30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 99)
  • Q:
    Bijdrager
    Johnyw

Imac zo goed als onwerkbaar !!!

Goeie morgen en iedereen een gelukkig jaar toegewenst.

Goed, ter zaken

De laatste paar weken is mijn Imac zo goed als onwerkbaar geworden…Ik heb de indruk dat dit allemaal begonnen is na de upgrade naar Capitan, maar zeker weet ik dat niet.
    Wat heb ik aan de hand..
    Naast de dagelijkse kernel panics( ik denk dat dit de juiste beschrijving is, wat ik bedoel, soms valt mijn Imac gewoon uit, zomaar en wil dan herstarten) minstens 2 à 3 maal , zijn er ook het onverwacht stoppen van programma’s waarin ik aan het werk ben, en dat kan gaan van mail tot photoshop, er is echt geen lijn in te trekken…
    Ik weet niet hoe dit op te lossen, maar ik begin het, op zijn zachts gezegd, vervelend te vinden…
    Ik geef hierbij wat meer info over mijn Imac (screenshot)
    Wie kan mij raad geven ?

Bijdrager
    IGBA

Aan die info heeft niemand wat. Post liever een Etrecheck-rapport: http://etresoft.com/etrecheck

Bijdrager
    computer space

iMac 2011 is 5400 toeren 2,5 inch HD.
    Als die 5 jaar is begint ie normaal gesproken zwaar kuren te vertonen. Ditch the bitch (de HD) en plaats er een SSD in.
    Een voordeel: het is nog de oude dikke: dat is nog te doen:
    https://nl.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+21.5-Inch+EMC+2428+Hard+Drive+Replacement/5954

Bijdrager
    cmug

Doe eens een hardware test
    https://support.apple.com/nl-nl/HT201257

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Johnyw op 02 januari 2016

Naast de dagelijkse kernel panics( ik denk dat dit de juiste beschrijving is, wat ik bedoel, soms valt mijn Imac gewoon uit, zomaar en wil dan herstarten)

Dat is geen kernel panic, want die zien er ongeveer zo uit (hoe precies hangt af van de versie van OS X):

Wanneer hij helemaal uitvalt, kijk dan gelijk hoe laat het is (op een klok die redelijk gelijkloopt met de computer in de Mac — controleer dat van tevoren). Zodra de computer weer opgestart is, open je het programma Console: dat geeft alle berichten weer die het systeem geeft, met de tijd erbij. Scrol door die lijst naar de tijd dat de computer uitviel — je kunt de juiste plek herkennen omdat er een gat van meerdere minuten kan zitten tussen twee meldingen, terwijl het normaal gesproken hooguit om seconden gaat, en de eerste melding na het gat zal iets zijn met „boot” in de tekst. Heb je dat moment gevonden, kijk dan of er bijzondere meldingen staan net vóórdat de computer uitvalt.

Bijdrager
    McJohn

Probeer eerst en vooral eens een “clean install” uit te voeren. Voor zelfde geld is er iets softwarematigs wat foutgelopen is. Als het probleem dan nog voorvalt dat is het vrij zeker dat het probleem hardwarematig is.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

@Jakko
    Zo zien kernel panics er niet meer uit. Sinds Mountain Lion herstart de Mac uit zichzelf en krijg je na het opstarten het bericht “uw computer is opnieuw opgestart vanwege een probleem…”. Je kan hem volgens mij wel zo instellen dat je de oude melding krijgt.

@Johnyw

Het is mogelijk dat je een kapotte harde schijf hebt, een defecte geheugenbank of een incompatibele driver o.i.d. Post de kernel panic log eens. Open Console.app uit de map Hulpprogramma’s en zoek eens naar de kernel logs. Post één of twee van die logs in dit topic.

