30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 50)
  • Q:
    Bijdrager
    planar1.4

imac,powerbook of toch emac

ben van plan zoals jullie een macfanaat te worden:)

wat wil ik gaan doen

internet
    én
    photoshop

iemand vertelde me dat het crt scherm van de emac voor fotobewerking beter is dan de schermen van imac en powerbook

graag jullie suggesties

Bijdrager
    Furia

Op mijn PB werkt photoshop prima.. het is volgens mij vooral zaak dat je in de gaten houdt dat je er genoeg RAM in stopt, voor zowel MacOS X als Photoshop… met een imac en emac heb ik geen ervaring, maar een imac g3 lijkt me sowieso misschien iets te zwak/langzaam (processor) voor photoshop..

Bijdrager
    planar1.4

bedoel je dan 1Gb ram…of nog méér ??

is jouw pbscherm makkelijk te calibreren

Bijdrager
    Nikita

Ik zou allereerst even wachten op de release van Tiger later deze maand, om te kijken of de eMac een update krijgt of uit de handel wordt genomen en of de andere Mac’s een update krijgen (naar 512 MB).
    Verder: het lijkt mij afhankelijk van hoe ‘zwaar’ je Photoshopt, maar een eMac zou ik daarvoor toch niet nemen gezien de videokaart die daar in zit. Dan kan je beter voor een Powerbook gaan (maar dan wel de 15″) of een iMac G4 / G5…

Bijdrager
    DEform

Ikzelf heb ook die keuze moeten maken, en ik heb de 20″ iMac gekocht!
    Iemand die zegt dat het scherm van een eMac beter is dan dat van een iMac is een zeveraar!

Nu moet jij je alleen de vraag stellen, zonder tegen jezelf te liegen, wat is mijn budget, en wil ik’m draagbaar??

Budget ok, niet draagbaar —> iMac
    Budget niet-ok, niet draagbaar —> eMac

Budget ok, draagbaar —> PowerBook 12″ met (Apple)scherm
    Budget minder, draagbaar —> iBook (met of zonder scherm)

Ikzelf heb geen spijt van mijn iMac, maar als ik het opnieuw moest doen, had ik een PowerBook 12″ gekocht met een 20″ of 23″ Apple Cinema Display!

Bijdrager
    iMe

CRT schermen hebben de reputatie beter /consistenter te zijn in hun kleurweergave. In het verleden wellicht waar maar er zijn tegenwoordig genoeg goede LCD schermen te krijgen om dat geen punt van belang te laten zijn. Als je zeer veel belang hecht aan de kleur echtheid en consistentie ben je beter af met een goed LCD scherm + een kleurcalibaritie systeem. Voor een non-prof photoshopper kan het ook zonder alhoewel een colorsyder voor je monitor calibratie niet echt al te duur meer is.

Wat betreft de machine geld daar hetzelfde voor als altijd al gegolden heeft. PB neemt minder plaats in, is mobiel, maar kost meer ten opzichte van een desktop systeem. Ik zou voor de iMac gaan tenzij ik veel mobiel moest werken. Een PB is goed genoeg voor de meeste photoshop taken, maar dat hangt er ook vanaf met wat voor files je werkt. Als je RAW schiet op een 22Mpx MF back gaat dat ook wat langzamer, maar dat lijkt me voor jouw niet het geval.

Bijdrager
    planar1.4

deze discussie boeit…

waarom dan een pb 12″ met groter scherm

mijn budget draait om en bij de 2000 à 2500 €

kan dus een pb 15″ kopen

ik moet absoluut géén draagbare hebben

het grote voordeel is dat ik ‘m verstop

ik woon in hartje brussel waar regelmatig wordt ingebroken (maar dit is een andere discussie)

Bijdrager
    planar1.4

nog een voordeel van de pb is dat ie geruisloos is

de imac 17″ kan behoorlijk wat brommen naar het schijn

Bijdrager
    basiel

hoi,

Ik heb zelf pb 12inch is heel geruisloos en is zeker zijn geld waard, maar als je fotobewerking wilt doen lijkt het mij beter combinatie 12inch met extern scherm neemt dus +-1500 voor powerbook + 1000 voor 20inch cinema display lijkt mij best wel aangenaam, want een 15inch pb kost toch al een pakje meer voor ongeveer zelfde specs en 15 inch is wel nog een pak kleiner dan zo een lekkere 20inch display.
    Ikzelf woon ook in brussel en heb nog nooit inbraak gehad dus je kan natuurlijk ook een imac nemen maar die maken wel iets meer geluid.

