30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 45)
  • Q:
    Bijdrager
    joriss

iMac zonder OS

Beste mensen,

Jaja, ik ben nieuw hier!! Maar mijn vraag gaat over iets anders.

Ik heb mn oog laten vallen op een tweedehands iMac, tevens mijn eerste Mac(!), maar deze wordt geleverd zonder voorgeïnstalleerd besturingssysteem. De harde schijf is dus helemaal leeg.
    Deze computer komt uit een faillissement, dus dan neem ik aan dat er belangrijke bestanden op stonden.
    Als ik nu daadwerkelijk tot koop over ga, hoe moet ik dan Mac OS X installeren? Ik ben al in het bezit van een Install Disk. Ik dacht zelf aan:
    Install Disk erin > Opstarten en tegelijkertijd CMD ingedrukt. Klopt dat? Ik had al gegoogled, maar een echt antwoord kon ik niet vinden.
    Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Alvast bedankt,
    Joris

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Welke iMac is het? Een intel? Want op oudere Macs kun je niet zomaar de laaatste OSX installeren.

Geblokkeerd
    Anoniem

je zet de mac aan stopt de cd erin en drukt op C en nu start de mac op vanaf die CD installeren is heel makkelijk gewoon de stappen volgen

Bijdrager
    Pieterr

Een Install Disk?
    Hopelijk wel een retail versie (dus geen “grijze”).

De hele procedure is ongeveer:
    (1) stop de DVD in je Mac
    (2) reboot je Mac en hou de Alt/Option toets ingedrukt
    (3) kies voor opstarten vanaf de DVD
    (4) kies in het menu voor schijfhulpprogramma
    (5) initialiseer de interne schijf
    (6) doe de installatie (misschien moet je nog een keer rebooten hiervoor)

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Als je een osx schijf hebt plaats je hem in je mac en start je op met de C toets ingedrukt. De rest wijst zichzelf.

Bijdrager
    joriss

Het is de 21,5 inch iMac, dus dat is een Intel.

Ik heb er hier twee liggen. Eentje is er inderdaad grijs, die heb ik van een vriend geleend, die kreeg deze Mac OS X Install Disk bij zijn Mac. Ook heb ik een kopie gedownload van ThePirateBay, dat lijkt mij dan de retail?

Usain voor je reactie, dit zal de oplossing wel zijn (met de goede Disk).

Bijdrager
    joriss

Geeft de Alt/Option/C-toets hetzelfde effect?

Bijdrager
    michelvdb

Ook heb ik een kopie gedownload van ThePirateBay, dat lijkt mij dan de retail?

Dan houdt het verhaal gezien de OMT-gebruiksregels hier op.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Die grijze heb je niets aan, die werkt alleen voor het Mac model waar hij bij geleverd werd.
    Over die illegale kopie kan je niets met zekerheid zeggen behalve dan dat het geen goed idee is en wij niet mogen helpen als het om een illegale kopie gaat. Aangezien je ook niet verteld om welke Mac het gaat tasten wij verder in het duister.

Bijdrager
    chonazz

Even langs een Apple store lopen en voor een paar eurie’s een originele Snow Leopard dvd halen. Bespaart je achteraf ontzettend veel moeite!

Bijdrager
    joriss

O, jammer, die grijze kan ik dus weer terug brengen. Het gaat om het eerste type van het 21,5 inch-model, dus met Intel Core 2 Duo en 4 GB RAM.

Bijdrager
    joriss

Hoe duur is de Snow Leopard dvd in de Apple Store? Ik ben bereid ervoor te betalen, maar ik heb deze in de online Apple Store nog nooit zien staan, alleen de upgrade-variant.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    joriss op 04 november 2010

Ik heb er hier twee liggen. Eentje is er inderdaad grijs, die heb ik van een vriend geleend, die kreeg deze Mac OS X Install Disk bij zijn Mac. Ook heb ik een kopie gedownload van ThePirateBay, dat lijkt mij dan de retail?

Even voor de duidelijkheid: wat heb je nu? 2 originele DVD’s + de illegale kopie of 1 originele DVD met op de 2e die kopie?

Bijdrager
    joriss

Ben ik weer:razz: Trouwens, die grijze, van die vriend, die is geleverd bij dezelfde Mac als die ik wil gaan kopen. Ik bedoel daarmee dus de 21,5 inch, Core 2 Duo, etc. Is het dan nog steeds niet mogelijk om de dvd te gebruiken?

Bijdrager
    joriss

haha, 1 grijze, 1 illegale, (nog) 0 orignele.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als het om exact het zelfde model gaat (maar dan ook echt exact) dan kan het.

Bijdrager
    Clemenza

Puur uit nieuwsgierigheid, komt deze iMac van BVA?

Bijdrager
    joriss

iLife krijg je trouwens nooit bij je OS toch? Alleen bij nieuwe Macs.

Bijdrager
    hansiedejong

Waarom koop je niet gewoon een nieuwe. Geen gezeik met rare bestanden en een nieuw OS op installeren (nog nooit van gehoord, geen OS geinstalleerd op een 2e hands Mac). Veel makkelijker, kost iets meer, maar je hebt er meer aan / geen gezeik. Je kan met een Mac toch jaren doen.

Inactief
    Anoniem

Ook heb ik een kopie gedownload van ThePirateBay, dat lijkt mij dan de retail?

Yep… dat is de retail-versie, werkt op elke intel-Mac.

Bijdrager
    hansiedejong

iLife staat op een speciale ‘Applications Install DVD’. Die krijg je standaard bij een nieuwe Mac, iLife kan je dus steeds opnieuw installeren. En anders even het nieuwe iLife ’11 kopen.

Bijdrager
    MouseMighty

Rare bestanden? Op een HD die volledig leeg is? Overigens zou de verkopende partij gewoon de installatie schijven bij de iMac moeten leveren. Die horen gewoon bij die machine. Er is niets mis met het aankopen van een tweedehand Mac, zeker voor een mooie prijs.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Klopt, maar dat staat dan op zo’n grijze die bij de Mac wordt geleverd.

Bijdrager
    joriss

Ik ben juist geïnteresseerd, omdat het zoveel uitmaakt in prijs! En hij komt inderdaad van BVA-auctions, hij staat er nu niet meer op.

Bijdrager
    hansiedejong

Als je idd die 2e handse non-OS wilt kopen zou ik gewoon even in de Apple Store Snow Leopard kopen. Altijd veilig, en maar 29 euro. Dan meteen iLife ’11 kopen en je hebt alles binnen!

Bijdrager
    joriss

29 EU? Dat is toch alleen de upgrade?

Jullie reageren trouwens wel snel! Dat ben ik niet gewend van andere forums.

Bijdrager
    fatboysmart

29 euro versie werkt ook voor nieuwe install. Bevat geen iLife, maar die kun je ook los kopen, heb je meteen de laatste versie (iLife 11).

Ik zou je zeker aanraden niet te gaan klooien met piraten versies of disks die eigenlijk niet bij de computer horen… gewoon nieuw kopen, en je hebt er jaren plezier van.

Bijdrager
    joriss

Oh, Prima! Volgens mij moet het nu wel lukken.

Inactief
    Anoniem

je mag toch gewoon die gedownloade versie gebruiken? Hij werdt immers met dat systeem geleverd, of heb ik het nou mis?

Bijdrager
    joriss

Nee, ik had die gedownloade versie al gedownload. Ik heb mijn Mac nog niet. Misschien gaat het wel helemaal niet door en kies ik toch voor een veiligere aankoop, een iMac van marktplaats. Ik weet het nog niet zeker.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 45)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.