Probeer dit ook eens:
    1. Klik in het Schijfhulpprogramma op “herstel schijf”. Post eventuele foutmeldingen hier.
    2. Draai SMARTUtility om de SMART-status van de harde schijf te controleren
    3. Start op in de veilige modus door shift in te drukken tijdens het opstarten
    5. Draai Apple Hardware Test (AHT) of Apple Hardware Daignostics op nieuwe Macs
    6. Draai memtestosx
    7. Reset de SMC en het PRAM

Bijdrager
    TheBigZ

Begin eerst hier mee:

IGBA op 02 januari 2016

Aan die info heeft niemand wat. Post liever een Etrecheck-rapport: http://etresoft.com/etrecheck

Apple Hardware Test voor iMac12,1

Bijdrager
    jackybe67

Mijn collega heeft dit probleem ook gehad. Na clean instal en herinstalleren van de software (NIET via timecapsule), zijn de problemen opgelost.

Bijdrager
    McJohn

Ik had het namelijk destijds ook eens voorgehad nadat ik (om de één of andere godgeklaagde reden) toch eens met een AV heb zitten experimenteren. Een clean install bracht soelaas en sindsdien (hout vasthouden) ben ik zeer secuur op gebied van software installeren en (hout vasthouden) probleem kwam niet meer terug.

Bijdrager
    SvS

Op 1e plaats: alles backuppen!
    En dan clean install en uitkijken naar nieuwe HD. Ik vermoed dat het niet aan MacOS ligt maar aan corrupte harde schijf.
    Good luck!

Bijdrager
    SvS

PS Je hebt geen clean my mac of van die derde party software erop gegooid?

Bijdrager
    cmug

Waffle , heb je ervaring met gebruik van het programma memtestosx In OSX ‘El Capitan’ ?
    Mijn IMac geeft waarschuwing deze software niet te installeren namelijk.

Bijdrager
    fred44nl

wat een goed bedoelde adviezen allemaal.
    maar draai es Etrecheck en SmartUtility.
    hoe simpel kan het zijn.

Bijdrager
    GoeieDag
    IGBA op 02 januari 2016

Post liever een Etrecheck-rapport: http://etresoft.com/etrecheck

fred44nl op 02 januari 2016

Draai eens Etrecheck en SmartUtility.

Dat dus! +1

Bijdrager
    Rik de Belg

Heb hetzelfde voorgehad. Was de HD die kapot was. Ze hebben hem vervangen, en sindsdien geen probleem meer.

Sleutelbeheerder
    Night

Als we er dan tóch vanuit gaan dat er iets fysiek kapot is, kijk dan eerst even naar de SMART status van je HDD
    http://binaryfruit.com/drivedx (free trial) of
    https://www.volitans-software.com/apps/smart-utility/

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Waffle op 02 januari 2016

@Jakko
    Zo zien kernel panics er niet meer uit. Sinds Mountain Lion herstart de Mac uit zichzelf en krijg je na het opstarten het bericht “uw computer is opnieuw opgestart vanwege een probleem…”.

Aha, ik wist niet beter of kernel panics deden nog altijd zo (ik krijg die dingen namelijk nooit:) ).

Bijdrager
    Johnyw

Bedankt allemaal.
    Goed hier ga ik dan:
    Ik wilde de AHT doen, maar dat lukt niet bij mij: Imac uitgezet, herstart via aan/uit knop en onmiddellijk de D toets ingedrukt, er gebeurt een 5-tal minuten eerst niks, en dan start ie gewoon normaal op ?? ( nb. Ik heb reeds vaker opgemerkt dat vele van die toetsencombinaties het niet doen met mijn alu keyboard, azerty in vlaams, zelfs als ik het op Nederlands zet, lukt het ook niet)

Ik heb ook de EtreCheck gedaan, gemaakt dat er aan aantal zaken in rood staan, wat ze betekenen en wat eraan te doen weet ik niet…
    Hier kan je het nakijken: https://www.dropbox.com/s/96ou1x3tpb7vibp/EtreCheck%20Rapport%20Johny%20Willemyns.pdf?dl=0

Ook de HD gecontroleerd via disc utility/first aid, en daar leek alles ok.

Wat de eventuele clean install betreft: daar heb ik schrik van: ik deed een flink aantal aanpassingen in de library, voornamelijk voor adobe en plugins voor photoshop, die ben ik dus kwijt vermoed ik, en tot ik dat weer allemaal uitgezocht heb…mag er niet aan denken, dus daar liever nog eens mee wachten, tenzij daar een oplossing voor bestaat die na een clean install alleen de aanpassingen die ik deed aan de library zoals die nu is, terugplaatsen ?

