5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    atlasemiel

IMAP mail archiveren maar nog wel zoekbaar op verschillende apparaten

Best forum,

Ik heb iPhone. Mbp. iMac. En een bedrijfje. Ik zit een beetje te klooien met hoe ik mijn email back-up. Ik las in icreate een aardige setup met de functie ‘archiveren’. Voorheen liet ik via ‘regels’ een extra kopietje naar een map ‘op mijn Mac’ opslaan. Maar heb nu dus alles (inkomend) laten archiveren. Het probleem daarmee is dat het fysiek op het app. staat waar ik die opdracht gaf (zoeken in archiveerde mail gaat daar dus prima) maar nu dus op bijv. mijn iPhone een lege inbox heb waardoor ik niet meer kan zoeken in mailtjes van bijv een jaar geleden. (Is een must met mijn bedrijfje). snappen jullie het nog?

Andere vraag: time machine, backed die ook mijn imap mail up? Die staat niet fysiek op mijn apparaten. Dus…….

Thanx voor de evt. Genomen moeite. Emiel.

Bijdrager
    erwinde

Imap mail staat altijd op de server en niet op je apparaten (hooguit staat daar een kopie). De meest voor de hand liggende manier om imap mail te backuppen is dus een backup maken van je mailserver (wat waarschijnlijk een taak is van je hosting provider).

Als je je inbox te groot wordt, waardoor mail traag kan worden, maak dan per jaar een submap aan onder je inbox en zet daar de mailtjes per jaar in. Dit is ongeveer ook wat de archive knop in de meeste mailprogramma’s doen. Op deze manier blijft mail ook doorzoekbaar.

Als je de backups van je mailprovider niet vertrouwd, kan je natuurlijk altijd op 1 machine je mail kopiĆ«ren naar een lokale archief mailbox en daar backups van maken. Dat kan simpelweg in je mailclient, maar er bestaan ook tools voor, die over het algemeen wel enige programmeer en command line kennis vereisen. Het kan ook, zoals je beschrijft, doet met regels/rules in de Apple Mail client. Je moet dan alleen niet ‘verplaats naar’ gebruiken, maar ‘kopieer naar’. Oftewel kopietje naar het archief en het origineel blijft gewoon in je inbox.

Bijdrager
    atlasemiel

oeps

Bijdrager
    atlasemiel

Thanx Erwinde,

“Imap mail staat altijd op de server en niet op je apparaten (hooguit staat daar een kopie).”

Hoe gebeurt het dan, dat bij het selecteren van al mijn “inkomend” in mailApp, en vervolgens op de archiveer knop te drukken op al mijn andere apparaten de “inkomend” nu leeg is? Ik zou dat graag niet zien en herstellen.

Bijdrager
    erwinde

Als je op de ‘archief’ knop drukt, wordt er op de mailserver in je inbox een submap ‘Archief’ gemaakt met daaronder nog een submap met als naam het jaartal waarin de mail verzonden is, bv 2016. De mail die je archiveert wordt daar naartoe verplaats.

Apple mail clients laten die structuur iets anders zien, dan deze op de server bestaat. Je krijgt een map ‘Archief’ te zien met daaronder de jaartallen mappen op OSX. Op iOS apparaten scroll je naar beneden op het scherm ‘Postbussen’ en klik je onder het kopje accounts op het desbetreffende account. Daar zie je alle submappen onder je inbox op de imap server, inclusief het archief. Afhankelijk van hoelang je kopieĆ«n van je mail op je device houdt, moet je een submap eerst openen (bv Archive->2010) voordat je er in kan zoeken.

Op iOS kan je bij ‘Instellingen -> Mail, Contacten -> Agenda -> Synchroniseer’ instellen hoelang mail op je device wordt gehouden.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.