27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    jbh

IMovie 2009 werkt niet met AVCHD & 1080/50p?

De aangeschafte Panasonic HDC-SD600 neemt op in full HD
    maar schrijft de 1080/50p bestanden blijkens de handleiding weg als AVCHD.
    iMovie schijnt daar niet mee overweg te kunnen, zo zegt een bijgevoegd papiertje.

Heb er inmiddels flink op los gezocht, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Kan iemand mij in heldere Jip & Janneke taal uitleggen wat ik nu moet doen,
    want ik ben niet echt een techneut:
    hoe kan ik nou in HD opnemen en er toch mee werken op mijn vertrouwde iMac
    mbv iMovie?

Bedankt voor jullie hulp!

Bijdrager
    Thelma

Mijn werkgever heeft ook een Panasonic kamera. Voor zover ik weet ondersteund Panasonic niet het Mac platform, al wordt dat niet echt hardop gezegd op hun website.
    Het enige wat ik wel eens doe is zijn filmpjes met VisualHub omzetten voor iPod, maar dat gaat wel ten koste van de kwaliteit.

Bijdrager
    EmuuuH

Ik heb een sony camera met hetzelfde ‘probleem’.

Je kan je video’s het besten eerst converteren met mpeg streamclip.
    http://www.squared5.com/svideo/mpeg-streamclip-mac.html

Bijdrager
    Hansi2124

iMovie kan wél overweg met avchd. Ik doet dat al een jaar met mijn Canon HF10. Wel met de versie van iLife ’09 natuurlijk.

Bijdrager
    jbh

@Hansi2124 Ik heb iLife 09, maar probleem is dat de Apple support page jouw Canon HF10 wel meldt als camera die wordt gesupport maar mijn Panasonic HDC-SD600 staat niet in dat rijtje.

Vraag me nu af of ik camera moet gaan omruilen.
    Maar ja, voor welke?

Heb weinig verstand van HD-zaken, maar doel is juist om in HD op te kunnen nemen en het bronmateriaal goed te kunnen bewaren en er ondertussen lekker mee aan de slag te gaan met iMovie 09…

@ EmuuuH En wat blijft er over van het materiaal als het eerst wordt geconverteerd? Gaat dat niet gewoon enorm ten koste van de kwaliteit?

Bijdrager
    Hansi2124
    jbh op 25 juni 2010

@Hansi2124 Ik heb iLife 09, maar probleem is dat de Apple support page jouw Canon HF10 wel meldt als camera die wordt gesupport maar mijn Panasonic HDC-SD600 staat niet in dat rijtje.

Ah, je hebt gelijk. Hij staat wel onder support van NTSC, maar niet onder PAL……
    Zou dat nog wel kunnen: omruilen? Waarschijnlijk alleen tegen een veel lagere prijs vrees ik. Of heb je deze misschien nog maar enkele dagen? In dat geval zou ik inderdaad proberen om te ruilen tegen een camera die wél in die lijst staat.

Bijdrager
    EmuuuH

als je de goede codec kiest, dan blijft de kwaliteit nagenoeg hetzelfde.

Bijdrager
    Pieterr

Ik lees hier het volgende:

Hi ya – first off, all modern “HDC” model Panasonic camcorders will be useable in iMovie 9 under OSX 10.5 or 10.6 so no worries there – but with one exception. If you shoot Progressive “p” sequences – as in 50p (60p in USA, etc) you won’t be able to import them into Apple computers yet. You’ll need to ensure that you shoot 50i (60i) sequences only. In reviewing the SD600 I intentionally shot a load of 50p material in order to see how I could achieve a workaround to this problem and, although I did, it’s a bit of a faff that the average user won’t want to be concerned with. Apart from that, though, your Mac will happily import and work with the AVCHD files.

However, there’s a note of caution: if you’re intending to import your 50p (60p) clips from the SDHC/SDXC memory card in order to edit HD movies in either a Windows or Apple Mac computer, you’ll have a problem. In short, very few computer-based applications are yet geared to import 1080/50p or 60p sequences from AVCHD sources such as this.
    .
    The best we could achieve was to convert each and every clip from 1080/50p to 1080/50i or – alternatively – to 1280x720p first. Only then could the full range of editing applications provide import and editing support. The moral here is that if you simply wish to playback on a HDTV monitor then shoot 50p; if you intend to edit then consider shooting in its default 50i (60i) mode. Things will improve in time, but that’s the score right now.

.
    Ik begrijp uit bovenstaande dat het wel lukt als je de camcorder in 50i laat opnemen. Het is natuurlijk jammer dat je niet zonder omwegen direct het 50p materiaal kunt bewerken in iMovie.

Bijdrager
    jbh

Dank voor julie reply. Ik vind het toch tof dat jullie zo de moeite nemen om te reageren.

@Hansi2124 heb al contact gehad met winkel en ruilen geen probleem omdat het zo recent is.

@Pieterr Inderdaad erg jammer dat iMovie 09 dat 1080/50p materiaal niet direct kan inladen. Het is tenslotte de hoogte kwaliteit die de camcorder biedt en dus wil je daar dan gebruik van maken.

