28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:
    Bijdrager
    MaMu

Twee beelden naast elkaar in iMovie 9

Hallo, lees al jaren mee op OneMoreThing en dit is mijn eerste post met meteen een vraag.
    Werk al een tijd tevreden met iMovie 9 en gebruik o.a. Picture in Picture. Wil nu twee beelden naast elkaar in één venster van twee verschillende films, als in dit voorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=76L822Z2YA0 bij 0:54 min.
    Heb dit forum afgezocht en veel plugins bekeken op het web, maar kom er niet uit.

Bijdrager
    ecnerual

Naar mijn weten is dit helaas niet mogelijk met iMovie ’09. Plugins voor iMovie ’09 zijn er volgens mij ook niet/amper. Wat je amateuristisch genoeg wel zou kunnen doen is hetzelfde effect kunnen creëren met Keynote en vervolgens exporteren als Quicktime-film. Pro-manieren zijn er vast ook genoeg, maar dan heb je wel geavanceerdere software nodig.
    Succes!

Bijdrager
    Pieterr

Je zou met PiP eerst één filmpje in een venster kunnen zetten op een zwarte achtergrond, en vervolgens in dit (bewerkte) filmpje een tweede PiP zetten. (Dit is ook wat ecnerual ongeveer zegt.)

Bijdrager
    ecnerual

Ik heb nog even voor je gekeken voor als je het met Keynote zou willen doen… Zelf heb ik erg lang met de kwaliteits-instellingen in de knoop gezeten, omdat de export-kwaliteit steeds niet mooi was.
    Als je echter de volgende instellingen toepast, krijg je het volgende resultaat:
    [IMG]http://i38.tinypic.com/2nhndzl.png[/IMG]
    Resultaat
    Toch niet heel slecht, dacht ik zo?
    Succes!

Bijdrager
    MaMu

Bedankt voor de antwoorden. Heb ’t meteen geprobeerd via Keynote in iMovie. Het werkt maar de film duurt slechts enkele seconden terwijl de clips langer zijn, maar het effect is precies wat ik bedoel. Moet nu uitzoeken waar de rest van het materiaal gebleven is…….
    Wat is PiP? Werk al sinds de jaren 80 met Mac’s maar op m’n eigen houtjes-touwtjes manier dus moet nog veel leren.

Bijdrager
    MaMu

Overlapt elkaar een beetje maar @ecnerual: het resultaat is heel mooi.

Bijdrager
    ecnerual

De duur van de twee verschillende film-fragmenten hangt af van de tijdsduur van de geëxporteerde film vanuit Keynote. Als je fragmenten nog niet afgelopen zijn, zou ik gewoon een tweede dia in Keynote zetten met een automatische overgangsvertraging van meer dan de tijd waarop je fragmenten aflopen. Knip in iMovie het laatste gedeelte eruit en je zou dan in theorie een prima filmpje moeten hebben.
    Overigens loopt het filmpje op internet minder soepel dan hier op m’n Mac.
    Succes!

Bijdrager
    ecnerual

Ik zie nu pas dat je eigenlijk doelde op een complete animatie waarin twee beelden naast elkaar staan. Ook dat is mogelijk met Keynote door even met (actie-)effecten te spelen…
    Voorbeeld 2
    Succes!

Bijdrager
    MaMu

In Keynote speelt de film wel af over de volle lengte met de knop “Speel af”.
    Heb de film geëxporteerd met MPEG Streamclip, om er een DV van te maken, naar iMovie. Want een Quicktime film kan niet rechtstreeks naar iMovie. En daar houd ik er maar een heeeeeeeel klein stukje van over.

Bijdrager
    Pieterr
    MaMu op 30 augustus 2010

Wat is PiP?

Picture-in-Picture.

Bijdrager
    MaMu

Probleem met ingekorte films blijft. Vanuit Keynote wordt het dus een Quicktime film maar die wordt niet geaccepteerd door iMovie. In MPEG Streamclip heb ik allerlei film formaten geprobeerd maar dan blijft er steeds maar ’n seconde of wat van over.
    Voor de rest werkt het prima en zijn er allerlei truuks mogelijk.
    Iedereen weer bedankt, ben al weer een stuk wijzer geworden hier.

