13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    winfriend

iMacs in coma door kapot logicboard

Ik begin langzaamaan echt het vertrouwen in Apple te verliezen. Sinds ik iMacs gebruik vanaf 1998 heb ik er 5 gehad. Van die 5 zijn er inmiddels drie kapot gegaan door dat de monitor ergo het logicboard het begaf. De laatste die eergisteren het begaf is mijn net anderhalf jaar oude Dalmation 600 Mhz. Zo van het ene op het andere moment het beruchte ‘snap’ geluid en de Mac schakelt zichzelf uit met de beruchte gedimde aan/uitknop ‘Light of death’. 1500 Euro investering of zo je wilt 700 euro dagwaarde kan zo naar de prullebak.

Bezoek aan een aantal internationale forums bracht een aantal dingen aan het licht:
    a) niet honderden maar vele tienduizenden iMacs worden jaarlijks door dit euvel getroffen
    b) door de door Apple opgelegde rigide reparatievoorschriften betekent dit dat zij voorschrijven dat het logicboard vervangen moet worden, kosten: tussen de 500 en 750,– Euro. kassa voor Apple dus.
    c) het probleeem blijkt in veel gevallen te liggen aan een falende flyback transformer die ongeveer $ 25,– kost, maar die mag niet door erkende Apple reperateurs worden vervangen. De reperateur is verplicht om het kapotte logicboard naar Apple terug te sturen. Als er aan ‘gerotzooid’ is kan de reperateur fluiten naar zijn revisie vergoeding. Apple zelf soldeert er vervolgens wel een nieuwe flyback transformer in en verkoopt het logicboard ‘als nieuw’ aan het volgende slachtoffer, weer kassa dus voor Apple.
    d) het probleem ontstaat in veel gevallen na een door Apple opgelegde firmware update (4.1.9) om OSX te kunnen gebruiken.
    e) een aantal rapportages meld dat daardoor de beeldscherm frequentie wordt verhoogd. Gevolg: de flyback transformer wordt te heet en brand door.

Precies datgene is bij mijn iMac gebeurd omdat ik vorige week de firmware van precies die iMac had ‘ge-updated’. Het was mij inderdaad opgevallen dat het beeldscherm van de iMac daarna ‘lichter’ was.
    Op dezelfde forums wordt ook vele malen gerept over de desastreuze gevolgen van die update.

Ik vind dat hierdoor te veel loyale gebruikers gedupeerd worden en nodeloos op kosten worden gejaagd. Dit riekt naar wanprestatie.

Twee vragen aan dit forum:

1) Wie kan mij helpen om mijn iMac te repareren zodat ik in ieder geval verder kan werken?

2) Wie is bereid mij te helpen om Apple hierover hard aan te gaan pakken?

Ik ben in een ver gevorderd stadium om een website te maken waarin zoveel mogelijk van dit soort zaken met naam en toenaam worden opgenomen als bewijs dat het niet over incidenten gaat.

graag een email met bijdragen en suggesties naar deijmann@dialoog.net

Winfried Deijmann

Bijdrager
    Haddock

Dit komt mij akelig bekend voor.

Het logic-board van mijn imac 400-DV is vorig jaar vervangen. En nu ik dit lees herinner ik me dat ik een firmware update heb gedaan enige tijd voor dat die stuk ging. Toen was ik al ontzet over de reparatiekosten. Ik moest 343,- euro betalen (ex.btw) bij Card-service in St.Oedenrode. De reparateur heeft mij toen wel netjes uitgelegd dat hij alleen het hele logic-board kond/mocht vervangen. Het was mijn eerste mac ooit die stuk ging. Mijn powermacs en powerbooks hebben nooit problemen gekend. Dus ging ik er van uit dat dit gewoon een pechgeval was. Maar op dit forum heb ik al verschillende keren iets gelezen over eenzelfde probleem bij imac-bezitters. Nu begint me dus iets te dagen…

Als de door jouw geschetste situatie klopt dan is dat schandalig! Eigenlijk kan ik het mij niet voorstellen van Apple. Wat betreft service heb ik helemaal geen slechte ervaringen. En als je kijkt naar de diverse vervangingsprogramma’s (‘windtunnel’ voedingen / powerbook G3 adapters) krijg je toch de indruk dat men fair met de klanten omgaat.

in antwoord op je vragen:

1) geen idee.

2) ik zal proberen meer informatie te vergaren en indien ik jouw informatie bevestigd krijg bij een andere bron zal ik een schadeclaim indienen bij Apple Nederland. Indien die niet gehonoreerd wordt zal ik mij beraden op een kort geding. Dan heb ik natuurlijk wel bewijzen nodig.

als je een website opzet over dit probleem wil ik je graag helpen. Ik weet dat gebruikers Jan-Willem, Dees en Mr. Greenish (de naam zegt genoeg!) hetzelfde probleem hebben/hadden. Zoek maar eens op dit forum onder imac – stuk – groen beeld

Bijdrager
    winfriend

hartelijk dank captain Haddock,

Ik zal alle support nodig hebben om hiervan een harde zaak te maken. Daarvoor is precies de genoemde website bedoeld. Ik hoop dus dat de door jou genoemde mensen ook reageren en dat mijn eerste bericht over zoveel mogelijk forums wordt verspreid.

