15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    nookie

imovie duwen-optie

Dag macceraars, sinds kort ben ik in Imovie bezig, nu stuit ik op een probleem.
    Ik heb wat fragmenten die door het beeld moeten rollen, achter elkaar, dat ze uit het beeld geduwd worden. Nu kan ik de overgang duwen tussen elk fragment zetten en de losse fragmenten op de kortste tijdsduur zetten, 00:03. Helaas blijft dan elk beeldje een fractie van een seconde stilstaan, dat wil ik dus niet, het moet doorlopen.

Dacht ik slim te zijn en een photoshop document te maken met alle fragmenten achter elkaar, deze te importeren en een fragment er achter zetten, daar een duwovergang tussen. Werkt prima, maar als ik dat fragment importeer, met alles achter elkaar gezet, laat hij alleen hetgene zien wat hij voorvertoont op het beeldschermpje. de rest laat hij niet meer zien als hij wordt weggeduwd.

Dus m.a.w. hoe krijg ik het voor elkaar dat het een geheel wordt wat achter elkaar zonder een pauze door het beeldscherm rolt van rechts naar links.

Nookie

Bijdrager
    Buzz

Het gaat toch om een verder stilstaande afbeelding dat door het beeld moet schuiven? Misschien kan je dan een Ken Burns effect op die grote photoshop afbeelding toepassen?

Bijdrager
    Macvideo

Wat je beschrijft kan kloppen. De overgang duwen gebruikt minimaal 0:75 van je beeld voor het effect. Als je het beeld 3 sec. wilt laten zien zul je deze tijd bij 0:75 moeten optellen.
    Die tijd stel je dan in voor je stilstaande beelden. Dus 1:05

Bijdrager
    nookie

Buzz_D: Zo’n Ken Burns effect, das toch alleen inzoomen???????????

En Macvideo, je begrijpt me niet helemaal, de fragmenten moeten niet stilstaan, maar continue doorgaan in 1x. Eigenlijk zou je je afbeeldingen op 0 seconden moeten zetten, dan loopt het in 1x door, maar dat kan dus niet, 00:03 is minumum en dat zorgt ervoor dat de beeldje3s een fractie stilstaan tussen het DUWEN door.

Oplossingen???????

Zou toch moeten lukken lijkt mij.

Nookie

Bijdrager
    Buzz

Nee hoor, Ken Burns is zoomen en pannen. Als je dan op de begin- en eindpositie de zoom hetzelfde laat, en panned van rechts naar links (bijvoorbeeld), krijg je volgens mij wat je wil. Ik werk niet veel met iMovie, maar dat heb ik wel een keer uitgeprobeerd, met een heel brede panorama-foto, en het werkte bijzonder goed.

Bijdrager
    Turbanus

Ik begrijp nu pas welk effect hij wil. Hij wil dat er tussen het uitduwen van een beeld en hte moment dat het uitduwen van het tweede beeld geen rust-pauze is. Dan blijft dat uitduwen a.h.w. een aantal keren doorlopen, net alsof er meedere plaatjes achter elkaar worden langsgeduwd. ik ga ook eens even wat gochelen.

Bijdrager
    Macvideo

Ik hoop dat ik het nu wel begrijp. Maar in mijn vorige antwoord lag wel de oplossing.
    Maak de plaatjes allemaal op 0:21. Zet dan de overgangen ertussen. Dan blijft er voor ieder plaatje 0:01 over. Bij afdraaien worden de plaatjes achter elkaar doorgeduwd.

Bijdrager
    Turbanus

Dat klopt, maar je ontkomt er niet aan dat het plaatje heel eventje stopt. Een kleine hapering in de cyclus. Das jammer. Mischien beter in FCE te realiseren?