Bijdrager
    rogerpaolo

ik was hier ook een tijdje mee aan het fiedelen maar kwam er in iMovie niet uit. Toen heb ik een tijdje met Final Cut Express gespeeld, en daar ging er wel een wereld voor me open, beelden stapelen, naast elkaar, over elkaar, wat je maar wilt gaat daar erg makkelijk in. Ik weet niet of je dit soort effecten vaker gaat gebruiken en kan ook niet in je portemonnee kijken, maar ik zou wanneer je dit vaker wilt doen een keer met Final Cut demo spelen.

Bijdrager
    MaMu

Heb ook aan Final Cut 7 gedacht, maar dat is toch weer € 1000 en dan heb ik liever een tweede action camera op dit moment. Maar ben nog wat uurtjes aan het stoeien geweest en het is gelukt. Van Keynote dus via Quicktime een DV versie gemaakt en die werkt in iMovie. Is omslachtig en de controle over afmetingen en verhoudingen is een stuk lastiger omdat het in twee programma’s, Keynote en iMovie, moet gebeuren.
    Maar voorlopig ben ik heel tevreden.

Bijdrager
    rogerpaolo

ja de hele suite is vrij duur, maar Final Cut Express is 199 euro. Das ook nog best wat geld, dus het moet het wel waard zijn voor je.

Bijdrager
    MaMu

@rogerpaolo: dat is pas goed nieuws. Ga me daar eens in verdiepen want € 200 is nog om te doen. Hopelijk is het voldoende voor wat ik wil.

Zo ook met Photoshop heb daar duizenden guldens aan uitgegeven voor allerlei versies en upgrades maar toen het niet meer compatibel was met de nieuwere OS-software ben ik overgestapt op de eenvoudigere Elements-versie. En die voldoet ook prima voor een heel andere prijs.

Bijdrager
    ecnerual

Ho MaMu, niet zo snel…;) Je kunt je Quicktime export ook converteren met gratis software waarbij heel je fragment intact blijft voor import bij iMovie ’09.
    http://videomonkey.org/Video_Monkey/About.html
    Instellingen op Go nuts zetten en exporteren naar Apple TV (iTunes vinkje uitzetten) en je hebt een volledige conversie van .mov naar .mp4, waar iMovie ’09 volledig mee overweg kan.
    Hoop dat ik nu wel een oplossing heb kunnen bieden voor het echte probleem, want daar twijfel ik nu een beetje aan, maar probeer het maar eens uit, zou ik zeggen.
    Ik heb al filmpjes van meerdere minuten op deze manier vanuit Keynote naar iMovie ’09 gehaald. Final Cut Express kun je overigens natuurlijk ook gewoon overwegen, maar de mogelijkheden van de basic software gaan soms verder dan we zelf kunnen vinden…

Wat ook wellicht belangrijk is bij Keynote is dat je ervoor zorgt dat alles automatisch verloopt. Het zou namelijk kunnen dat de Quicktime-export pauzes bevat, waardoor je bij de eerste muisklik een stop hebt bij geconverseerde formaten. Maar dat weet ik niet zeker…

Bijdrager
    MaMu

@rogerpaolo: ik heb Final Cut Express doorgenomen op de Apple site maar heb toch nog een vraagje en wellicht heb jij het antwoord uit ervaring.
    Kan ik er twee clips naast elkaar mee maken in één film zoals op deze foto?

Bijdrager
    MaMu

@ecnerual: Heb gedaan zoals jij aangaf met Keynote en Videomonkey. Het werkt snel en met een perfect resultaat. Geen storingen of delen die wegvallen. Dank dus voor het meedenken.

Zou nog graag een antwoord willen op mijn vraag aan Rogerpaolo voordat ik Final Cut Express aanschaf.
    Want dat wil ik toch wel doen, daar zit n.l. ook een time-bar in en HD en SD film kunnen beide in één project verwerkt worden. Van mijn twee camera’s heeft de een HD en de ander SD video. Dan is het dus wel heel makkelijk om te importeren en te editen.

Bijdrager
    ecnerual

Mooi dat het op die manier ook gelukt is, maar als je er meer uit wilt halen, zeker de wat geavanceerdere software aanschaffen! Succes!