Groetjes
    Basiel

Bijdrager
    planar1.4

bedankt basiel

ik weet niet of dit past in dit forum
    maar ik probeer practisch te zijn

ttz…ik woon in brussel centrum en zou dus bij mouseland kopen…is géén km van m’n deur

heb je ervaring met hen ??

Bijdrager
    planar1.4

misschien werk ik ooit in RAW maar dan met een eos 20d of zelfs de pentax istd

geen zwaar profgeschut

het blijft een hobby hoor

Bijdrager
    Bob Ross

Voor hobbypraktijken kan je prima een TFT gebruiken, maar voor professioneel gebruijk waar kleurbeheer bij komt kijken kan je bijna niet om een goede CRT heen.

Door de inkijkhoek van een TFT lijken de kleuren toch anders, mijn eigen iMac heeft er ook ‘last’ van.
    Als ik bijv. ga staan zie ik de kleuren veel lichter en heb je een veel hoger contrast.

Maar nogmaals, als het voor hobby is weeg je gewoon het gemak/design/kosten af tegen elkaar:)

Bijdrager
    planar1.4

en het zal dus ook een hobby blijven

mijn foto’s al dan niet wat bewerkt (want ik ken mezelf en weet dat ik nogal lui ben) dien enkel voor op m’n site of photoblog

ik hoef géén scans van 18Mb :):)

Bijdrager
    ePod

Ik zou absoluut voor de 12″ PowerBook met 20″ Cinema Display gaan. Ik heb zelf nu een 15″ PB met 17″ LCD Studio Display (plexyglas) en ik vind deze combi heerlijk! Je zegt dat je ‘m ook veel voor internet zal gebruiken. Nou, ik kan je vertellen, er is niets zo heerlijk als lekker onderuit gezakt op de bank internetten. Of in bed. Of op het balkon. Of aan de eettafel. Of…… Enfin, eenmaal gewend aan een laptop en je wil niet meer terug. Heerlijk een DVD’tje van Friends kijken in bed is ook zoiets….;-) En in rust staat hij meestal in de woonkamer (op een iCurve) naast de TV en geluidsinstallatie, in “iTunes-stand”…

Voor mijn grafische werkzaamheden of het spelen van spelletjes sluit ik mijn externe display aan in de werkkamer. De kleurweergave en kijkhoek tussen beide schermen is een wereld van verschil! Bovendien heb ik meer werkruimte en zit ik er dan wat beter voor. En de PowerBook heeft voor thuisgebruik meer dan genoeg ‘power’ om een paar jaar lekker vlot te kunnen werken.

Zoals ik zei, volgende keer ga ik voor 12″ en 20”. Dit lijkt me nog net iets praktischer! :)

Bijdrager
    basiel

ik heb geen ervaring met hen, ik heb mijn PB in de camistore gekocht http://www.cami.be echt grote winkel goede service en hebben eigen apple repaircentrum.

Groetjes
    Basiel

Bijdrager
    planar1.4

bedankt ePod ,

dus de powerbook met G4 en laat ons zeggen 1Gb ram volstaat voor photoshop

is het verschil met de imac G5 dan niet erg groot

Bijdrager
    planar1.4

iedereen pusht nu voor de superdrive

als ik foto’s wil opslaan of aan vrienden wil geven volstaat toch een cd-rom

waarom zou ik dan de superdrive kopen ??

Bijdrager
    basiel

idd ePod, overal kunnen werken en filmpje vanuit je bed bekijken ik ken het gevoel;-)

Verder Superdrive als je dat nu nog niet nodig hebt zou ik die niet nemen je kan eventueel later nog een externe DVDbrander kopen he tegen dan zijn die toch al veel in prijs gedaald.

Dus mijn aanbeveling blijft koop pb 12inch + 20inch cinemadisplay

Ik heb de PB al nu nog wat sparen voor de display;-)

Ben zelf ook nog maar een maandje applegebruiker hoor dus ik weet hoe het voelt om in je schoenen te staan. Ik kan je wel verzekeren dat ik spijt heb dat ik niet eerder apple geprobeert heb, vanaf nu koop ik mij enkel nog apple want eens je OSX gebruikt heb wil je niets anders meer het is heel mooi, gebruiksvriendelijk en heel stabiel.

