10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Sylvester

images van DVD's onder welk formaat bewaren?

Ik heb een aantal DVD’s (met video informatie, al dan niet in standaard DVD formaat) die ik als image zou willen bewaren op een harde schijf zodat ze te allen tijde nog gelezen kunnen worden door zowel Mac alsook Windows. Of toch zo lang als het kan, want niemand heeft een glazen bol.
    Onder welk formaat doe ik dan dit het beste?
    dmg of iso of iets anders ?
    Wat is jullie gedacht?

Bijdrager
    ikkezelluf

Als de image door Windows en Mac gelezen moet kunnen worden zou ik het als ISO opslaan….

Moderator
    Night

En die harde schijf formatteren als ExFAT; dit formaat kan probleemloos door zowel Mac als PC worden gelezen én beschreven.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@Sylvester,

op een harde schijf ze te allen tijde nog gelezen

Pas op, dit is praktisch onmogelijk…

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Inderdaad, zowel harde als optische schijven hebben uiteindelijk last van bit rot, maar heb je ze eenmaal op een harde schijf dan kun je wel sneller kopieën maken om je gegevens veilig te stellen dan dat zal gaan als je elke keer DVD’s moet kopiëren.

Wat het formaat betreft: als je ze bewaart als DMG en de extensie verandert in .img, dan is de kans groot dat ook software onder Windows de schijfkopie zal herkennen voor wat hij is.

Bijdrager
    Sylvester

Eigenlijk is het een NAS die voor PC en Mac toegankelijk is, dus het formaat van de schijf is niet van belang.
    Last van bit rot kan, maar dat wordt opgevangen door raid, en vooral door meerdere backups.

Wat het formaat betreft, als ik de disk image van een bestaande DVD zou aanmaken, heb ik de mogelijkheid om volgende structuren te kiezen :
    – alleen lezen
    – compressie
    – lezen en schrijven
    – DVD/CD master

Met die laatste wordt het een .cdr schijfkopie. De anderen geven een .dmg

Als ik van een folder een diskimage wil aanmaken, kan ik kiezen tussen :
    – Alleen lezen
    – compressie
    – lezen en schrijven
    – DVD/CD master
    – Hybride schijfkopie (HFS+/iso/udf)

Ook hier voor DCD/CD master een .cdr bestand. De anderen geven een .dmg.

Moderator
    Night

Waarom maak je er niet gewoon ZIP bestanden van? Kan op elk medium en OS geopend en verwerkt worden.

Bijdrager
    Sylvester

Maar van wat ga je dan een zip bestand maken. Je moet toch eerst bijvoorbeeld de DVD in een bepaald formaat omzetten, om later in de mogelijkheid te zijn er een nieuwe DVD van te branden.

Moderator
    Night

Alles op een DVD is gewoon data. Die data kun je zippen en als je die later weer unzipt, kun je die weer op een DVD branden.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Sylvester op 07 januari 2018

Last van bit rot kan, maar dat wordt opgevangen door raid

Met allemaal schijven van hetzelfde model die op hetzelfde moment gekocht zijn, zeker?

Sylvester op 07 januari 2018

Wat het formaat betreft, als ik de disk image van een bestaande DVD zou aanmaken, heb ik de mogelijkheid om volgende structuren te kiezen :
    – alleen lezen
    – compressie
    – lezen en schrijven
    – DVD/CD master

Met die laatste wordt het een .cdr schijfkopie. De anderen geven een .dmg

Wat wil je met de kopieën doen? Als het erom gaat dat je er later weer een DVD van kunt maken, dan lijkt me die laatste de beste optie; wil je echter de inhoud op een computer kunnen gebruiken, dan denk ik dat „alleen lezen” de beste keuze is. Of nog beter: rip de inhoud naar een filmbestand (als het om films gaat natuurlijk).

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.