Bijdrager
    Macvideo

Dat stilstaan is 1/25 seconde. Wanneer je het nog sneller wil dan neem je niets meer waar.
    Dan is het duw-effect verloren gegaan.
    Je kan dat nog wel iets sneller maken. Dan moet je het nu verkregen resultaat weer terugzetten op tape in de camera. Het is dan een volledig stukje film geworden, zonder lassen.
    Vervolgens opnieuw in iMovie importeren en met het haasje in de tijdbalk de snelheid iets opschroeven.

Bijdrager
    nookie

Macvideo: Als ik eerst de plaatjes op 00:21 zet en dan de overgang duwen ertussen krijg ik een melding dat de plaatjes minimaal 4:02 moeten zijn. Dat heb ik gedaan, dan de overgang ertussen ik ik hou dan toch weer die 00:03 over, dus geen lekkere overgang.

Ik werk in Imovie 3.03, is deze functie toevallig verandert in nieuwere versies dan???

Buzz_D: Zoomen en pannen??????? Heb alleen zoomen. Wat is pannen (duwen)??? Dat staat in de optie overgang inderdaad.

Werkt dus nog niet, arghhh!
    Waarom niet?
    Ik wil weer eens wat, het werkt voor 99%, dat Imovie, geweldig programma, maar toch iets simpels is dan niet te doen. Tis niet iets ingewikkelds wat ik wil toch??

Nookie

Bijdrager
    nookie

Raar maar waar, ik hou nu inderdaad 00:01 over op elke afbeelding, is al een stuk beter zo, maar er blijft toch een tik tussen zitten. Jammer, maar ik denk dat het er niet beter op gaat worden. Heb nu alles gesplitst in losse beeldjes, dus dat verhaal over een lang photoshop document met daar alle achter elkaar gezette beeldjes, dat is vervallen. Nu alles losgeknipt en tussen elk beeldje een overgang gezet

helaas dus wel die tik erin.

Iemand toch nog een oplossing in Imovie??

Nookie

Bijdrager
    Buzz

Pannen (ik weet de juiste Nederlandse benaming niet) is je afbeelding in een vlak bewegen, zodat er steeds maar een gedeelte in je venster te zien is. Het is goed te vergelijken met scrollen in bijvoorbeeld een webbrowser. In iMovie kan je Ken Burns laten pannen door met het cursorhandje in het voorbeeldvenstertje te slepen.

Als je dus een hele brede foto in iMovie hebt uitgekozen, dan kan je in Ken Burns de zoom zo zetten dat de hoogte precies in je frame past. De foto steekt dan links en rechts uit, zodat je maar een stukje van de breedte ziet. Als je dan zorgt dat in de beginstand van Ken Burns je de uiterste linkerkant van je brede foto in het beeld hebt, en in de eindstand de uiterste rechterkant, dan berekent het Ken Burns effect alles ertussenin zo uit dat het is alsof er een videocamera horizontaal over je foto heen beweegt. En dat is natuurlijk hetzelfde alsof die foto onder een stilstaande camera door wordt geduwd.

Je moet dus je in photoshop aanelkaar geplakte beelden daarvoor gebruiken. Het is dan even spelen, maar volgens mij krijg je dan wat je wil.

Bijdrager
    Macvideo

Overzetten op tape en opnieuw importeren. Snelheid verhogen. Heb iMovie 3 op andere machine staan, maar zal even kijken wat daar anders is.
    Bewerkt om 14:20 uur:
    In iMovie 3: in tijdbalkvieuwer kun je met het schuifbalkje naar het haasje regelen dat het gehele stukje film dan wat sneller doorloopt. Het moet dan wel eerst één geheel zijn, maar dat heb je bereikt doordat je het hebt weggeschreven naar je camcorder en opnieuw geïmporteerd. Als je geen camcorder hebt dan kun je het ook exporteren naar Quicktime – optimale DV kwaliteit. en die Quicktime-file opnieuw importeren.

Bijdrager
    nookie

Buzz_D!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bedankt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Het werkt inderdaad en zo simpel als maar wezen kan.

Thanks!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nookie

Bijdrager
    Turbanus

Kijk…. hebben we weer iets nuttigs geleerd!:lol:

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.