5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Rob11111111

imovie en een hdv 1080i

Goedendag,

Ik heb het forum al doorzocht, maar kon niet echt een goed antwoord hierop vinden.

Om een paar leuke familie filmpjes te maken heb ik net een camera gekocht. Het is de canon hv20. Dit is een 1080i 50i camera met als optie om in 25p op te nemen. Nu heb ik net een test filmpje gemaakt, welke ik in imovie 6 op mijn ibook heb ingeladen, wat perfect werkt. Maar, Imovie geeft aan dat hij 1080i-25 gebruikt. Dus ik neem aan dat hij met 25 fps werkt. Maar de camera is volgens het boekje een 1080i 50i, dus ik zou zeggen dat hij met 50 fps opneemt. Betekend het dus dat imovie 25 frames laat vallen of dat hij 50 frames samenvoegt tot 25? En wat is dan precies het voordeel om in 1080i 50i op te nemen, terwijl hij ook 25p (progressive) kan opnemen?

Alvast bedankt voor de moeite,

Groeten, Rob

Inactief
    Anoniem
    ”Rob11111111″

Maar de camera is volgens het boekje een 1080i 50i, dus ik zou zeggen dat hij met 50 fps opneemt.

Dat is dus helaas niet het geval. Die “i” staat voor “interlaced”, wat betekent (even héél simplistisch) dat je camera 50 halve beelden per seconde opneemt.

Bijdrager
    Rob11111111

bedankt voor de reacties. Dus als ik het goed begrijp neemt mijn camera 50 “halve” beelden per seconde op. Maar waarom geeft imovie dan 1080i-25 aan. Voegt hij dan 50 “halve” beelden samen tot 25 hele? En ik snap nog niet helemaal waarom 25p dan niet beter is (ookal ondersteund imovie dat nog niet), als imovie toch maar met 25 fps werkt in interlaced.

gr Rob

Bijdrager
    SeaTrue

1 frame is opgebouwd uit 2 fields. Je kan dit zien als allemaal horizontale lijnen. Elke lijn heeft een nummer. Alle lijnen met een even nummer samen is 1 field en alle lijnen met een even nummer samen zijn een ander field. Een film speelt dus af met 2 fields per frame. 50i betekend dat je 50 van die fields hebt per seconde, wat dus overeenkomt met 25 frames per seconde.

zo zit het systeem ongeveer in elkaar:

Bij progressive slaat die de beelden op als hele beelden (dus zonder de fields) en dan heb je dus ook 25 beelden per seconde is. (wat de Pal standaard trouwens is bij ons)

Bijdrager
    Rob11111111

heel erg bedankt voor de uitleg, ik snap het nu eindelijk.

Groeten, Rob

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.