30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)
  • Q:
    Bijdrager
    wnd

imovie “geen camera aangesloten”

Ik wil een stukje vakantie film in iMovie zetten maar krijg een blauw scherm met de melding dat er geen camera is aangesloten.

Heeft iemand suggesties? Het rare is dat ik een paar maanden geleden hetzelfde heb gedaan en ging alles prima. iMovie aan, camera op play, kabeltje van DV-out naar FireWire en klaar.

Het gaat om iMovie 4, OSX 10.3.9 en een digitale videocamera van Sony DCR-HC18E.

Ik heb er al op gelet dat de film op SP staat en PAL.

De computer is al herstart, voorkeuren van iMovie verwijderd, eerst de camera aan en dan de film, andersom……

Bijdrager
    SeaTrue

ik heb net dezelfde camera als jij. Zeker dat je de camera in de juiste modus zet? , al met een andere kabel geprobeert, andere firewire poort (op de computer dan). Heb je in de instellingen van de camera iets veranderd?

Bijdrager
    wnd

Final Cut Express geeft trouwens ook een melding

Unable to locate the following external devices:

Apple FireWire PAL (720 x 576)

Your system configuration may have changed, or your deck/camera may be disconnected or turnerd off.

Dus ook daar geen beeld

Bijdrager
    SeaTrue

heb je een ander toestel tot u beschikking (computer) om daarop eens te testen

edit: ik zal mijn camera er even bijnemen om te kijken wat er allemaal mis kan gaan in de instellingen

Bijdrager
    wnd

Ik heb al gezocht in de instellingen van de camera, maar daar vind ik niets wat het zou kunnen zijn. De kabel heb ik al in een andere poort geprobeerd, maar ook geen oplossing.

Een totaal andere kabel heb ik niet. Wel is het zo dat het volgens mij met dezelfde kabel wel op de pc lukt. Ik kan even zoeken of ik nog een andere kabel heb, maar ik geloof het niet.

Bijdrager
    SeaTrue

heb je toevallig een harde schijf aangesloten op je computer (extern)

edit: zie hier net dat het soms kan dat als de datum op je camera verder in de tijd is dan de computer deze die niet herkent. check dat eens

Probeer de camera ook eens met iChat (of photobooth mocht je dit hebben)

mocht het hiermee wel werken zag ik ergens anders staan dat je best kon opnieuw installeren (dus alles backuppen en reinstall)

Bijdrager
    iJos
    ”samheijens”

heb je toevallig een harde schijf aangesloten op je computer (extern)

Ja, vreemd waarom nog niet verholpen: Bij moet idd ook de externe FW HD uit, echt unmount en power off. Dan doet iMovie het goed met de camera.

Succes
    Jos

Bijdrager
    wnd

Er zit geen extra HD aanvast. Ik gebruik ook geen iChat e.d.

Ik heb net wel een ander kabeltje gevonden maar helaas, maakt niets uit.

Ik bedenk nu wel dat het enige wat extra aan de mac hangt is een usb-kabeltje met bluetooth, voor draadloos muis en toetsenbord.

Ik zou dat nog kunnen vervangen, kijken of dat helpt. Anders zou ik het niet weten.

Bijdrager
    SeaTrue

nee sorry dan kan ik je niet helpen, mijn inspiratie is op. Even naar apple support bellen (mocht je nog support hebben?)

Bijdrager
    de mossel

Staat je camera op VCR?

Bijdrager
    sypie
    ”samheijens”

edit: zie hier net dat het soms kan dat als de datum op je camera verder in de tijd is dan de computer deze die niet herkent. check dat eens

Hier nog iets mee gedaan?

Bijdrager
    chatsmit

Ik heb dit zelfde probleem wel eens met m’n iBook gehad. Na lang zoeken bleek het Screen Spanning Doctor te zijn die blijkbaar iets van de firmware van m’n iBook veranderde wat niet goed was. Oplossing, pram en vram resetten.

Bijdrager
    Imotmart

Is de voeding op de camera aangesloten? Sommige camera’s geven geen signaal op de FireWire poort wanneer ze op de accu werken.

Bijdrager
    Napsju

MIsschien ligt het aan het schermpje van de cam?

Niet zo:

Maar zo:

Bijdrager
    Danny Decoo

In het verleden heb ik eenzelfde probleem gehad. Eveneens Sony camera aansluiten, alles zoals het hoort doch blijvend blauw scherm…. Voorafgaandelijk was alles normaal gelukt met iMovie.
    Na rondneuzen op verscheidene fora kwam ik het voorstel tegen Garageband te openen en sluiten om de zaak in orde te brengen.
    Zo gezegd zo gedaan en inderdaad alles functioneerde terug zoals het hoorde. Vraag me niet waarom.
    Misschien ook een proberen.

