15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    de mossel

iMovie fouten

Hoi, ik heb pas een filmpje gemaakt van +/- 50 min. Alles liep perfekt precies totdat hij klaar was. Geexporteerd naar camera en klaar was Kees (René in dit geval).

Nu wilde ik weer een andere film maken maar bij sommige functies zoals Titels kan ik geen lettertype meer kiezen en zegt mijn Mac. : Onvoldoende geheugen beschikbaar voor deze bewerking!
    Maar de tijdbalkd om titels langere tijd te laten zien geeft ook fouten weer.
    Ik gebruik 10.1.5 met iMovie 2.1 3.03 werkte en werk van geen kanten bij mij. Beeld gaat schokkerig en duurt heel lang om te openen. Maar de geluiden van 3.03 gebruik ik wel in 2.1 Dit gaat weer wel goed.

Weet iemand of ik iMovie 2 opnieuw kan installeren van een Upgrade CD van 9.2 naar 10.1?
    Misschien kromme vraag maar kon hem ook niet anders stellen.

Nog 1 vraagje: Van de week mijn film laten zien aan een familielid op zijn PC. Geimporteerd in Windhoos Moviemaker en toen een beetje berwerkt. Daarna bekeken op zijn PC en het beeld was niet om aan te zien terwijl hij op mijn iMacje wel prima was. Ik heb maar een videokaartje van 16 mb en hij 1 van LET WEL 128mb. Is dit het bewijs dat een Apple toch gewoon beter is als een PC voor videoberwerking. Op onze TV’s was er geen verschil. RARA hoe zit dat?

Veel vragen maar ik hoop toch zeker op een paar een antwoordt te krijgen a.u.b.
    O ja ik heb een G3 500mhz 1024 int.geheugen
    Groetjes René

Bijdrager
    Gijs

Lijkt voor de hand liggend, maar ik vraag het toch maar even: heb je de film die klaar was uit iMovie verwijderd? Anders kan het goed kloppen dat je geheugenproblemen krijgt.

Bijdrager
    de mossel

Hij was niet verwijderd. Wel was de prullemand geleegd en dan zegt dat je eerdere berwerking niet meer ongedaan kunt maken maar dat is een keuze die je zelf maakt. Ook de titels bij een nieuw project lukte niet. toch maar een schone installatie doen want de film is klaar. Krijg trouwens van de week een nieuwe grotere harde schijf 120GB . 20 GB voor filmpjes is wel erg weinig.

Groetjes René

Bijdrager
    Gijs

Phoe, een film van 50 minuten neemt al gauw zo’n 10GB in beslag. Als je dan een nieuw project begint heb je neem ik aan alweer een hoop ruw materiaal ingeladen. Plus nog de andere programma’s die je natuurlijk op je computer hebt staan. Dan loopt je HD aardig vol. Ik kan me voorstellen dat daar de trage en slechte werking van iMovie door komt. Heb je al gekeken hoeveel vrije ruimte je nog hebt?
    Ik haal na het voltooien van een film altijd het project helemaal weg uit iMovie want dat is toch overbodig en neemt enorm veel ruimte in beslag. De film staat dan al op een bandje, op een VCD en als QuickTime-film op mijn computer. Dus als je er later nog eens iets aan wilt veranderen, kun je hem altijd nog opnieuw inladen.

Bijdrager
    Gijs

Eh ja, daar heb je een probleem. Ik bedoelde eigenlijk vanaf een DV-bandje. Want ik bewaar mijn afgeronde projecten toch altijd ook nog op een bandje, zodat ik het op de beste kwaliteit kan afspelen. Maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is een QuickTime film te importeren, ik heb het alleen nooit gedaan. Misschien weet iemand anders dat. En er zijn ook nog omwegen te bedenken, maar dat wordt wel ingewikkeld.

Bijdrager
    de mossel

Ik heb ondertussen een nieuwe harde schijf. Heb nu 120 Gb kan wel wat op zou ik denken. En nu draait iMovie 3 ook prima. Vorige schijf was 5600/min en deze 7200/min.

Een ieder bedankt voor de reacties. Film stond alwel op een DV-bandje hoor dus hij was niet verloren.

Maar hoe zit dat nu met die film afspelen op een gewone PC. Zie vraag in eerste vraag.

Bijdrager
    Toon.B

heb je ook geprobeerd om je film in QuickTime for Windows af te spelen op de PC ??

en hoe was de kwaliteit toen ??

…just a thought…

Succes !!
    Toon.B

Bijdrager
    de mossel

Die kennis is “anti” Apple en denk dat QT alleen bedoeld is voor de iMac. Dus die stond niet geinstalleerd. wilde dit ook niet doen want dan kreeg hij een conflict zei hij. Onzin natuurlijk.
    Hij baalde wel natuurlijk omdat hij een dure PC heeft met alles erop en eraan
    Dure videokaart 128mb en mooi “plat” scherm en ga zo maar door en ik kon op mijn iMacje alles doen. Met een 16Mb kaart en een “rond” scherm enz.