Bijdrager
    Hansi2124

Dat is een goede service van de winkelier!

Bijdrager
    Hanzl

Ook ik heb sinds een paar uur een nieuwe camera aangeschaft, sony hdr-cx550. En ook deze file’s kan ik niet in FCP importeren (de .mts files) Ook door de gehele map AVCHD te importeren lukt het me niet het materiaal te bewerken. Als ik het zelfde materiaal inlaad in iMovie schrik ik me te pletter van de kwaliteit die hier weer gegeven word. En ook na het uncompressed te exporteren blijft het beeld beroerd en is het verre van HD kwaliteit. Is er geen codec of plug in zo dat ik mijn materiaal op goede kwaliteit kan bewerken in Final Cut Pro? (Ik vertik het om met iMovie te gaan rotzooien ;))

Bijdrager
    Pieterr

Dit wist je al? http://support.apple.com/kb/HT1793?viewlocale=nl_NL
    .

Als de Sony HDR-CX11, HDRCX12, HDR-SR1, HDR-SR7 en HDR-SR12 zowel HD-inhoud (AVCHD) als SD-inhoud (MPEG-2) bevat, kunt u de SD-inhoud (MPEG-2) in iMovie ’08 of hoger importeren. Als u de HD-inhoud (AVCHD) echter op een Intel-gebaseerde Mac wilt importeren, moet u de SD-inhoud (MPEG-2) op de camera eerst verwijderen.

.
    Geldt (volgens de Apple website) ook voor de Sony HDR-CX550.

Bijdrager
    Hanzl

Ja dat wist ik al ;). Toch dank voor het mee denken! Het vereist dus iMovie, en iMovie verkloot op de een of andere manier al m’n beeldmateriaal waardoor het zeker geen HD waardig materiaal meer is. En dat is natuurlijk zonde. Ik ben momenteel aan het kijken naar Final Cut Express, deze schijnt wel beter om te kunnen gaan met avchd. Mocht ik hier meer over weten laat ik dit asap weten ;).

Bijdrager
    Pieterr

Met iMovie kun je het HD materiaal importeren. Het wordt dan omgezet naar Apple Intermediate Codec. Dat bestand kun je vervolgens importeren in FCE en verder verwerken. De kwaliteit daarvan zou goed moeten zijn.
    .
    .
    Ik ben benieuwd waar jij gelezen hebt dat FCE beter omgaat met AVCHD…:lol:

Bijdrager
    jbh

Ik wil nog even laten dat als ik de Panasonic HD600 aansluit op iMovie 09 deze wel onmiddellijk het SD materiaal herkent en probleemloos inlaadt, maar dus inderdaad niet het 1080/50p- materiaal.

Echter, op een Engelstalig Mac-forum las ik iets over het programma ClipWrap, waarmee ik 1080/50p-materiaal eerst probleemloos kan omzetten naar Apple Intermediac Codec AIC en daarna gewoon kan importeren in iMovie.,

Ik heb het uitgeprobeerd en het werkt inderdaad. En goed.
    Althans, het ziet er op mijn iMac echt heel goed uit (naar mijn maatstaven).

Clipwrap is wel weer $49,99.
    Dat zijn kosten die ik graag bespaar, maar enfin…

Wellicht biedt Apple zelf binnen afzienbare tijd nog een oplossing?
    iMovie 10?

Bijdrager
    Hansi2124
    Pieterr op 26 juni 2010

Ik ben benieuwd waar jij gelezen hebt dat FCE beter omgaat met AVCHD…:lol:

Jouw eigen post………..:lol: :

Pieterr op 11 februari 2010
    ”Bruce27″

Heb je enig idee hoe iMovie en FCE daarmee omgaan ook al is het avchd ?
    … dus niets aan extra omzetten naar ander formaat of zo. Wanneer en waarom zou je dat gaan doen?

Zoals eerder vandaag in een ander draadje verteld zetten zowel iMovie als FCE het AVCHD materiaal om naar AIC bij het importeren. Van welk type geheugen (Flash, HD) het komt doet er niet toe.

Misschien niet beter, maar wel gelijkwaardig.

Bijdrager
    Pieterr
    jbh

Wellicht biedt Apple zelf binnen afzienbare tijd nog een oplossing?

Heb je ook nog geprobeerd of het met QuickTime Pro lukt?

