9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Cybershooter

Imovie 11 icm AVCHD files 1080P

Ik heb het volgende advies nodig.

Ik wil graag een Sony HDR-PJ30E camcorder aanschaffen die alleen in het AVCHD formaat filmt op 1080i of P en het filmmateriaal bewerken in iMovie 11. Nu heb ik een Macbook Pro 2,4 mhz met 4 gb ram met Lion. De betreffende camcorder staat in de lijst van ondersteunde camcorders op de Applesite, Echter mijn vraag is, of de Macbook Pro die ik noemde, goed genoeg is qua systeemeisen om dit 1080P AVHCD in iMovie 11 te bewerken. Ik verwacht geen flitsende snelheden qua rendering ed., maar ook niet dat de boel niet meer vooruit te branden is. Daarnaast is mijn vraag of het geimporteerde AVHCD materiaal omgezet wordt naar het AIC formaat (zoiets had ik gelezen op internet), en of dit meer ruimte in beslag neemt dan het AVHCD formaat, aangezien de harde schijf zo’n 113 gb vrije ruimte heeft (overigens hoef ik meestal niet meer dan 3 tot 4 uur onbewerkt ruw filmmateriaal tegelijk op mijn Macbook Pro te hebben). Daarnaast is mijn vraag of 1080p of i geimporteerd filmmateriaal, wanneer de film gemonteerd is in iMovie 11, makkelijk terug te schalen is naar 720p (zonder noemenswaardig verlies, buiten de mindere resolutie uiteraard), aangezien onze TV geen hogere resoluties aan kan.

Bijdrager
    TheBigZ
    Cybershooter op 01 februari 2012

Daarnaast is mijn vraag of het geimporteerde AVHCD materiaal omgezet wordt naar het AIC formaat (zoiets had ik gelezen op internet), en of dit meer ruimte in beslag neemt dan het AVHCD formaat.

Ja en ja. iMovie ondersteunt geen native AVCHD bewerken.

Met ClipWrap kun je 50p/60p materiaal omzetten.

DemonHunter heeft hier eea over geschreven op dit forum.

Bijdrager
    TheBigZ

Daarnaast is mijn vraag of 1080p of i geimporteerd filmmateriaal, wanneer de film gemonteerd is in iMovie 11, makkelijk terug te schalen is naar 720p (zonder noemenswaardig verlies, buiten de mindere resolutie uiteraard), aangezien onze TV geen hogere resoluties aan kan.

Weet je dat zeker, dat je TV dat niet aankan? Of praat je over een CRT?

Bijdrager
    Cybershooter

Ja dat weet ik zeker, aangezien ik nog een Sony Bravia heb die uit 2006 stamt en slechts een HD ready toestel is met een maximum van 720p.

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    bassbug

Wat betekent 50i of 50p in de praktijk?

Dat de een interlaced and de ander progressieve is heb ik gelezen maar wat je dan op het scherm dan wel TV ziet is mij niet duidelijk.

Moderator
    unSOUND

In de praktijk betekend het dat je feitelijk alleen met 50p ook echt 50 afzonderlijke beelden per seconde hebt. 50i is dus eigenlijk maar 25 beelden per seconde. 50p komt vloeiender over, en omdat je complete beelden hebt blijft er ook meer detail bespaard.

http://avchdjoiner.com/2011/08/differences-between-1080-50p-and-1080-50i-import-jvc-gz-hm445-1920×1080-avchd-mts-to-fcp-x/

Bijdrager
    bassbug

Aha!

Ik wil nl. video filmen waar veel beweging in zit (bijv. achtergrond van snel stromend water). Met mijn inmiddels prehistorische video camera (30 fps filmen) zie je dat het water als kleine blokjes verschijnt. Komt omdat 30 fps niet snel genoeg is in combinatie van te grove compressie.

Nu zit ik te kijken naar een camera met FullHD video van 50i. Met jouw uitleg zal deze camera eigenlijk 25 fps filmen en dan de resolutie verdubbelen naar 50. Leuk dat details ‘scherp’ worden maar de snelle bewegingen blijven dus minder vloeiend (compressie zal wellicht minder agressief zijn dan mijn oude videocamera).

Jammer, geen Panasonic DMC-G3 dus….

Moderator
    unSOUND

Nee redeneer je toch een beetje verkeerd. De blokken die je ziet komen puur door de compressie, dit zal je ook zien bij camera’s die opnemen met 50 beelden per seconde als ze compressie gebruiken…

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.