Dus Apple “rules” dacht ik toen bij mijzelf.

Bijdrager
    Toon.B

…tja dat excuus heb ik vaker gehoord
    dat schijnt te maken te hebben met het feit dat QuickTime zich ‘erg diep in het besturingssysteem nestelt’…
    …dat dat een probleem zou kunnen geven op een bedrijfsPC kan ik me nog enigzins voorstellen, maar op een prive-PC ??
    op mijn eigen Pentium-PC draait WinME en heb ik geen problemen met QuickTime…
    (er is overigens een flink aantal PC spellen dat ook QuickTime gebruikt)
    …maar geod – genoeg daarover…

je probleem klinkt als een probleem met een type video-codec dat je voor je film hebt gebruikt en dat op de PC niet geinstalleerd is…
    …je kunt proberen uit te vinden hoe je je film precies gecodeerd hebt en dan de juiste codec op de PC installeren…

…je kunt ook een stukje film aanmaken op de PC en dat dan op je Mac openen om te zien welke video-codering je nodig zou hebben om lekker te laten afspelen op de PC – en dan kan je op je Mac je film opnieuw coderen volgens die video-codec en instellingen…
    [gebruik daarvoor bijv. QuickTime 6 Pro of Cleaner 6]

(bij dat afspelen via de TV – waar ‘draait’ je film dan ?? vanaf een videorecorder ?? vanaf een DVD-speler ?? vanaf een camcorder ?? of vanaf de computer ?? – en denk eraan dat afspelen op de TV niet te vergelijken is met afspelen op de computer, een TV heeft veel minder pixels en bouwt het beeld heel anders op dan een computerscherm)

Succes !!
    Toon.B

Bijdrager
    de mossel

Ik heb de film rechtstreeks geexporteerd vanuit iMovie naar mijn Digital8 camera. Dus volgens mij maak ik dan geen codec aan?

Het was in PAL structuur.

Voor de rest weet ik ook niet hoe ik zoiets moet veranderen of doen.
    Ik kwam thuis en heb diezelfde film weer geimporteerd in iMovie en toen de fragmenten weer samengevoegd op mijn tijd- en videobalk en ddarna weer afgespeeld. Geen enkel probleem.

Ik gebruik QT-pro. Kan ik dan mijn film ook daarin brengen?

GA ik effe proberen. NU nog!!!

Bijdrager
    de mossel

Film in QT gezien, (een stukje dan) want iMovie3 maakt gelijkt een .mov bestand aan zodat de film in QT te zien. Struktuur was en is PAL.

Ik had trouwens een perfekt beeld.

Die kennis speeld af en importeerd in Movie Maker voor Windows.
    Misschien ligt of lag het daaraan?
    Voor de rest weet ik het ook niet.

Bijdrager
    Toon.B

theoretisch gezien is voor ieder opslagmethode een aparte codec nodig (dus ook voor DV en Digital8)

en dus moet de juiste codec wel geinstalleerd zijn (in de nieuwste versie natuurlijk) om probleemloos audio/video-materiaal te kunnen bekijken…

…QuickTime is wel erg goed, maar zeker niet heilig wat dat betreft :
    met WindowsMediaPlayer-files (.asf onder andere) kan QuickTime niet overweg bijvoorbeeld…
    …en ook met bepaalde DivX, AVI en MPEG bestanden heeft QuickTime op z’n minst moeite…
    (bij sommige DivX-files ‘ziet’ QuickTime maar een kort gedeelte van de film, en bij sommige MPEG-files heeft QuickTime problemen met het geluid omdat dat niet op een apart spoor zit…)

de enige MediaPlayer die ‘alles’ aankan is VLC (VideoLAN Controller)…
    en die is er (gratis) voor zowel Mac als PC…
    te downloaden op :
    http://www.videolan.org

(.mov is overigens een typisch QuickTime bestandsformaat waar WindowsMediaPlayer weer moeite mee heeft…)

