8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    checkpointx

Image retention bij 2013 iMac

Ik overweeg een nieuwe iMac 27″ te kopen, deze is een paar weken geleden ge-update met de haswell chipset.

Het 2012 model had heel vaak last van image retention (een soort ghosting). Apple heeft hier nooit iets aan gedaan, ze noemden het “normaal gedrag van een ips paneel. Persoonlijk vond ik dit werkelijk schandalig voor een apparaat van 2000+ euro, maar goed.

Ik wil graag weten of iemand al ervaring heeft met de 2013 imac en of deze ook het image retention probleem heeft?

Bijdrager
    knippie

Ik heb hier een 27 inch van jan 2013. Er heeft zich nog geen image retention voorgedaan op deze machine.
    Bij mijn oudere machine, een 24 inch uit 2008, had ik daar wel last van. Dat heb ik kunnen oplossen door een geheel witte achtergrond te nemen en dan de mac niet uitzetten of in sluimer laten gaan.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dit is een probleem dat al speelde van voor het Intel tijdperk (2006). In die zin kun je Apple gelijk geven want het probleem is nog steeds niet opgelost. Je kunt er weinig van zeggen. Ik heb een 3,5 jaar oude 27″ die geen last heeft van ghosting.
    Maar heb je er wel last van dan kan een screensaver met felle kleuren de ghosting doen verdwijnen. Gewoon in de sluimerstand zetten helpt ook. Ghosting dat zijn lazy pixels c.q. stuck pixels en die zijn niet permanent in tegenstelling tot een dead pixel.

Bijdrager
    checkpointx

@ knip 0020, een imnac uit jan 2013 is het “Late 2012” model, een paar weken terug is het 2013 model stilletjes buiten een keynote om gereleased, gaat me vooral om die versie.

Bijdrager
    knippie

Beste checpointx Het gaat hier om het beeldscherm dat zal waarschijnlijk hetzelfde zijn als die van mij.

Bijdrager
    checkpointx

@Knip0020, ik heb momenteel ook een late 2012 imac, dus ben erg bekend met de problemen van dat model (ook een van de redenen waarom ik nu een nieuwe wil kopen, andere reden is dat ik een ssd intern wil).

Om maar even technisch te worden. In het 2012 model worden 2 merken ips paneel gebruikt (LG en Samsung), vrijwel alle LG panelen hebben dit image retention probleem, de samsungs vrijwel niet. Ik ben nu gewoon beniewd of iemand me kan vertellen of dit probleem er nog steeds is of niet, apple heeft veel klachten hierover gehad en toch inmiddels voldoende tijd om het probleem op te lossen. Het gaat me hier dus vooral om mensen met daadwerkelijke ervaring met een 2013 imac.

Als het probleem er nog steeds is ga ik voor een andere oplossing dan een imac, want ik vind het ronduit schandalig dat mijn vertrouwelijke gegevens soms nog een half uur lang prima te lezen zijn op het scherm, dat kan gewoon niet op een pc van 2000+ euro.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het gaat me hier dus vooral om mensen met daadwerkelijke ervaring met een 2013 imac.

Google eens op “mac image retention problem“. Je komt dan erg veel tegen. Het meeste is van vorig jaar, maar begin dit jaar is Apple aangeklaagd vanwege ondeugdelijke retina schermen van een Macbook Pro (Ook van LG dus).

Zoeken met het woord “solved” er bij levert eigenlijk het zelfde op. Een echte oplossing lijkt er dus nog niet te zijn, al zag ik wel staan dat in bepaalde gevallen een SMC update zou helpen mits Apple die natuurlijk aanbiedt voor de iMac.

Sleutelbeheerder
    Night

Ik had dit ook bij mijn 27″ uit 2011. Mijn late-2012 27″ heeft er helemaal geen last van.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.