5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Janjans

Imovie error code 108

Beste OMT’ers,

Het ‘mag’ nog net, een gelukkig nieuwjaar aan allen!

Vraagje, ik heb net een nieuwe iMac met 8 GB RAM, Mavericks is net geupdate. Nu heb ik een projectje in iMovie gemaakt van 90 minuten en wil dit exporteren, de computer geeft de error code 108, te weinig geheugen vrij. Ik gebruik nog iMovie 2008.

Op Google vond ik dat ik ‘m opnieuw moest opstarten en dat het dan wel weer zou werken. Dit klopt en het exporteren is dan ook begonnen.

Mijn vraag is of dit wel normaal is. Hoezo kan OSX niet gewoon zelf geheugen vrijmaken? Waarom moet ik daarvoor herstarten. Kleine moeite hoor met ssd, maar toch.

Hebben anderen hiermee ervaring?

Ben benieuwd en alvast dank!

Janjans

Bijdrager
    SunKeeper

Wordt hier niet schijfruimte bedoeld?

Als je opnieuw opstart worden de swapbestanden eruit gegooid. Al maakt Mavericks vrijwel geen swap, dus als dat het niet is weet ik het ook niet.

Bijdrager
    Janjans

Dank voor je reactie @SunKeeper.

Er was geen swap, er moest wel meer werkgeheugen vrijgemaakt worden, en daarvoor moest ik m’n Mac opnieuw opstarten…. Ik begrijp het ook niet. Je zou idd zeggen dat dit ook via swaps zou kunnen gebeuren.

Het lijkt niet met Mavericks te maken te hebben aangezien de tip van het opnieuw opstarten uit 2011 kwam.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Hier schijnt de echte oplossing te staan (het opnieuw opstarten zou namelijk ook niet altijd werken).

Bijdrager
    Janjans

@hendrik ijzerbroot Dank je voor de link, maar helemaal wijs word ik er nog niet uit. Het optimaliseren wil ik straks wel even proberen, iMovie is nu net even druk, dat zou een redelijke ‘oplossing’ zijn.

Het splitsen van een project in meerdere delen of het project eerst op 1 manier opslaan om het vervolgens nog eens dmv handbreak om te zetten is voor mij meer om het probleem heen werken dan oplossingen. Zoals dat ook geldt voor het opnieuw opstarten van de computer.

Is er iemand die weer waaraan het ligt, waarom deze foutmelding er is?

Heeft iemand het ook ervaren bij iMovie 2013?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.