6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    dutchmaccer

Image van SD-kaart maken

Hi allemaal,

Ik heb misschien lastige vraag. Zelf heb ik voor de fun een gokkast gekocht. Jaja een echte gokkast. Deze kast werkt niet met ‘echte rollen’ maar puur softwarematig. Er zit een soort van computer in.

In deze computer staat de software (het spel) op een SD-kaart (compact-flash). Ik wil proberen of ik andere software (spellen) op deze kaart kan zetten maar wil niet de originele beschadigen. Is het mogelijk om een complete backup te maken van de SD-kaart zoals die nu is?

Dus dat de gehele kaart (alle bestanden, juiste structuur etc.) wordt bewaard en later eventueel teruggezet kan worden.

Hoe kan ik dat het beste doen?

Bedankt alvast voor de hulp!:-)

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Kijk hier eens: (vanaf Cloning Using the Command Line (CLI))

https://computers.tutsplus.com/articles/how-to-clone-raspberry-pi-sd-cards-using-the-command-line-in-os-x–mac-59911

Bewerk/

1: Dit is voor een SD card voor een Raspberry, maar dat maakt  niet uit, werkt verder hetzelfde

2: Hij zegt dat het kopieeren lang duurt en dat je geen info krijgt over het proces:

The process to clone the SD Card may take some time and you will not be shown any progress, in Terminal, whilst the SD Card is being copied

Wat je kan doen is Crtl-T typen, dan zie je hoe het proces verloopt. Anders zou je kunnen denken dat er niets gebeurt, en het proces afbreken voor ie klaar is.

Bijdrager
    penseel

Dan kan je beter een andere compact-flash cart kopen.

Bijdrager
    dutchmaccer

Thanks voor de snelle reacties.

Ik ga ook een andere compact-flash kopen maar ik zou graag de bestanden zichtbaar maken en kijken wat er nu op staat. Maar durf niet te veel te ‘kloten’ met de originele kaart. Kan ik makkelijk een image maken van deze kaart?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>EagerB0bNerd op 11 mei 2019 om 18:20</p>
    Kijk hier eens: (vanaf Cloning Using the Command Line (CLI))

https://computers.tutsplus.com/articles/how-to-clone-raspberry-pi-sd-cards-using-the-command-line-in-os-x–mac-59911

Inderdaad zoals ik dacht met dd. Daar moet je héél goed mee oppassen dat je de opties if= („in-file”, de bron die gelezen moet worden) en of= („out-file”, waar de ingelezen gegevens weggeschreven moeten worden) niet door elkaar haalt of verkeerd typt! Een tikfout is zo gemaakt omdat de i zoals waarschijnlijk bekend naast de o zit op de meeste toetsenborden, en als je per ongeluk of typt in plaats van if ben je waarschijnlijk álles kwijt dat op de SD-kaart staat — of moet ik zeggen: „stond”.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

. Kan ik makkelijk een image maken van deze kaart?

Dat is dus die handleiding. Als je een image maakt, volgens die handleiding, heb je een exacte kopie. Ter controle schrijf je die naar een nieuwe SD en die zet je weer in die gokkast. Als het werkt, heb je drie kopieën, een op de originele SD, de kopie die je gemaakt hebt en het image op je computer waarmee je altijd weer een nieuwe SD kan beschrijven. Sowieso is een backup maken een goed idee, SD kaarten gaan niet eeuwig mee.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.