Ik ben benieuwd…

Bijdrager
    TheBigZ
    Johnyw op 03 januari 2016

Ik heb ook de EtreCheck gedaan…

Wat de eventuele clean install betreft: daar heb ik schrik van:

Toch ben je in jouw geval op die manier het snelst uit de problemen. Man man, wat een grote hoeveelheid rotzooi heb jij verzameld.

Bijdrager
    McJohn

Affirmative. Ik zie ook al ergens “CleanMyMac” staan in de lijst. Ondanks het feit dat sommige sites (wegens feit dat ze gesponsord worden) dergelijke software adviseert, kan ik ten zeerste aanraden om dit soort software simpelweg links te laten liggen. Nu ja, het kon erger… MacKeeper bv..:roll:

Trouwens, inzake Photoshop, wat heb je dan allemaal zitten wijzigen? Plugins installeren is geen zonde, maar wat heb je dan concreet zitten wijzigen in de library zelf? Ik werk nu al ruim 14 jaar professioneel met Photoshop en kan me niet voor de dag halen dat ik ooit in de library heb zitten prutsen om mijn werk te doen. Het is niet voor niks dat Apple de Library verborgen houdt trouwens.;-)

Nu ik denk echt dat je OSX gewoon vastloopt wegens alle rotzooi die er op aanwezig is.

Bijdrager
    fred44nl

als ik naar het resultaat van EtreCheck kijk, dan zijn er heel wat zaken, die niet geladen worden.
    wellicht kun je die es verwijderen.
    ook vraag ik me af, of je echt alles nodig hebt wat er allemaal geïnstalleerd is.
    startup items kun je, in ieder geval tijdelijk, uitschakelen/verwijderen.
    en dan is er ook nog CleanMyMac.
    dat doet bij voorbaat al meer kwaad dan goed.
    er zijn niet voor niets zo veel topics over.
    als je het nodige hebt opgeruimd, kun je een install van OS X doen, over de bestaande installatie heen.
    hiermee worden vaak heel wat fouten hersteld, zonder dat je alles opnieuw moet instellen.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Post toch nog even de kernel panic logs.
    Hoewel er inderdaad een grote hoeveelheid “troep” op je systeem aanwezig is, hoeft dit niet direct de aanleiding voor al die kernel panics te zijn. Post er gewoon 3 of 4, daar kunnen we al snel een duidelijk beeld uit trekken.

Bijdrager
    Eriknl

Johny,

Kijk eerst of er voor protec6 een update is voor el capitain.
    Deze veroorzaakte eerder ook problemen bij update naar Mavericks. Bij het deinstalleren was dat probleem weg.
    Wellicht na een update hetzelfde resultaat.

Daarnaast heb je cleanmymac troep erop staan waarvan je op het forum kunt lezen dat je dit beter niet kunt gebruiken.
    Daarvan wil een onderdeel ook niet laden.

En kijk ook even voor een update voor citrix want ook die geeft een probleem aan.

Groeten,
    Eriknl,

Bijdrager
    Johnyw

SmartUtility geeft aan dat mijn HD ok is

Bijdrager
    Johnyw

Protec6, daarvan kan ik niks terugvinden ?

Bijdrager
    Johnyw

Van Clean my mac alleen twee lege mappen teruggevonden

Bijdrager
    fred44nl
    Bijdrager
    Eriknl

Hier staan verschillende zaken die niet geladen worden

Startup Items: (What does this mean?)
    HP Trap Monitor: Path: /Library/StartupItems/HP Trap Monitor —-> hp monitor software?
    ProTec6: Path: /Library/StartupItems/ProTec6
    ProTec6b: Path: /Library/StartupItems/ProTec6b
    Watcher 5 Server: Path: /Library/StartupItems/Watcher 5 Server

[failed] com.nalpeiron.netpro.plist dit is protec6

Zegt nalpeiron je iets? Fotobeveiligingssoftware…

Bijdrager
    Eriknl

Heb je al herstel van bevoegdheden op de harddisk gedraaid?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 99)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.