-
Q:
iMac zonder OS
Beste mensen,
Jaja, ik ben nieuw hier!! Maar mijn vraag gaat over iets anders.
Ik heb mn oog laten vallen op een tweedehands iMac, tevens mijn eerste Mac(!), maar deze wordt geleverd zonder voorgeïnstalleerd besturingssysteem. De harde schijf is dus helemaal leeg.
Deze computer komt uit een faillissement, dus dan neem ik aan dat er belangrijke bestanden op stonden.
Als ik nu daadwerkelijk tot koop over ga, hoe moet ik dan Mac OS X installeren? Ik ben al in het bezit van een Install Disk. Ik dacht zelf aan:
Install Disk erin > Opstarten en tegelijkertijd CMD ingedrukt. Klopt dat? Ik had al gegoogled, maar een echt antwoord kon ik niet vinden.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.Alvast bedankt,
JorisEen Install Disk?
Hopelijk wel een retail versie (dus geen “grijze”).De hele procedure is ongeveer:
(1) stop de DVD in je Mac
(2) reboot je Mac en hou de Alt/Option toets ingedrukt
(3) kies voor opstarten vanaf de DVD
(4) kies in het menu voor schijfhulpprogramma
(5) initialiseer de interne schijf
(6) doe de installatie (misschien moet je nog een keer rebooten hiervoor)Het is de 21,5 inch iMac, dus dat is een Intel.
Ik heb er hier twee liggen. Eentje is er inderdaad grijs, die heb ik van een vriend geleend, die kreeg deze Mac OS X Install Disk bij zijn Mac. Ook heb ik een kopie gedownload van ThePirateBay, dat lijkt mij dan de retail?
Usain voor je reactie, dit zal de oplossing wel zijn (met de goede Disk).
Die grijze heb je niets aan, die werkt alleen voor het Mac model waar hij bij geleverd werd.
Over die illegale kopie kan je niets met zekerheid zeggen behalve dan dat het geen goed idee is en wij niet mogen helpen als het om een illegale kopie gaat. Aangezien je ook niet verteld om welke Mac het gaat tasten wij verder in het duister.joriss op 04 november 2010Ik heb er hier twee liggen. Eentje is er inderdaad grijs, die heb ik van een vriend geleend, die kreeg deze Mac OS X Install Disk bij zijn Mac. Ook heb ik een kopie gedownload van ThePirateBay, dat lijkt mij dan de retail?
Even voor de duidelijkheid: wat heb je nu? 2 originele DVD’s + de illegale kopie of 1 originele DVD met op de 2e die kopie?
Waarom koop je niet gewoon een nieuwe. Geen gezeik met rare bestanden en een nieuw OS op installeren (nog nooit van gehoord, geen OS geinstalleerd op een 2e hands Mac). Veel makkelijker, kost iets meer, maar je hebt er meer aan / geen gezeik. Je kan met een Mac toch jaren doen.
InactiefAnoniem4 november 2010 om 16:32joriss op 04 november 2010Ook heb ik een kopie gedownload van ThePirateBay, dat lijkt mij dan de retail?
Yep… dat is de retail-versie, werkt op elke intel-Mac.
joriss op 04 november 2010iLife krijg je trouwens nooit bij je OS toch? Alleen bij nieuwe Macs.
iLife staat op een speciale ‘Applications Install DVD’. Die krijg je standaard bij een nieuwe Mac, iLife kan je dus steeds opnieuw installeren. En anders even het nieuwe iLife ’11 kopen.
Rare bestanden? Op een HD die volledig leeg is? Overigens zou de verkopende partij gewoon de installatie schijven bij de iMac moeten leveren. Die horen gewoon bij die machine. Er is niets mis met het aankopen van een tweedehand Mac, zeker voor een mooie prijs.
joriss op 04 november 2010iLife krijg je trouwens nooit bij je OS toch? Alleen bij nieuwe Macs.
Klopt, maar dat staat dan op zo’n grijze die bij de Mac wordt geleverd.
29 euro versie werkt ook voor nieuwe install. Bevat geen iLife, maar die kun je ook los kopen, heb je meteen de laatste versie (iLife 11).
Ik zou je zeker aanraden niet te gaan klooien met piraten versies of disks die eigenlijk niet bij de computer horen… gewoon nieuw kopen, en je hebt er jaren plezier van.
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.