26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:

Bijdrager
    Wendy

iMovie op externe harddisk zetten en draaien op andere laptop

Goedemiddag,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik ben al een paar dagen dingen aan het uitzoeken en dit forum aan het uitpluizen, maar met de gevonden onderwerpen kom ik tot op heden niks verder helaas.

Ik heb een (oude) macbook met daarop iMovie. In iMovie staan diverse projecten in de maak en is de gebeurtenissenbibliotheek gevuld. Omdat het een oudere macbook betreft met minder ruimte, wilde ik iMovie overzetten naar een harde schijf om zo ook op een andere macbook te kunnen werken en meer opslag te hebben.

Nu heb ik dit een tijdje geleden al gedaan. Ik weet niet meer exact op welke manier: OF ik heb de map ‘films’ in Finder naar de externe HD gesleept, OF ik heb in iMovie in de ‘projectenbibliotheek’ de projecten naar de externe HD gesleept en zo overgezet. Helaas weet ik niet meer op welke manier het gedaan is. Het duurde in elk geval wel lang voordat hij klaar was, dus er is wel degelijk data overgezet. Er stond overigens nergens in Finder een map “iMovie bibliotheek’, want ik lees in de diverse forums dat je hier eigenlijk naar moet zoeken.

Als ik nu de (oude) macbook opstart zonder HD en ik open iMovie, dan staan er geen projecten of gebeurtenissen in. Koppel ik de HD aan, dan verschijnt alles zoals ik het eerst had. Lijkt allemaal in orde dus.

Maar als ik de HD op een andere (nieuwe) macbook aansluit, dan opent iMovie niet met de complete inhoud van projecten en gebeurtenissen. Als ik klik op ‘importeer media’ en ik selecteer de externe HD en vervolgens de map ‘iMovie projects’, dan lijkt het dat de bestanden leeg zijn. In de map ‘proxies’ staan wat mappen met ‘%volume%’ maar bij alles wat ik probeer te importeren geeft hij aan dat het geen ‘importeerbare bestanden’ zijn.

Wat doe ik hier fout? Heb ik niet alles goed gekopieerd (bronbestand niet mee of zo?), of moet ik op de (nieuwe) macbook een handeling uitvoeren om wel de projecten in beeld te krijgen?

Wie kan mij helpen? Zou heel fijn zijn! Bedankt alvast.

Bijdrager
    Wendy

Ter aanvulling: de (oude) macbook heeft versie 9.0.4 (iMovie ’11) en de (nieuwe) macbook heeft versie 10.1.10. Ik durf de oude echter niet te updaten in de angst dat daarmee iets fout gaat en ik alles kwijt ben.

groet Wendy

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Wendy op 31 januari 2019 om 12:30</p>
    Ik durf de oude echter niet te updaten in de angst dat daarmee iets fout gaat en ik alles kwijt ben.

wat dacht je van een backup ??

of maak je die in feite helemaal niet ??

Bijdrager
    Wendy

Jawel, ik heb altijd (meerdere) backups gemaakt, maar daarmee loopt ik tegen hetzelfde probleem aan. Ik heb 4 externe HD’s waar de map ‘films’ op staat, dus ik dacht altijd veilig te zijn. Maar nu blijkt dus van niet. Ook die mappen zijn niet te openen in iMovie op de (nieuwe) macbook.

Bijdrager
    Fester

iMovie op externe schijf

Uit de map films de iMovie-bibliotheek.imovielibrary kopieëren naar de externe schijf.  Vanaf daar de te bewerken video opstarten.

Bijdrager
    fred44nl

dat heeft waarschijnlijk met rechten te maken.

klik de map Films aan en kies Info

dan zie je onderaan dat venster wie er toegang hebben.

Bijdrager
    Wendy

Bedankt voor jullie reactie!

Fester: ik zie nergens mijn bibliotheek helaas, dat is ook een beetje mijn probleem. Hij moet er echter wel zijn, anders zou iMovie niet kunnen draaien. Ook met de zoek-functie kan ik hem niet vinden. 

Fred: daar had ik inderdaad op gelet, ik ben bevoegd.

Bijdrager
    fred44nl

van welk programma komt die afbeelding ??

iMovie of Finder ??

wat staat er in Films of jouw interne HDD ??

Bijdrager
    Wendy

Deze komt uit Finder

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Wendy op 31 januari 2019 om 13:10</p>
    Deze komt uit Finder

wat ontbreekt is iMovie Theater.theater en iMovie-bibliotheek.imovielibrary

wat gebeurt er als je iMovie opstart mèt ingedrukte Option-toets ??

Bijdrager
    Wendy

Heb ik al geprobeerd inderdaad in de hoop dat hij opties zou vragen welke bibliotheek te openen. Maar ook daar geeft hij alleen ‘lege’ bibliotheken aan.

Bijdrager
    fred44nl

wat staat er in iMovie events ??

Bijdrager
    Wendy

Fred, ik denk dat het toch misschien aan de toegang heeft gelegen. Ik heb beide laptops en harde schijven opnieuw gecontroleerd en uit/aangevinkt. Er komt nu wel wat info in iMovie binnendruppelen. Dit is een nieuwere versie dan ik gewend ben, dus ik moet even gaan kijken of alles werkt en alles terug te vinden is. Ga ik nu mee aan de slag, dus wellicht is het opgelost maar dat weet ik later op de dag pas.