…van Digital8 heb ik niet veel verstand, maar ik neem aan dat dat een typisch TV-georienteerd formaat is, dat dus gebruik maakt van voor TV-gebruik specifieke technieken, als ik me goed herinner zijn de belangrijkste :
    – andere beeldverversingsfrequentie
    – andere hoeveelheid schermpixels
    – ander type schermpixels (computerscherm heeft ‘echte’ pixels, een TVscherm heeft RGB-cluster-pixels)
    – andere beeldverversingsmethode (dat heet ‘interlaced’ en ‘non-interlaced’ geloof ik… wat zoveel wil zeggen als ‘afwisselend even een oneven beeldijnen verversen’ en ‘gewoon van boven naar beneden verversen’)

om een Digital8 film op een computer(scherm) af te spelen moet de film dus (net als een DV-film) eerst ‘vertaald’ worden naar een formaat dat geschikt is voor een computerbeeldscherm, alleen…
    …een PC heeft wat dat betreft een ander ‘voorkeursformaat’ dan een Mac (bij een Mac is het .mov, bij een PC .avi geloof ik…)

voor al die vertaalslagen is een codec (coder-decoder) nodig…

…een hele hoop info…
    …ik hoop dat je er wat mee kan…

als je nog meer wil weten zoek dan ‘ns via een search engine naar de term :
    “AV codec”

Succes !!
    Toon.B

Bijdrager
    de mossel

Oke gesnapt.

Maar nog wat anders of eigenlijk een aanvulling: Toen ik die film importeerde bij hem krijg je net als bij iMovie een klein schermpje. Daar was de film wel “goed” te zien. Maar toen ik een minuut of vijf had geimporteerd en daarna had samengevoegd als 1 filmpje en daarna volledig beeld wilde zien was het gewoon knudde.

Maar als ik mijn film laat zien via iMovie of QT heb ik ook geen aparte codec nodig. En ik heb ook verschillende viewers om mijn iMac en allemaal doen ze het prima. Ik importeerd hem als PAl struktuur ——> zet niets om——>
    gaat via fire-wire terug naar mijn Digital8——–> en dan is het weer gewoon PAL———> Dus volgens mij niets te doen en te maken met een codec.

Wel als ik een film geript hebt en wil zien met QT heb ik soms een andere codec nodig maar dat komt ook omdat het een bijvb. Divx formaat is.

Bijdrager
    Toon.B

voor antwoord op die eerste vraag heb je meer verstand van Windows en MovieMaker nodig… ik weet dat niet…

probeer ‘ns een help-forum op een Windows-site zou ik zeggen…
    (daar zijn ze vaak niet eens zo anti-Mac…)

wat betreft je tweede vraag moet je iets meer weten over MacOSX en de (begrijpelijke) spraakverwarring over QuickTime, er zijn nl. 3 soorten QuickTime :

1-
    QuickTime Player :
    het ‘afspeel’-programma voor audio-, video- en beeldmateriaal (op Mac en Windows)

2-
    QuickTime Pro :
    het ‘manipuleer/editing’-programma voor audio-, video- en beeldmateriaal

3-
    QuickTime (Engine) :
    de ‘graghical engine’ die Apple als basis voor OSX heeft gebruikt

…probleem is dat ze in de volksmond alledrie QuickTime genoemd worden en dus regelmatig door elkaar gehaald worden…

en nu werkt het (zoals ik het begrepen heb) als volgt :

alle (ja letterlijk alle) geluid&beeldmateriaal dat op een OSX-Mac binnenkomt moet door de QuickTime (Engine) worden gehaald, die geeft het dan weer door aan de verschillende applicaties, aan het beeldscherm of aan een data-verbinding aan een extern apparaat.

om dat te kunnen doen is het gros van de codec’s reeds aanwezig in OSX (bijv. codec’s voor MOV, MPEG-1, MPEG-2, MPEG-3/MP3, MPEG-4, JPG, GIF, PDF, BMP, SND, DV, etc. maar ook voor FireWire, USB en digitale en analoge beeldschermen en PAL en NTSC beeldbuizen bijvoorbeeld)

QuickTime Player en Pro beschikken dus standaard over die codec’s en bovendien kunnen er codec’s worden toegevoegd zodat ze geconverteerd kunnen worden naar het ‘basic’ QuickTime (Engine) format
    [ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dat format heet – en dat is ook niet relevant]

Alle OSX-applicaties maken dus gebruik van die zelfde QuickTime (Engine) ; bestanden gemaakt met het ene programma (iMovie) zijn dus direct te openen in het andere (QT Player)

…hoewel je het niet in de gaten hebt komen er dus continu legio codec’s aan te pas…

bij Windows is het echter anders, die gebruikt (nog) geen eenduidige ‘graphic engine’… en zeker geen QuickTime (Engine)…

en als je daar meer over wilt weten raad ik je toch aan ‘ns verder te gaan rondneuzen op het web, daar is zoveel info te vinden dat je vragen zeker beantwoord zullen worden…

ik kan je niet verder helpen

Succes !!
    Toon.B

Bijdrager
    de mossel

Hoi Toon

Bedankt voor je uitvoerige uitleg in dit bericht en de voorgaande, ik ga hiermee aan de slag en we zullen zien of het gaat lukken.

Nogmaals bedankt.

(trouwens ierdeen bedankt : zie voorgaande antwoorden en adviezen)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.