24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:

Bijdrager
    stefsegers

iMessage: 2 chatlijnen a.g.v. telefoonnummer- en email-notatie

hey allen,

is het julli ook opgevallen dat als je een bericht stuurt naar iemand z’n mobiele nummer 06-1234567 of (+31)61234567 hij in 2 verschillende chats aan komt. Ik mijn adresboekje heb ik vaak alleen een 06 nummer zonder de +31 wat super verwarrend werkt.

is hier een truc voor om dit net als vroeger weer te combineren?

Bijdrager
    TheBigZ

Overal +31 in je adresboek toevoegen?

Bijdrager
    McMeller

Ik zou het anders omschrijven maar waarschijnlijk bedoelen we hetzelfde.

Berichten (iMessage) herkent bij mij ook de contacten niet als het nummer als 06 opgeslagen staat, heel vervelend. Ik had niet anders, dus zag nooit namen maar nummers met +31. Sinds ik al mijn contacten maar gewijzigd heb, gaat het goed.

Bijdrager
    stefsegers

goed om te weten…. is er een truc om alle 06-nummer in 1x om te zetten?

Moderator
    Night

Ja, dat gaat als volgt: Alle contacten exporteren als VCF, dat in Excel openen en dan in de kolom met de telefoonnummers alle entries die beginnen met ‘0’ vervangen door ‘+31’. Dan de CVS weer exporteren en opnieuw op je Mac importeren. Maar iets zei me dat je een aparte cvs conversie moest doen voordat je het in Excel kon verwerken. (klok/klepel)

Ohja, je moet eerst de VCF (Vcard format) converteren naar CSV. Dat laatste kan Excel lezen (en AddressBook ook importeren)

Dat kan gewoon online:

http://labs.brotherli.ch/vcfconvert/

Maar je kan het ook automatisch laten doen (schijnbaar):

https://support.apple.com/kb/PH2661?locale=nl_NL

Bijdrager
    stefsegers

dank je wel voor je uitleg!

Bijdrager
    Jos Opel

Ik heb eerder het idee dat er twee “chat lijnen” worden opgebouwd. Één gekoppeld aan het telefoonnummer en één gekoppeld aan een e-mailadres.

Bijdrager
    GoeieDag

Dat denk ik ook. iMessage begrijpt best dat de +31 geen ander nummer betekent.

Bijdrager
    Jos Opel

Maar het blijft toch verwarrend als er 2 chatlijnen worden opgebouwd. Moet toch samen te voegen zijn. Of zie ik een instelling over het hoofd?

• Deze reactie is gewijzigd 6 dagen, 12 uur geleden door  Jos Opel.

Bijdrager
    Jos Opel

@night, de tweede oplossing voor de nummernotificatie geldt alleen voor iCloud.

En zou jij, als mijn vermoeden klopt, de titel iets kunnen aanpassen om zo meer aandacht voor het onderwerp te trekken?

Bijdrager
    THX-1138

Stille modus

Bijdrager
    Jos Opel

Het is toch nog anders, want bij mij worden de 2 chatlijnen op de iMac wel samengevoegd. Ik moet daarbij zeggen dat de contacten-app de gegevens alleen uit iCloud haalt. Deze contacten zijn al in 1 adresnotatie opgesteld, zoals beschreven in de eerste link van @night (Dit wist ik niet). Het lijkt er dus op dat het toch met de nummernotatie te maken heeft, zoals @mcmeller al schreef. Echter mijn vrouw heeft geen +31 notatie, en ik krijg op IOS 2 chatlijnen te zien. 1x met telefoonnummer en 1x met emailadres. Wie het weet mag het zeggen!!

Blijft ook nog de vraag, hoe verander ik de nummernotatie in IOS op een snelle manier?

Op het Apple forum wordt veelvuldig over dit probleem geschreven. Apple schijnt dit bewust te doen, maar een steekhoudende reden ontbreekt volgens mij.

@thx-1138 Stille modus???

• Deze reactie is gewijzigd 5 dagen, 18 uur geleden door  Jos Opel.

Moderator
    Night

Misschien dat er op het iOS nog een apart contact rondzwerft waarin alleen het mailadres staat. Dat kan voorkomen bij bv gmail contacts.