Wat mij betreft mogen de mensen die hun geval willen rapporteren dat ook hier doen. Wat tips daarbij:

Houd het verhaal zo feitelijk mogelijk en beschrijvend.
    Hoe en wanneer deed het probleem zich voor?
    Hou oud/jong was de Mac op dat moment?
    Wat heb je allemaal moeten doen voordat je wist wat er aan de hand was met je Mac en hoeveel tijd vroeg dat?
    Wat waren je volgende stappen en hoeveel heeft je dat uiteindelijk aan geld gekost?

Op het moment dat ik genoeg materiaal heb maak ik er een verhaal van en ga ik daarmee naar de pers en desnoods naar een programma zoals Kassa! en de ombudsman.

Ook hoop ik dat er iemand van het Macfan tijdschrift hier meeleest en de zaak aanhangig wil helpen maken bij Apple.

Klachten van (voormalige) Appledealers en reperateurs die door Apple Benelux in de kou zijn gezet wil ik ook graag hun verhaal zien doen op dit en andere forums.

Apple moet niet denken dat ze al hun klanten naar hun pijpen kan laten dansen.

Winfried Deijmann

Bijdrager
    araminta

Heb je Apple (Nederland) al een keer om een reactie hierop gevraagd? Als je dit verzoek enigszins onderbouwt met referenties en quotes dan zullen ze vast wel een reactie geven. Doen ze dat niet, heb je het in elk geval geprobeerd. Misschien is er –wonder boven wonder– wel een programma van Apple om je schadeloos te stellen (kan ik me nog herinneren van een bepaalde serie 1705 monitoren).

Bijdrager
    justi

Het verhaal is heel duidelijk en helder en zet mij dus zeker aan het denken. Ik heb namelijk een half jaar geleden mijn iMac 400 DV van de “MacOS X Firmware” voorzien om X te kunnen draaien. Dit werkt tot nu toe prima… Gezien voorkomen beter is dan genezen…. hoe lang zou het duren voordat die flyback transformer het begeeft? Is dit een geval wat elke iMac aangaat?
    Als je een stem wil in je zaak heb je zeker die van mij….

Bijdrager
    winfriend

Araminta, Velen voor mij hebben jouw suggestie geprobeerd. Op de Apple website (feedback page) staat echter te lezen dat Apple nooit respons geeft op vragen per email en nooit informatie verstrekt over producten of software behalve via hun feedback en discussieforums. Het is een bekende Apple strategie: geef nooit direct antwoord. Precies om die reden gebruik ik nu deze en andere fora om Apple en alle gedupeerden wakker te schudden.

Het verleden heeft aangetoond dat zogenaamde ‘Flame’ websites en negatieve publiciteitscampagnes wel effect hebben op de Apple arrogantie. En de omvang van deze logicboardproblematiek slaat werkelijk alles – dat wordt mij steeds meer duidelijk. Ik heb inmiddels al 10 reacties gekregen en dat binnen 12 uur sinds mijn eerste verzoek! Dat belooft dus wat…..

Mensen kom dus met je iMac logicboard horrorstory. Misschien helpt het jouw situatie niet meer, maar indirect zullen huidige en toekomstige gebruikers je dankbaar zijn.

Winfried

Bijdrager
    ArthurZZZ

Zelf heb ik jammer genoeg ook een kapotte logicboard gehad in mijn nieuwe iMac LCD alleen deze had dus nog garantie en had ik geen firmware gedraaid… en! was het logicboard ECHT kapot, eerst was er namelijk een RAM probleem nieuwe RAM erin gezet door MacHouse grappig genoeg hebben zij er trouwens 512 ingezet terwijl er maar 384 in zat… dus gratis RAM erbij, maar toen we de mac terug kregen van de RAM reperatie, kregen we problemen met het beeldscherm die ging flikkeren, strepen erdoorheen, stukken beeld overhoop gooien, en dit gebeurde zodra de iMac een schokje ondervond. Duidelijk een videokaart probleem, oftewel logicboard die dus dingen molde.. Gefixed, geen kosten… maar ja, waarom ik dit vertel? Want dit is wel een echt logicboard probleem:)

Bijdrager
    winfriend

Ik heb vanmorgen een half uur met een medewerker van Apple Customer Relations aan de telefoon gezeten en mijn verhaal uitgelegd.

Ik zal de lezer alle blabla onthouden maar het kwam er op neer dat er dus niets aan gedaan kon worden, (Goh, waarom verbaast mij dat nou niet?).
    Een van de redenen die aangevoerd werd was dat er tot nu toe nooit eerder een reperatie was uitgevoerd. Dat ben ik vervolgens gaan onderzoeken en wat blijkt? In Juni 2001 is deze Mac al eerder aangeboden ter reparatie met -je raad het al- precies hetzelfde probleem. Een tikkend geluid en de Mac die vervolgens in sluimerstand valt. Dus weer naar de Customer Relations desk gebeld waar ik de mededeling kreeg dat dat eigenlijk niets uitmaakte omdat die reperatie ook al meer dan een jaar oud was.