Super bedankt voor het meedenken alvast en ik laat vanavond even weten of het gelukt is! Thanx!

Bijdrager
    Wendy

Het is gelukt! Super bedankt voor je hulp Fred44nl!

Bijdrager
    Wendy

Helaas, ik loop met een nieuwe externe HD tegen hetzelfde probleem aan. Alles wat hiervoor werkte bij andere HD al geprobeerd, maar niks helpt. Hij werkt op de (oude) macbook prima, dan is alles terug te vinden. Maar op de (nieuwe) macbook is geen library op de schijf te vinden. Kan dus niks openen. Iemand wellicht nog ideeën? Zou super fijn zijn!

Bijdrager
    Fester

opstarten vanaf de externe schijf?

Bijdrager
    Wendy

Sorry Fester, was aan werk, kon niet eerder reageren. Bedankt voor je input! Helaas ontbreekt de iMovie bibliotheek op de HD. Op de (oude) macbook opent hij wel, op de (nieuwe) macbook niet. Ik heb in de map ‘films’ alleen “events” en “projecten” staan

Moderator
    Night

in iMovies staan toch alleen maar links naar bestanden op de Mac (audio, video, stills, etc.)? Als die paden niet meer bestaan omdat je een andere Mac hebt, zal de bibliotheek dan ook (zoals je al gemerkt hebt) leeg zijn.

Bijdrager
    Wendy

Bedankt voor je reactie Night. Je denkt dus dat ik niet alles mee gekopieerd heb? Staat er dus toch nog een soort van bronbestand op de oude MacBook? Daar werkt de externe HD nl wel.

Zou ik de externe HD aan de oude MacBook kunnen koppelen en dan alsnog het hele bestand op een andere externe HD kunnen zetten? Wat zouden de goede stappen daarvoor zijn dan?

Moderator
    Night

Copy or move projects, events, or clips between libraries or hard disks

1. Connect a hard disk that contains the target library to your computer, or copy the target library to your computer.
    2. Choose File > Open Library, and choose an option from the submenu.
      You can choose from recently opened libraries at the top of the submenu, locate an existing library on your computer, or create a new library.
    3. The selected library is opened in the Libraries list, with the first event selected and its contents displayed in the browser.
    4. In the Libraries list, select the event that contains the item you want to move or copy.
    5. In the browser, select the item you want to move or copy.
      Note: To select multiple items, hold down the Command key as you click the items you want to select, or drag a selection rectangle around the items.
    6. Do one of the following:
      • To move items between events or libraries: Drag the clip or project to
         another event or library.
      • To copy items between events or libraries: Option-drag the clip or project to
         another event or library by first starting to drag and then holding down the
         Option key as you drag.

Bijdrager
    Wendy

Sorry Night,

deze stappen zijn me niet helemaal duidelijk, zeker gezien mijn (verborgen?) library probleem.

Ik weet niet welke library ik moet pakken.

Is er ook misschien in het Nederlands een handleiding?

Bijdrager
    fred44nl

Bijdrager
    Wendy

Bedankt voor de linkjes Fred, hier had ik inderdaad tussen zitten zoeken voordat ik hier hulp vroeg. Helaas kwam en kom ik met deze info er niet uit. Maar toch bedankt!

Moderator
    Night

Je library mag dan ‘verborgen’ zijn, iMovie weet wel welke bestanden het nodig heeft. Dus als je de stappen volgt, zou je op een externe harddisk een library moeten krijgen, die je je op de andere Mac weer kan gebruiken in iMovie. Dan zou je hele project compleet moeten zijn.

Bijdrager
    Wendy

Dank Night. Ik ga het morgen even rustig uitproberen en laat weten of ik eruit kom!

Bijdrager
    Wendy

Beste Night,

Ik ben nog steeds niet eruit.

Als ik mijn externe HD aan de (oude) laptop hang kan ik in Finder wel een map vinden “iMovie library” maar ik kan van daaruit niks openen. Als ik via “programma’s” iMovie open, doet hij dit wel, maar krijg ik niet alle gebeurtenissen en projecten te zien die er zijn.

Op de (nieuwe) laptop, kan ik wel via Finder een icoontje “iMovie library” aanklikken (is geen blauw mapje maar echt een gekleurd logo). Dan opent iMovie en kan ik alle gebeurtenissen zien die er zijn. Echter, 2 projecten weer niet.

Op de (oude) laptop kan ik wel de blauwe map “iMovie libraby” in Finder openklikken. Ik zie dan wel de gebeurtenissen staan die ik mis in iMovie. Ze staan dus wel op de externe HD, maar ik krijg ze op de een of andere manier niet in iMovie te zien.

Ik heb van de afgelopen 10 jaar filmbestanden op de externe HD staan, dus ik heb wel een soort overzicht nodig om hier diverse projecten van te maken. Ik heb nu helaas op beide laptops niet de mogelijkheid om alle gebeurtenissen in 1 iMovie library te zien.

Weet iemand hoe ik de gebeurtenissen uit de mappen wel zichtbaar kan krijgen in iMovie?

Groet Wendy

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.