10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Jop van Dijk

iMacscherm uitschakelen?

Hoi!

Ik heb een oude G5 iSight iMac (zo’n witte). Het LCD-scherm is vrijwel onbruikbaar wegens ontelbaar veel dode pixellijnen. Dit schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn, en veel te duur om te repareren, dus ik heb hem aangesloten op een extern scherm.

Het oorspronkelijke scherm wil ik nu uitschakelen.
    Kan dit software-matig?
    Zo nee: Kan ik zonder ervaring, zonder extra schade de iMac openen en het scherm simpelweg slopen?
    En als dat kan, zijn er situaties waarin ik daar spijt van kan krijgen? Als ik bijvoorbeeld met bootcamp Windows installeer, gaat hij dan ook automatisch op Mirror display?

Groetjes, Jop

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Een iMac G5 is heel eenvoudig open te maken: heel de achterkant komt ervanaf als je een paar schroeven losmaakt. Je zult er meer los moeten halen om bij het scherm te komen, maar met een beetje geluk kun je gewoon de stekker van het scherm eruithalen zodat het uitgeschakeld zal zijn. Bij iFixit.com kom je er denk ik wel achter hoe de computer uit elkaar te halen is.

Op een iMac G5 kun je verder geen Boot Camp gebruiken om Windows te installeren, want Boot Camp werkt alleen op Intel-Macs (je zou wellicht een hele oude versie van Windows NT, die PowerPC-processors ondersteunt, erop draaiend kunnen krijgen, maar ik vermoed dat je die moeite niet zult willen doen :)). Heb je een witte iMac met Intel-processor (in welk geval het geen G5 is), dan kan Boot Camp wel, maar hoe het dan gaat werken met het scherm zou ik niet weten.

Bijdrager
    SunKeeper

Kun je de helderheid van de achtergrond verlichting aanpassen? Zo ja, kun je die ook helemaal op 0 zetten.
    Bij de huidige Macs gaat dan de verlichting uit op de laagste stand. Of dit bij de oudere Macs ook zo is weet ik niet precies zeker.

Ik betwijfel overigens wel of die zijn POST nog correct uit kan voeren als je stekker van het scherm uit het Logic board haalt. Kwestie van testen.

Bijdrager
    Jop van Dijk

Thanks!
    @SunKeeper: Mn Macbook dimt idd naar 0, helaas deze iMac niet.
    @Jakko: Goed om te weten van BootCamp, maakt niet veel uit. Ik zal inderdaad proberen de stekker van het scherm eruit te halen m.b.v. een tutorial.
    Grts Jop

Bijdrager
    brumemail

Als ik de verlichting van mijn iMac op het laagst zet blijft het scherm ook nog zichtbaar. Nu ben ik ook wel benieuwd of hier een oplossing voor is aangezien ik ook wel eens films kijk vanaf mijn iMac naar mijn tv.

Bijdrager
    SunKeeper

Nee, daar is geen echte oplossing voor.

De MacBooks kennen clamshell mode, waarmee je hem dichtklapt en weer ontwaakt zodat alleen het externe scherm actief is.
    Bij desktops gaat dit niet, je kunt het scherm niet los van de videokaart uitschakelen. De videokaart blijft actief voor het externe scherm, anders gaan alle schermen uit.

Dus helderheid helemaal omlaag zetten is de enige optie.

Bijdrager
    1984

Bijdrager
    brumemail

Bedankt! De sneltoetsen werken inderdaad.

Ik heb zojuist mijn MacBook geüpdatet naar Mavericks en als ik daar nu de uitknop indruk gaat mijn beeld ook naar zwart. Op zich wel handig;)

Bijdrager
    csteelooper

Die sneltoets-oplossing gaat voor Jop alleen niet werken, want daarmee worden ALLE aangesloten schermen in de slaapstand gezet. Dus ook een eventueel extern scherm.

Bijdrager
    1984

Ik heb het eens ergens gezien, het zelfde probleem met het scherm
    Diegene had de iMac omgedraaid en de externe monitor ervoor/langs gezet ,poorten ook makkelijker bereikbaar.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.