Voor mij is dat dus nòg een bewijs dat een Apple analoog logicboard gemiddeld kennelijk niet langer meegaat dan 18 maanden. Iedere vervanging kost de gebruiker dus 600 Euro per anderhalf jaar waarmee de iMac de SLECHTSTE INVESTERING ALLER TIJDEN WORDT!!!!
    Want de waarde van de iMac verminderd met ongeveer eenzelfde bedrag per anderhalf jaar.

Mensen, blijf dus je horrorstories naar mij mailen of op dit bulletinboard zetten.

Winfriend

Bijdrager
    els

Brrr, wat een horrorstories….

Mijn drie jaar oude iMac 400DV heb ik net laten nakijken omdat hij af en toe een zwart scherm geeft en dan ook nergens meer op reageert. Alleen de stekker eruit en er weer in kan hem weer tot leven wekken, maar de gewone restart levert slechts een nieuw zwart scherm op. Genoeg voor liters angstzweet. Dit gebeurt soms hele tijden niet, dan ineens twee keer per maand, wat ik al veel te vaak vind.

Ik weet niet of ik hiermee exact hetzelfde probleem beschrijf, maar ik maak me wel zorgen. Het nakijken en testen leverde geen specifieke hardwareproblemen op en men adviseerde mij om nu nog niet het moederbord (is dat hetzelfde als logicbord?) te laten vervangen. Wel heb ik er extra RAM bij laten prikken, want hij draaide niet lekker de laatste tijd.
    OSX heb ik nog niet. Sterker nog, ik heb nog steeds het OS8.6 dat ik bij deze mac geleverd kreeg. Als ik de verhalen op dit forum en elders lees, ben ik nog niet zo zeker van de grote overstap. Ik wil hem graag maken, maar wel zeker weten dat ik het risico op een kapotte mac ontloop.

Ik vind het, zeker als relatieve computerleek, heel moeilijk de juiste informatie te vinden. Wel / niet nieuwe firmware downloaden, wel / niet overschakelen op OSX?

Succes Winfried. Ik hoop dat je nog veel info van anderen krijgt.

Bijdrager
    MacAttack

Ik kan me voorstellen dat je bibbert bij het lezen van deze horrorstories, anderzijds sta ik ook perplex dat je nog OS8 hebt draaien.

Ik kan je enkel de overstap naar OSX aanraden en misschien is het dan wel handig om die overstap te laten doen door een erkend Apple dealer.

Ze zullen je er wel geld voor aanrekenen maar belange niet zoveel als voor een moederbord. In principe zou OSX moeten werken op je iMac dus zou ik het ook doen vermits het de moeite waard is.

Heeft iemand ervaring met het installeren van een upgrade door een dealer? Ben je dan zelf verantwoordelijk indien er schade wordt aangericht?

Bijdrager
    Missundaztood
    ”els”

Mijn drie jaar oude iMac 400DV heb ik net laten nakijken omdat hij af en toe een zwart scherm geeft en dan ook nergens meer op reageert. Alleen de stekker eruit en er weer in kan hem weer tot leven wekken, maar de gewone restart levert slechts een nieuw zwart scherm op. Genoeg voor liters angstzweet. Dit gebeurt soms hele tijden niet, dan ineens twee keer per maand, wat ik al veel te vaak vind.

Ik heb dit gehad met m’n oude iMac Bondi Blue. gebeurde wel altijd als hij sliep. Ik had toen geluk (was 11 maanden oud).

Bijdrager
    els

Ik heb heel lang 9.1 gedraaid, maar eigenlijk heb ik het systeem in die periode nooit zo lekker gekregen als in de eerste tijd, toen ik het met 8.6 deed. Ik heb dus een paar maanden geleden de stap terug gedaan, en eerlijk gezegd werkt dat prima. Maar X lonkt natuurlijk wel.

Ik ben erg benieuwd of ik bij softwareinstallatie door de dealer de aansprakelijkheid voor desastreuze gevolgen kan ontlopen.

Bijdrager
    Haddock

Els,

een iMac die stuk is onder 8.6 zal ook stuk zijn onder X. De problemen die jij beschrijftt zijn hetzelfde als die ik ondervond met mijn DV-400. Niet lang later moest er een nieuw logic board in. Kosten 243.- euro ex. BTW.

Als ik jou was zou ik je iMac in de huidige situatie voor 100,- euro op marktplaats.nl zetten en een nieuwe kopen. Zelf heb ik de reparatie wel laten uitvoeren in de hoop dat hij dan nog een tijdje mee kon. Niet veel later kreeg ik echter weer wat problemen en heb ik o.a. een nieuwe harde schijf er in moeten zetten. Achteraf gezien vond ik hem dus dat ik hem niet had moeten laten reparen.

succes!

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.