Groetjes
    Basiel

Bijdrager
    planar1.4

hier op kantoor heb ik geen keus maar goed ik werk niet in de grafische sector

maar voor m’n plezier wil ik m’n leven niet vergallen met het pc-gepruts

ik neem nog even de tijd en overweeg elke suggestie

m’n budget staat vast….ik wil ook nog een digitale reflex kopen…dus :):)

en op vakantie gaan

etcetc

Bijdrager
    planar1.4

toch nog een vraagje….kan je die cinemadisplay ook op een notebook (pc) aansluiten

mijn vriendin heeft een dell (van het werk)

Bijdrager
    basiel

als hij een DVI uitgang heeft is dit mogelijk denk ik.

Hier quote van apple site:

“Deze DVI-aansluiting betekent meteen ook het einde voor alle redenen die je zou kunnen bedenken om geen Apple beeldscherm aan te sluiten op je pc. Als de videokaart in je pc DVI met DDC-technologie voor breedbeeldweergave ondersteunt, kun je beide beeldschermen probleemloos op je pc aansluiten.”

Bijdrager
    planar1.4

ok
    zal het nakijken

draait op jouw powerbook photoshop cs of elements ??

Bijdrager
    ePod

Tja, een SuperDrive. Bij mij zit ie er in. Maar hij wordt alleen gebruikt om af en toe een film te kopieren. Nu ben ik een ontzettende filmliefhebber dus ik ben er wel blij mee, maar voor andere toepassingen gebruik ik ‘m nauwelijks. In een jaar tijd misschien 1 of 2 backups gemaakt en 2 iDVD projecten gebrand. Voor de meeste backups gebruik ik gewoon CD-roms. Een externe DVD-brander kan je altijd nog kopen….

Ik heb er ook 1 Gig RAM in zitten, maar heb ook een tijdje met 512 gewerkt. Ging op zich ook prima hoor. Ook Photoshop. Het ligt er maar net aan hoe groot je afbeeldingen zijn en hoeveel bewerkingen je wilt gaan doen. Met 1 Gig worden grotere bestanden iets sneller verwerkt. Bovendien kan je wat meer programma’s tegelijkertijd soepel laten draaien. Ik vind het geen wereld van verschil met 512 MB.

Ik weet zeker dat een iMac G5 1.8 zeker iets vlotter zal werken als een PB G4 1.5, maar of het veel is weet ik niet. Ik denk dat het wel meevalt hoor. Ik kan alleen maar vergelijken met mijn Dual G5 2.0 op werk. Die is ongelooflijk snel met Photoshop en 2.5 Gig RAM! Voor thuisgebruik vind ik dit snelheidsverschil niet opwegen tegen het gebruiksgemak van een laptop. Maar als ik op werk continu met m’n PowerBook zou moeten werken? Dacht het niet…… maar ja, ik werk daar met bestanden van 300 MB….

Bijdrager
    basiel

ben niet echt bezig met graphics dus dat staat niet op mijn PB dus daar kan ik helaas geen info over geven.

Bijdrager
    basiel

mooie fotos wou dat ik zulke fotos kon trekken :oops:

BTW wie is je model;-)

Bijdrager
    ePod

Oja, nog een voordeel van een laptop en extern scherm: DUAL DISPLAY!! :lol:

Bijdrager
    planar1.4

zoals ik al zei zal ik geen al te zware bewerkingen doen

bovendien laat ik momenteel m’n negatieven scannen op 1000×1500 pixels ongeveer (300Kb) goed voor het internet

het zijn dus meestal die beelden die ik in photoshop ga bewerken

zelfs al koop ik een canon eos 20d bvb zal ik maar zelden RAW bewerken(enkel als back-up houden) omdat ik dat…alweer voor het interne niet nodig heb

ik laat enkel nog op 15×20 cm printen

Bijdrager
    planar1.4

tja

dual display

om in stereo te kijken ???:)

nee alle gekheid op een stokje

wat is er het voordeel aan

Bijdrager
    ePod

En nog één: met een PB ben je net zo sexy als die dames die je fotografeert! Hihi.

Bijdrager
    planar1.4

leuk argument maar ik ben er 51

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 50)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.