15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    Fotosoeper

iMovie NTSC, hoe naar PAL?

Mijn iMovie project staat in DV-NTSC. Hoe kan ik deze weer in PAL terugzetten?

Ook importeerde ik een aantal MPG files in iMovie maar wanneer ik ze afspeel hoor ik geen geluid. Niet mee geimporteerd dus. Weet iemand hoe ik dit oplos?

Bijdrager
    computer space

Niet doen! Gewoon laten zo. Je afspeelding lost het wel op. Volgende keer in PAL beginnen.

Bijdrager
    Fotosoeper

Ok, dank! Maar hoe verander ik het uberhaupt?

Bijdrager
    Turbanus

Door dat standaard in te stellen in de pref’s van je video-programma.:wink:

Bijdrager
    Fotosoeper
    ”Turbanus”

Door dat standaard in te stellen in de pref’s van je video-programma.:wink:

Zo ver was ik zelf ook al gekomen. Iemand een aanwijzing binnen de pref’s van iMovie?

Bijdrager
    Turbanus

Zegt “framerate” je iets?

Bijdrager
    Fotosoeper

Ik heb het gevoel dat hier wordt afgeweken van de vraag. Kun je me niet gewoon vertellen waar ik NTSC/PAL kan instellen?

Bijdrager
    computer space

Je vroeg hoe je een reeds in NTSC gestart project ‘terug’ kunt zetten naar PAL. Dan geven wij daarop antwoord. Mij lijkt het trouwens dat iMovie uitgaat van de eerste film die je plaatst. Ben je niet toevallig met NTSC clips begonnen? Dan zou ik het daar lekker in laten.

Bijdrager
    Turbanus

Een lopend projekt kun je niet meer terugzetten helaas. Maar dat maakt niks uit als je er een DVD van bakt. Maar nu het volgende. Zoals Martiniman al schreef is het erg belangrijk om zoveel mogelijk informatie te geven als je een vraag stelt. Om jouw vraag te kunnen beantwoorden moet je weten of het iMovie 5 of iMovie 6 betreft. In iMovie 5 kun je in de prefs gewoon PAL instellen en dat doe je dus voordat je clips importeert. In iMovie 6 kan ik dat ook niet ontdekken, maar kun je dus het aantal frames/sec. instellen hetgeen naar mijn weten overeenkomt met PAL of ntsc. 25 frames/sec is ntsc dus de andere keuze is PAL. Mischien is het ook een aanrader om als beginner ook eens een algemeen boek over films en film-instellingen e.d. te lezen. Dat bespaart je uiteindelijk ook veel zoektijd. De help-funktie van iMovie is er ook nog, maar dat zal niet de basiskennis afdekken. Succes!

Bijdrager
    Fotosoeper

Dank voor de juiste info.
    Ik ben overigens geen beginner :wink:

Geblokkeerd
    Anoniem

eeehm, de framerate van NTSC is juist 30 en van PAL 25. Dit soort dingen moet je altijd instellen voor het begin van een project. Doordat NTSC een andere verhouding van beeldlijnen heeft, wordt het nagenoeg nooit mooi om dat achteraf weer te veranderen.

Maar, wat was je oorspronkelijke materiaal? PAL of NTSC? Als je PAL als NTSC inlaadt in je computer, dan moet dat er behoorlijk slecht uitzien.

Bijdrager
    First Edit
    ”Turbanus”

…Maar dat maakt niks uit als je er een DVD van bakt….

Kan wel degelijk uitmaken! Er zijn (helaas) nog een hoop dvd-spelers en/of televisies die niet om kunnen gaan met NTSC-dvd’s…

Bijdrager
    Turbanus

Dat zou best kunnen ja. Maar ik heb dat hier verschillende keren zien roepen door wat gebruikers. Overigens is het ondoenlijk om eerst alle specs van alle DVD-spelers te gaan doornemen natuurlijk. Gelukkig is de tS geholpen.:wink:

Bijdrager
    First Edit
    ”Turbanus”

…Gelukkig is de tS geholpen.:wink:

En da’s uiteindelijk waar het om draait:-)

Moderator
    unSOUND
    ”Fotosoeper”

Ook importeerde ik een aantal MPG files in iMovie maar wanneer ik ze afspeel hoor ik geen geluid. Niet mee geimporteerd dus. Weet iemand hoe ik dit oplos?

mpeg1 en mpeg2 bestanden hebben geen apart audio-spoor… dat kan iMovie dus ook niet verwerken. ALS je de mpeg1 of mpeg2 films in iMovie wilt hebben, zul je ze om moeten zetten naar bijvoorbeeld mpeg4, die dat wel heeft.

Topics daar over zijn er al genoeg:

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=94938
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=84161

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.