8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    j.b.Ippel

[iMovie] Clips importeren [OPGELOST]

Lieve mensen,

Ik heb in iMovie 3 stukjes film gemaakt van een bruiloft. Nu wil ik deze achter elkaar plakken, zodat het 1 film wordt. Allereerst probeerde ik dat met ‘File > Import..’, maar dan krijg ik deze error:

Error during import
    The file could not be imported: The file “macintosh HD/Users/Jonathan/Movies/iMovie/Feest Geeri en Jan-Willem” can’t be imported: Quicktime couldn’t parse it: -43

Daarom heb ik daarna steeds gedeeltes van de film van het ene project naar het andere gesleept. Op deze manier staat er nu meer dan 2/3 van de film goed. Nu wilde ik weer een stukje film verslepen naar het andere project en kreeg ik ineens de volgende error:

Error during import
    The file could not be imported: There is not enough disk space left to import Macintosh HD/Users/Jonathan/Movies/iMovie/Feest Geeri en Jan-Willem/Media/Clip 02.dv

In iMovie heb ik nog ‘5,03GB Available’. Hier zal het dus ook niet aan liggen.
    Wie oh wie kan mij helpen?
    Bij voorbaat hartelijk dank!

Jonathan

[size=9:ffec02f8fc]Processor: 2GHz Intel Core Duo
    Memory: 2GB 667 MHz DDR2 SDRAM [/size:ffec02f8fc]

Bijdrager
    AppletjeEitje

Hoe groot is dat laatste stukje film wat je wilt importeren? Bij mijn weten maakt iMovie namelijk een kopie als je het filmpje importeert. Zo kan hij in zijn administratie bijhouden welke wijzigingen je in het filmpje maakt, en dat hij deze week kan restoren als je op “undo” klikt. (hopelijk is dit niet te cryptisch). Dus kijk ff hoe groot dat filmpje is, grote kans dat je toch te weinig schijfruimte hebt.

Bijdrager
    j.b.Ippel

Je hebt helemaal gelijk.
    Het stukje film is 6,9GB. Het vreemde is is dat dit een gedeelte is van ‘clip02′, maar hij alle gedeelten als 6,9GB aangeeft. Oftewel. Als ik dat stukje van 6,9GB in kleindere stukjes knip, blijft de bestandsgrootte 6,9GB.
    Kun je me misschien vertellen hoe dat precies zit?

Je hebt me sowieso al geholpen met simpelweg naar de grootte kijken. Kan mezelf wel voor m’n kop slaan dat ik van die simpele dingetjes nooit zelf bedenk. Maar ja, ik verwachtte niet dat een stukje van een paar seconden 6,9GB kon zijn.

Danku!

Bijdrager
    AppletjeEitje

Ok, we zijn een stapje verder:)

Wat ik me nu nog afvraag: Je hebt eerst de stukjes los in iMovie geimporteert en er losse (iMovie) filmpjes van gemaakt. Klopt dat wat ik zeg?

Want dan zou je de originele filmpjes (zoals je ze destijds in de losse iMovie-clips hebt gezet) ook gewoon weer kunnen importeren in een nieuw iMovie project. Ik kan me bij de eerste foutmelding die je geeft bedenken dat de codec van het filmpje niet ondersteunt wordt door iMovie. Probeer dit filmpje wat je niet kan importeren via het menu eens direct af te spelen via QuickTime.

Succes

Bijdrager
    j.b.Ippel

Ik heb 3 stukjes film gemaakt. Dit zijn dus 3 iMovie projecten, alledrie ongeveer een kwartiertje lang. Die moeten nu achter elkaar komen te staan.

De projecten kan ik niet afspelen in QT, omdat het een iMovie project is. Denk dat het ook vrij logisch is dat QT deze dan niet afspeelt. Nu zou ik de iMovie projecten als een filmbestand kunnen opslaan en dan importeren (weet niet of dat mogelijk is), maar dan zou ik geen dingen meer kunnen wijzigen.

Opzich gaat het slepen prima. Het is even wat meer werk, maar krijg dan wel het gewenste resultaat. Het vervelende is alleen dat hij alle korte stukjes uit een wat langere clip allemaal de grootte (6,9GB) meegeeft van die langere clip. Mij lijkt dat wanneer je een clip van bijv 6GB in 2en knipt, dit dan 2 clipjes van 3GB worden..?

Bijdrager
    AppletjeEitje
    ”j.b.Ippel”

De projecten kan ik niet afspelen in QT, omdat het een iMovie project is. Denk dat het ook vrij logisch is dat QT deze dan niet afspeelt.

Klopt, maar ik neem aan dat je ooit je originele filmpjes ergens hebt gehad. Die heb je neem ik aan niet meer? (of kwamen die van je camcorder af?)

”j.b.Ippel”

Nu zou ik de iMovie projecten als een filmbestand kunnen opslaan en dan importeren (weet niet of dat mogelijk is), maar dan zou ik geen dingen meer kunnen wijzigen.

Eerder gemaakte wijzigingen kun je dan niet meer bewerken nee. En de kwaliteit gaat na het renderen ook achteruit. Is idd niet slim om te doen.

”j.b.Ippel”

Mij lijkt dat wanneer je een clip van bijv 6GB in 2en knipt, dit dan 2 clipjes van 3GB worden..?

Dat is dus het probleem dat iMovie je clip helemaal kopieert. Als je een clip in tweeen knipt, dan is dat puur een bookmark. De clip blijft intact, totdat je gaat renderen, dan neemt hij alleen dat stukje clip mee.

Lukt het zo?

Bijdrager
    j.b.Ippel

Ik denk dat het zo wel moet gaan lukken. De bestanden komen idd rechtstreeks van een videocamera af. Renderen doen we nog maar even niet.

Nu maar hard zoeken naar bestanden die gewist kunnen worden zodat ik nog 2GB vrije ruimte krijg.

Dankje AppletjeEitje! :wink:

Bijdrager
    AppletjeEitje

Graag gedaan! Misschien sparen voor een externe HD? Heb ik ook gedaan en ben er erg blij mee! Ook voor backup doeleinden etc.

Succes met je project!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.