16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Mark04

iMovie '11 bewerken Project (35min) traag / langzaam

Hallo OMT`ers.

Ik zit met een probleem m.b.t. de traagheid van iMovie. Tijdens wintersport heb ik met de GoPro camera opnames gemaakt welke ik allemaal heb ge├»mporteerd in iMovie ’11. Van de ge├»mporteerde opnames heb ik in totaal voor 35min opnames vanuit de “Gebeurtenisbibliotheek” naar “Project – Wintersport” gesleept om daarin alles te gaan finetunen, bewerken, overgangen etc uit te voeren. Maar nu is het werken in “Project – Wintersport” zo traag dat het geen doen meer is. Wanneer ik een ander “Project” van bijvoorbeeld 5min open is er niks aan de hand.

Ik gebruik iMovie “11 op een iMac 27” i7 / 4GB geheugen / 2TB HDD met een ATI Radeon HD 4850 / 512mb.

Heeft iemand een idee waardoor iMovie zo traag is?

Alvast bedankt voor de reactie.

Met vriendelijke groet,
    Mark.

Bijdrager
    Hansi2124

Welkom op dit Apple forum.
    Heb je de iMac al eens herstart?

Bijdrager
    Mark04

Bedankt voor je reactie Hans, ik start de pc iedere dag opnieuw op. Zelfs als ik direct na het opstarten met iMovie ga beginnen is hij traag.

Bijdrager
    Hansi2124

Eerlijk gezegd is een project van 35 minuten wel erg lang….. Kan je het niet in 2 of 3 stukken hakken? Mijn projecten zijn meestal nooit langer dan 10 a 15 minuten en op mijn MBP 2.66 intel Core i7 met 4GB geheugen gaat dat nog wel. Met het afspelen stokt het heel af en toe als het inderdaad een groter project is.

Bijdrager
    Fester

Ik heb niet de indruk dat je iets verkeerd doet, helaas werk ik te weinig met deze iMovie om te kunnen oordelen, ik ben nog blijven steken in 06.
    Kijk eens in de helpfunctie van iMovie 11, vooraan op pagina 5. ( pdf )

Bijdrager
    Qmagic

Waarschijnlijk zijn je video bestanden een H.264 codec, dit werkt wel in iMovie maar is geen ideale montage codec, hierdoor kan het traag lopen. Als je kiest in iMovie “optimaliseren video”
    archief -> optimaliseer video -> volledig – originele grootte
    Dan wordt je video in AIC (Apple Intermediate Codec) omgezet, je bestanden worden wel groter (meer ruimte op de harddisk nodig) maar het monteert zeer soepel (met behoud van de kwaliteit van het video).

Bijdrager
    KarelWillem
    Hansi2124 op 30 maart 2011

Eerlijk gezegd is een project van 35 minuten wel erg lang…..

De gemiddelde speelfilm duurt toch echt een stuk langer hoor.:wink:

En als jij vier weken door Amerika hebt gereisd, heb je ook vast wel meer dan 35 minuten wat je wilt bewerken.

Nee, dat is onzin. Dat moet natuurlijk gewoon kunnen.

Bijdrager
    Hansi2124

Ik splits dan ook mijn projecten in dagen KW;-)
    Ook goed voor het overzicht.

Bijdrager
    leoapple

Hallo,

Ik heb tijdens mijn vakantie ook met de Gopro HD camera gewerkt en in imovie bewerkt en ik had geen lange wachttijden
    Ik heb de bestanden van de Gopro naar mij harde schijf gesleept en ze vervolgens met Mpeg streamclip geconverteerd naar de Apple Por Ress 422 codec en ze vervolgens in imovie geinporteerd.
    Het programma Mpeg streamclip is gratis te downloaden.

Succes

Leo Dekkers

Bijdrager
    Mark04

Iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken!

@Hansi2124: het project bestaat uit 230 fragmenten met een totale lengte van 35min. Ik heb de mooiste fragmenten geselecteerd en wil hier nu 1 film van maken. Om het in stukken te gaan hakken is niet de bedoeling, een film van 35min moet zo`n iMac i7 toch geen problemen mee hebben.

@Qmagic: de bestanden van de GoPro zijn MPEG-4 (.MP4) in H.264 AAC codering. Deze heb ik geimporteerd in iMovie en direct laten optimaliseren. iMovie heeft ze nu omgezet naar “Apple QuickTime container” (.mov) in codering “Apple Intermediate Codec, Linear PCM”. Lijkt me toch dat iMovie hier het beste mee kan werken. Tevens is “optimaliseer video > Volledig – originele grootte” niet meer mogelijk, doordat ik dat tijdens het importeren al heb laten doen.

@Leoapple: Bedankt voor de tip, ik ga het de volgende keer proberen met Mpeg streamclip. Ik heb er nu al erg veel tijd inzitten om alle leuke fragmenten te selecteren, dus om alles overnieuw te doen zie ik nog niet zitten. Hoe lang was jouw film uiteindelijk?

Zojuist iMovie geopend en het volgende valt mij op:
    Het project bestaat uit 230 fragmenten met een totale lengte van 35min. Het bewerken (bv een clip 1sec inkorten) gaat erg traag bij de eerste 110 clips, de clips in het midden van het project gaat het bewerken/inkorten iets sneller, de laatste 75 clips in het project kan ik gewoon normaal bewerken/inkorten zonder dat het langzaam gaat.

Iemand enig idee waar dit mee te maken heeft?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten Mark.

Bijdrager
    Hansi2124

Misschien lukt het beter als je het project dupliceert (Archief / Dupliceer project) en daarmee aan de slag gaat?

Bijdrager
    leoapple

Mijn project was 29,32 min lang.

Bijdrager
    Mark04

@Hansi2124: bedankt voor de tip, maar het gedupliceerde project blijft ook net zo traag helaas.

@leoapple: thanks, jouw project van 29min liep dus niet traag. Misschien toch die codering….

Iemand anders nog tips?

Bijdrager
    Mark04

Kom op OMT`ers, kan toch niet zo zijn dat een iMac i7 moeite heeft met een filmpje van 35min…….

Iemand tips of trucs?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Hansi2124

Is het het overwegen waard om gewoon opnieuw te beginnen met het project? Dus niet verder gaan, maar gewoon vanuit de Gebeurtenissenbibliotheek een Nieuw project aan te maken.

Bijdrager
    Mark04

@Hansi2124: dat zie ik niet meer zitten. Heb 230 fragmenten geselecteerd vanuit de gebeurtenissenbibliotheek en naar het Wintersport-Project gesleept. Tevens zou ik er dan van overtuigd moeten zijn dat het dan wel werkt, maar heb geen idee wat ik dan anders zou moeten doen.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.