Bijdrager
    rogerpaolo

@Mamu, voor zover ik weet kan dat met FC express ja. Ik heb op mijn werk nu FC pro en mijn Mac Pro staat even in de doos ivm verbouwing. Maar volgens mij zitten de verschilen tussen FCE en FCP meer in bestandsformaten, bijbehorende programmas, filters etc. dan in de basale functionaliteit, en daar zou ik meerdere beelden tegelijk wel onder rekenen.

Bijdrager
    rogerpaolo

dfas

[edit… hoe verwijder ik dit….]

Bijdrager
    MaMu

Heb Final Cut Express vandaag binnen gekregen. Meteen aan het zoeken naar die mogelijkheid van twee beelden, van twee verschillende films, naast elkaar in het eind resultaat. Maar helaas.

Hoe noem je deze truc in het Engelse video jargon?
    De manual bestaat uit 1152 pagina’s met een index uiteraard, maar het is zoeken naar een speld…….
    Gezocht op de woorden ‘double’ – ‘two’ – ‘multiple’ – etc. Maar niets gevonden.
    Misschien dat iemand me kan helpen? Anders moet ik toch al die pagina’s doorspitten.

Mocht het niet in dit program zitten dan ga ik het met Keynote doen zoals ‘ecnerual’ me dat uitgelegd heeft.

Bijdrager
    rogerpaolo

kay ik ga het je later ff uitleggen…. heb nu te weinig tijd.

Bijdrager
    rogerpaolo

je moet 2 stukken video op 2 videosporen onder elkaar zetten. Dan open je er 1 van de 2 in de viewer en verklein je het met behoud van de verhoudingen naar 50%. Dat doe je ook met de andere van de 2. Nu zijn ze klein genoeg om naast elkaar te zetten, maar staan ze nog recht achter elkaar (de videosporen moet je zien als gestapelde beelden). Dus je gaat naar het motion tabje en zet het center van video 1 een aantal waarden naar rechts, en dat doe je voor video 2 naar links.

Wellicht is dit nog wat summier, maar je moet maar eens wat proberen, ik weet zeker dat het je na wat trial & error wel lukt!

[edit] bekijk deze tutorial maar eens. dit is voor PIP maar behalve het formaat is het wat je zoekt.

Bijdrager
    MaMu

@rogerpaolo: hartelijk dank, dat is precies wat ik nog had.
    Had geen idee dat er zoveel uitleg te vinden is op Youtube.
    Ik ben er heel blij mee.

Bijdrager
    rogerpaolo

ik heb de manual van FC nog maar zeer zelden gebruikt. Ik zoek meestal op youtube of google naar het doel wat ik wil bereiken omdat ik met veel terminologie uit de film en video wereld niet bekend ben, en dus uren in de manual kan neuzen zonder iets te vinden.

dus zoiets als ‘place person on different background’ wat in FC ‘chroma keying’ heet (althans, de techniek om dit te bewerkstelligen)

Bijdrager
    MaMu

Twee beelden naast elkaar is heel goed gelukt in FC Express. Maar aangezien FCProX er goed uitziet en goed werkt heb ik dat ook aangeschaft. Mooi program en makkelijk mee te werken.
    Zoek al een tijd naar een manual in pdf-formaat voor FCPX maar kan niets vinden, de online manual werkt omslachtig en traag. Heb dus de instructie video’s van Izzy erbij genomen, maar die beperkt.

Mijn vragen: weet iemand een goede manual, desnoods in boekvorm? Het geluid dat ik uit iTunes bij de films plaatst klinkt heel slecht, maar zonder manual kom ik daar niet verder mee. Kan ik ook bijvoorbeeld 4 films in één kader plaatsen met FCPX?

Bijdrager
    MaMu

Inmiddels met de zoekfunctie van dit forum gevonden dat meerdere films in één beeld kunnen. Het werkt bij het editten alleen wat schokkerig om de vier vlakken mooi gepositioneerd te krijgen. Minder verfijnd dan in FCE. Maar het werkt. Oh…… als er toch maar eens pdf-manual komt om te downloaden dan werkt het een stuk eenvoudiger. Van FCE is die er wel.

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.