Bijdrager
    Annunaki

Beste,

Het zal waarschijnlijk onnozel lijken maar controlleer eens de volgende zaken :

Staat de Camera Aan ?

Zit de kabel er goed in ?

Staat de camera in de juiste mode ( ik heb thuis een oudere Sony camera waar VCR, CAMERA en MEMORY modus op stond, denk dat VCR modus de goede was ).

Zijn er bepaalde instellingen op de camera die correct moeten staan ? Op mijn HDR-HC1 zijn er bv een aantal instellingen in het menu die wel eens voor problemen kunnen zorden.

Als dat allemaal in orde is, probeerd dan eens in de volgende volgorde :

Stop FireWire kabel in Mac.
    Start iMovie
    Stop het andere uiteinde van de FireWire kabel in de Camera.
    Zet camera aan en zet hem in de juiste modus.
    Speel een stukje van uw tape af.

Hopelijk krijg je het in orde.

Groeten,

Stefaan

Bijdrager
    Conker T. Squirrel

De oude fire wire kabels hebben nogwel eens last van breuken. Probeer even een andere kabel. Dikke kans dat hij het dan wel doet.

Bijdrager
    wnd

Fijn dat jullie allemaal even meedenken.

Even antwoord op sommige vragen, de camera staat inderdaad op vcr, de datum/tijd van camera en computer staan gelijk, de voeding was aangesloten, maar uiteindelijk had ik het ook al zonder voeding geprobeerd. Het schermpje staat open…

ik probeer het nog eens nadat ik de pram gereset heb… ik hou vol

Bijdrager
    sjonnie

Ik heb een tijdje geleden hetzelfde probleem met mijn camera gehad en heb er erg veel tijd ingestoken om het probleem te vinden. Bij bleek het de gloednieuw aangeschafte dv-kabel te zijn. Zat een breuk in.

Bijdrager
    Petje

Moet haast wel een kabel probleem zijn.. Ik heb dezelfde problemen gehad met een camera van een ander type..
    Andere kabel aangesloten en probleem was verholpen

Bijdrager
    inberlin

het is een quicktime probleem.
    Volg deze link es :

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301852

Bijdrager
    Conker T. Squirrel
    ”inberlin”

het is een quicktime probleem.
    Volg deze link es :

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301852

Denk dat dit ook geldt voor iMovie want die gebruikt dezelfde QT componenten.

Maar denk dat het de fire wire kabel is!

Bijdrager
    inberlin

hee Eekhoorn : have a cigar!

Bijdrager
    Conker T. Squirrel

@ inberlin! Thanks.

En als het de kabel is, weggooien! Is niet te fixen!

Sleutelbeheerder
    Night

Maar… als het de kabel is, waarom werkt ie dan wèl op een PC? Da’s niet logisch!

Bijdrager
    Stief

Ik denk ook dat het een QT probleem is.

Heb je QT 7 ? probeer deze opnieuw te downloaden en terug te installeren( er gewoon terug over zetten).

Anders ga terug naar QT 6.05.

Bijdrager
    kevlar

Probeer dit een:

1: Zet de camera aan.
    2: Zet camera aan de computer.
    3: Open imovie en klik op inporteeren.

Bijdrager
    pascal75

Heb je toevallig een i-sight webcam ???

ik heb dit zelf namelijk ook eens meegemaakt,
    en toen bleek dat hij de dv niet herkende omdat mijn i-sight aangesloten was.
    als ik die stekker er uit trek, was er niets aan de hand…
    misschien geld dit ook wel voor andere dingen die dmv firewire zijn aangesloten !

succes

Bijdrager
    mackerjack

staat imovie in DV-modus en je camera in HDV? of omgekeerd?

Bijdrager
    RonMac

Het blijkt telkens een gevoelig proces, is mijn ervaring. De volgorde van aansluiten en aanzetten is van belang. Ik heb hetzelfde gehad in het verleden. Uiteindelijk bij iemand anders geprobeerd en daar werkte het ook niet. Wat bleek, de DV uitgang op de camera was opgeblazen. Misschien door een stroomstoot tijdens het uitproberen en gedoe met kabeltjes.
    Onderzoek bij Sony gaf aan dat vervangen kon, maar de prijs was 300 euro. Zinloos dus. Het kon immers nogmaals gebeuren.
    Tegenwoordig gebruik ik een Dazzle, een analoog/digitaal omzetter. Die zijn niet meer zo duur.
    Dus probeer je camera met iMovie eens elders uit.

succes ron

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.