Verder: hoe had je de titel willen hebben dan?

Bijdrager
    Jos Opel

@night. Nee er is geen sprake van een dubbele contactkaart.

Wat de titel betreft zou volgens mij “ iMessage: 2 chatlijnen a.g.v. telefoonnummer- en emailnotatie “ beter tot z’n recht komen.

Bijdrager
    Jos Opel

Aanvulling: Ik gebruik al jaren ContactBook Pro op de IOS apparaten. De app opereert synchroon met het officiele Apple adresboek, welke op zijn beurt weer synchroniseert met iCloud. Echter de nummernotatie e.d. Is niet gelijk. Deze app heeft de optie om adresboeken te importen. Ik zou dus het adresboek van iCloud kunnen exporteren en converteren naar CSV om het vervolgens in ContactBook Pro te importeren. Maar nu komt het, ik weet niet goed in welke volgorde ik e.e.a. moet doen. Moet ik eerst ContactBook Pro “leegmaken” of zal de synchronisatie de gegevens samenvoegen? En wat gebeurt er met het Apple adresboek? Ik hoop dat eriemand is die mij verder kan helpen.

Bijdrager
    stefsegers

Aanvullend heb ik het zelfs nog aparter. Ik wil een iMessage naar het tel nr van mijn vrouw sturen. Vervolgens komt het bericht aan bij haar collega. In mijn adres boek is er verder geen overeenkomst van dezelfde nummers behalve het tel nr van hun werk.

erg onbetrouwbaar dus helaas:(

Bijdrager
    GoeieDag

Ik heb het ook wel eens gezien, maar altijd veroorzaakt door de gebruiker; bv door een iCloud account te delen o.i.d.

Bijdrager
    Jos Opel

@ GoeieDag: Ook dat is bij mij niet het geval.

@ Night: De bewerking via iCloud.com (zie jouw eerdere bericht) werkt bij mij overigens niet.

Moderator
    Night

Weet je zeker dat je het contact nergens als apart contact in Mail hebt, bijvoorbeeld met een ander mailadres? Siri waarschuwt mij er nl. regelmatig voor in een apart regeltje in Mail.

Bijdrager
    Jos Opel

Nee, dat is absoluut bij mij niet het geval. Het zijn bij ook meerdere contacten met 2 chatlijnen. En, zoals ik schreef, wordt het probleem op het Apple forum ook besproken.

Bijdrager
    Jos Opel

Oproep aan de forumbezoekers: zoals ik hieboven meldde werkt bij het ordenen van het adresbestand van iCloud m.b.v. onderstaande werkwijze niet. Willen jullie s.v.p. controleren of het bij jullie werkt of niet? Bij voorbaat bedankt!

Bijdrager
    koen

<p class=”cite”>Night op 13 juni 2018 om 16:47</p>
    Ja, dat gaat als volgt: Alle contacten exporteren als VCF, dat in Excel openen en dan in de kolom met de telefoonnummers alle entries die beginnen met ‘0’ vervangen door ‘+31’. Dan de CVS weer exporteren en opnieuw op je Mac importeren. Maar iets zei me dat je een aparte cvs conversie moest doen voordat je het in Excel kon verwerken. (klok/klepel)

Ohja, je moet eerst de VCF (Vcard format) converteren naar CSV. Dat laatste kan Excel lezen (en AddressBook ook importeren)

Dat kan gewoon online:

http://labs.brotherli.ch/vcfconvert/

Maar je kan het ook automatisch laten doen (schijnbaar):

Wat een gedoe zeg. Kan dat niet eenvoudiger?

Bijdrager
    Jos Opel

@night, ik weet het niet zeker maar als je in Excel de nummers die met een 0 beginnen vervangt door +31 wat gebeurt er dan met de nummers die met 0031 beginnen?

Bijdrager
    Jurriaan

Ooit heb ik de tel nr notatie in macos aangepast. Maar zie nu dat ik zowel 06 als +31 nummers heb.

Problemen heeft het vooralsnog niet opgeleverd met iMessage in iCloud.

Hoe ik de nr notatie in iOS aanpas kan ik zo niet terug vinden. In de app of in de voorkeuren.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.