Bijdrager
    Hanzl

Ja ik ben flink aan de slag geweest, en via quictime zowel 10 als 7 krijg ik het beeldmateriaal niet afgespeeld. Met Final Cut Pro krijg ik het materiaal ook niet ingeladen. Iets wat ik uiterst merkwaardig vind om dat het hier om een behoorlijk proffesioneel pakket gaat.
    Final Cut Expres kan het materiaal wel goed inladen, laat dit netjes afspelen en het blijft er goed uit zien. En wat ik al eerder melde ik vertik het om met iMovie aan de hannes te gaan ik vind het echt een waardeloos programma. Dus al met al gebruik ik nu zowel FCP als FCE voor 2 de 2 camera’s die ik heb. Mijn sony EX1 werkt namelijk perfect samen met FCP alleen dat kan komen om dat deze via FireWire word ingeladen? Het apparte van dat ding is dat de flashdrives die daar in zitten en ook in mijn MacBook passen niet in mijn Macbook werken :S zo dra ik die kaart in het slot steek rolt er een grijs scherm naar beneden en moet ik mijn computer uit zetten. Ook lekker waardeloos dus :S. Ach ja wie weet heeft apple ook voor dit geintje binnenkort een oplossing…..:S

Bijdrager
    Pieterr

Je zou nog kunnen proberen om de AVCHD.RADPlug map te kopieëren naar FCP zodat je met FCP ook AVCHD materiaal kunt importeren. (Niet zelf geprobeerd dus YMMV)
    .
    Zie deze tip (vervang FCE voor FCP):

I did some research and testing.. and also came accross this thread and I got a (I think) cool solution to import AVCHD Lite directly into Final Cut Express without going through iMovie.
    .
    Since Final Cut Express doesn’t like AVCHD Lite, you have to tell Final Cut Express to like it.
    .
    1. Open the Final Cut Express.app package by right clicking the icon and choose show content. At Contents/Plugins you find a folder called: “AVCHD.RADPlug”. Make a backup of that folder.
    .
    2. Now Open the iMovie.app package by right clicking the icon and choose show content. At Contents/RADPlugins you find a folder called: “AVCHD.RADPlug”. Copy that folder to where you found the folder with the same name inside the Final Cut Express.app package.
    .
    Start Final Cut Express, use Log and Transfer and easily import AVCHD Lite clips to Final Cut Express.

Bijdrager
    Hanzl

Die laatste lijkt zo te gaan werken. Ik ga het eens proberen, dank voor de tip!

Bijdrager
    Cenobyte
    Hanzl op 09 juli 2010

Die laatste lijkt zo te gaan werken. Ik ga het eens proberen, dank voor de tip!

Beste Hanzl, hier ook een HDR-XR550 van Sony en die wordt perfect ondersteund door FCE hoor. Wel beeldmateriaal importeren via Log & Transfer en dan gaat het prima.

Wel heb ik het “probleem” dat de camera alleen 1080i ondersteunt (maar eigenlijk maakt dat niet uit, want FCE en iMovie 09 ondersteunen toch geen 1080p) en als ik de gemonteerde film vanuit FCE exporteer als H264 dan wordt de interlace te goed zichtbaar naar mijn zin. Dus converteer ik mijn gemonteerde filmpjes nu maar naar 720p voor een stabieler en ook erg mooi resultaat.

Bijdrager
    Sikko

Op the site van iFunia staat erg duidelijke uitleg over het editen van AVCHD files op een Mac.

Bijdrager
    Barteijk

Ik film met een camera Canon Legria HF 200. Neem op in HD hoogste kwaliteit (24 Mbps).
    Vervolgens laad ik deze film in Imovie 09. Als ik de film in het venster bekijken zie ik regelmatig strillen streepjes. Hoe krijg ik dit eruit? Moet ik een instelling in Imovie wijzigen?
    Kan iemand mij uitleggen wat dit is? Is dit te verbeteren?

Met groeten,
    Bart

Bijdrager
    Hanzl

Hallo Cenobyte,
    Dank voor de reactie, sorry voor mijn late reactie maar dit heeft alles temaken met een vakantie ;).
    Ik heb van het weekend nog maar eens geprobeerd mijn films inderdaad met FCE te importeren en met Log en Transfer werkt dit uitstekend! Dus waarom zou dit niet met FCP exact zo werken? Dus ook dit heb ik geprobeerd en ook dit werkt perfect. Van het interlaced materiaal heb ik er een de-interlaced filter over heen geplakt, en 1080 uit gerenderd. En ook dit beeld ziet er perfect uit.

Bijdrager
    lord anubis

Bart, weet je zeker of het niet in het origineel ook aanwezig is? Sommige camera’s hebben dit effect door de chip resolutie.

Bijdrager
    Hanzl

Vandaag is er een nieuwe pro-update beschikbaar, als het goed is moeten dan wat problemen verholpen zijn die je kan hebben met avchd bestanden.

Gr H.

Bijdrager
    rgimbergh

Misschien dom van mij, maar daarom misschien handig voor anderen.

De HD-films van mijn Panasonic FT1 en mijn Panasonic FZ100 kreeg ik maar niet in iMovie. Panasonic belde maar niet terug, google leverde alleen maar conversieprogramma’s buiten iMovie op. Uiteindelijke oplossing? SD-kaart laten formatteren door de camera. De SD-kaartjes werken prima zonder formatteren, maar dan herkent iMovie de camera en bestanden niet. Na formatteren door de camera wel.

Als je al beelden op je kaartje hebt, kan je die naar je Mac verplaatsen, het kaartje formatteren en de bestanden terugplaatsen. Dat werkt ook. Ik weet (nog) niet of het ook werkt met losse MTS-bestanden. Ik heb het alleen geprobeerd met alle mappen op de SD-kaart verplaatsen en terugzetten.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.