaliteit meer pixels heeft…
    (Correct me if I’m wrong!)
    Mvg,

Bijdrager
    1234

Yes helemaal goed!!

Bijdrager
    KingAchille

Yiha!!
    Mvg,

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.