8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Applehatz

iMovie; full HD

Beste OMT’ers,

In iMovie ’09 heb ik opnamen die in 1080×1920, dus full HD, zijn gemaakt met een Panasonic GH2, ge├»mporteerd in de stand “volledig” en zowel de Events als de Projects (extern) bewaard. Bij het “delen” kon ik natuurlijk niet hoger kiezen dan 720 omdat 1080 daar nog niet in zit.

Als ik overga op Mountain Lion en dus op de nieuwe versie van iMovie, kan ik dan mijn “Projects” in het nieuwe iMovie laden en daaruit zonder verdere bewerking “delen” in 1080? Of moet ik de films opnieuw maken vanuit de originele opnamen (of uit “Events”)?

En als het direct uit Projects kan, begrijp ik het dan goed dat het dus niet nodig is om de plaatsrovende Events ook te bewaren als ik wel de Projects (op externe schijf) bewaar?

Bij voorbaat dank voor reacties aan deze niet-veel-beter-dan-beginneling (maar dat hadden jullie al begrepen uit mijn vraag…):slant:

Bijdrager
    KarelWillem

1920 x 1080, maar dat even terzijde.:wink:

In iMovie kun je delen in Full HD. Je film opnieuw maken hoeft niet.

Overigens dacht ik dat iMovie ’09 ├╝berhaupt al kon exporteren naar Full HD?

Is je basismateriaal misschien gewoon niet als Full HD geïmporteerd?

Bijdrager
    Applehatz

Dankjewel Karel Willem,

allereerst voor de les; eerst breedte, dan hoogte.:thumbsup:

Mijn iLife-programma’s, dus ook iMovie hebben steeds de updates gekregen maar bij mij komt 1920×1080 niet in de keuzes bij Delen voor. Het basismateriaal heb ik nagekeken, de GH2 staat wel op 1920×1080.

Dus het komt erop neer dat ik erg blij ben met je antwoord;
    – natuurlijk vanwege de ruimtewinst omdat ik al die “Events” van de al gemaakte films kan wissen, want de bewaarde Projects zijn voldoende voor nieuwe export in full-HD;
    – maar vooral ook omdat ik de opnamen dan niet opnieuw tot films hoef te bewerken als ik eenmaal de versie heb die w├Ęl de full HD exporteert.

Nogmaals dank, groet:smile:

Bijdrager
    Hansi2124

Ik heb je topic verplaatst van het subforum One More Thing (wat alleen bedoeld is voor op- of aanmerkingen op deze site en de podcast van OMT) naar dit subforum. iMovie is een Apple softwareprogramma, vandaar. Het zou ook nog in het subforum Audio en Video kunnen overigens.
    :wink:

Bijdrager
    Applehatz

Aha, Hansi2124
    gelukkig had ik al opgebiecht dat ik op dit gebied een groentje ben :sick: ik had “apps” alleen opgevat als appjes voor iPad en iPhone… en boven Audio/Video staat “Pro”, dus je begrijpt… Maar, deze opa leert nog, dankzij jullie! Bedankt!

Bijdrager
    Hansi2124

:thumbsup:

Bijdrager
    Beech

Welke computer gebruik je ? Met een nieuwe Mac Mini in de simpelste uitvoering, maar wel 8 GB intern geheugen, kan geen 1080 maken. Op mijn iMac kan dat wel. Dat ligt aan de verschillende videokaarten. Dus graag wat meer informatie. Overigens kan iMovie geen 1080p importeren, alleen 1080i.

Bijdrager
    Applehatz

Beech: ik gebruik een MacBook Pro 15.4/2,8/cto met 8 GB (2×4) 1067 MHz DDR3. Video: NVIDIA Geforce 9400M en 9600M GT.

De GH2 heb ik nagekeken: die neemt inderdaad 1080 in 50i op, dus dat moet goed zitten. Dank voor je tip.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.