14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    rik124

iMovie HD zwarte balken GRRRRRR ik wil gewoon 4:3

Er is al heel wat geschreven over mensen die hun 16:9 filmpjes in iMovie willen krijgen en de problemen daarmee.
    Ik wil ’t gewoon simpel houden: Met mijn fototoestel heb ik korte 4:3 filmpjes gemaakt die ik nu in iPhoto heb staan. Met dubbelklikken worden ze in Quick Time Player in 4:3 afgespeeld. Prima.
    Maar nu sleep ik ze van iPhoto naar iMovie waar ze geïmporteerd worden met zwarte balken boven en onder. Ik krijg dus een 16:9 verhouding en de mensen worden dus dik. Grrrr, ik wil gewoon ouderwets een 4:3 filmpje bewerken en bekijken in 4:3. Waarom lukt dit niet?
    Ik heb al van alles geprobeerd:
    – Nieuw project als DV of DV-breedbeeld
    – Voorkeuren: ‘Automatisch balken aan linker- en rechterzijde of boven- en onderzijde van DV’: aan en uit gezet
    – Voorkeuren: ‘Pas grootte van venster automatisch aan project aan’: aan en uit gezet.
    En combinaties tussen het bovenstaande. Maar niets helpt. De zwarte balken boven en onder en de dikke mensen blijven.
    Grrrr
    Wie verlost mij?
    Rik

iMovie 5.0.2 (111)
    iBook G4 1.2 Ghz
    MacOS X 10.3.9

Bijdrager
    de mossel

probeer eens om je voorkeuren plist van imovie te verwijderen.

Bijdrager
    Meccs

Probeer anders eens de video te laden vanuit iMovie en niet slepen vanuit iPhoto. Dus: Archief>importeren

Het slaat nergens op maar dat soort lullige dingen kan het soms oplossen

Bijdrager
    rik124

Hallo Meccs en René, bedankt voor jullie suggesties.
    Ik heb com.apple.iMovie.plist verwijderd uit bibliotheek:preferences en vervolgens mijn filmpje geïmporteerd vanuit het menu. Dit met verschillende combinaties van:
    – Voorkeuren: ‘Automatisch balken aan linker- en rechterzijde of boven- en onderzijde van DV’: aan en uit gezet
    – Voorkeuren: ‘Pas grootte van venster automatisch aan project aan’: aan en uit gezet.
    En ik maak steeds een nieuw project aan met de structuur DV-PAL
    …maar de zwarte balken blijven boven en onder…
    Grrr

Bijdrager
    Meccs

iMovie verwijderen en opnieuw installeren vanaf cd-rom?

Bijdrager
    de mossel

zijn je foto’s wel 4:3?

Bijdrager
    Meccs

hmm, misschien de video die je wil importeren een keer omzetten naar een ander formaat met quicktime pro (of vergelijkbaar prog.). Misschien zit er een of ander exotisch foutje in die video. Dus converteren die hap en kijken of het dan wel wil.

Wat voor een formaat neemt die camera van jou op? gewoon AVI? Anyway, ik zeg ook maar wat, maar dat zijn dingen die ik zelf zou proberen in zo’n geval:) ff converteren naar .mov oid.

Inactief
    Anoniem

Inderdaad… check die filmpjes van je eerst eens (Apple-toets + i).

Bijdrager
    rik124

Het filmpje dat ik met mijn fototoestel gemaakt heb zit nu in iPhoto. Vandaar heb ik ’t naar mijn bureaublad versleept en daar heeft het een .MOV uitgang. De Info van dit document zegt: Soort: QuickTime film.

Inactief
    Anoniem

Als je iets verder naar beneden kijkt in dat Info-venster zie je “Meer info:”. Klik erop om te vergroten en daar staat de info die we nodig hebben: meer bepaald de afmetingen en de gebruikte codec’s.

Bijdrager
    rik124

Hallo Zakske, “Meer info:” zie ik niet staan in het Info venster uit de Finder. Op bijgaand plaatje kun je zien wat ik zie. Het “Opmerkingen:” veld valt net van het scherm, maar dit is leeg.
    Plaatje:
    http://www.albrechtonline.nl/info.jpg

Inactief
    Anoniem

Bedoel iets anders. Gooi je film op je Bureaublad en dan rechtermuisknop + klik en Toon Info. Dan krijg je het tweede plaatje te zien en daar Meer info aanklikken.

Bijdrager
    rik124

Hallo Zakske,
    Zo te zien heb jij een andere versie van MacOSX dan ik (10.3.9), want jou info venster ziet er anders uit dan die van mij. Bij jou zit tussen ‘Algemeen’ en ‘Naam en extentie’ nog ‘Meer info’. Bij mij ontbreekt die category zoals je aan de rechterkant van dit plaatje kunt zien:
    http://www.albrechtonline.nl/info.jpg
    Maar als oplossing heb ik nu weer gewoon het oude iMovie 3 geïnstalleerd. Die importeert de filmpjes wel in de goede verhouding en zonder zwarte balken. Als ik dat filmpje vervolgens open in iMovie HD 5 dan blijft het er goed uit zien.
    IMovie HD is wat mij betreft knudde. Bedankt voor je hulp Zakske.
    Rik

Bijdrager
    milenapple

Ik had hetzelfde probleem met imovie: de zwarte balken die telkens weer verschenen. Bovendien duurde het ‘aanbrengen van de balken’ zo lang, dat imovie vaak vastliep. Ik heb alle tips opgevolgd die op de volgende site stonden, en nu doet imovie het weer als vanouds, en zijn er geen zwarte balken meer!
    ook heb ik in het menu van imovie die 2 dingen veranderd (de automatische aanpassing uitgezet, evenals balken links en rechts). Hopelijk heb je hier wat aan:

http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=6434660 (even naar beneden scrollen)

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.