9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    peterjanp

IMac wil niet opstarten vanwegen grijs scherm

Hallo

Ik heb een probleem met mijn IMac 24 inch, wanneer ik probeer hem op te starten krijg ik wel het apple logo te zien en zelfs nog het rond draaiende cirkeltje maar op gegeven moment bevriest me scherm en dan wordt me scherm grijs. De instructies op dat scherm zijn dat ik me computer uit moet doen met de aan knop en dan weer de computer moet aan doen. Als ik dat doe en de computer weer aan probeer te doen gebeurt pressies het zelfde als daarvoor. Ik heb op de apple forums dit probleem opgezocht en heb vervolgens dit allemaal geprobeerd:

– ik heb tijdens het opstarten [option] [command] [o] [r] ingedrukt te houden
    – ik heb shift ingedrukt gehouden en zo geprobeerd in safe mode te komen
    – ik heb geprobeerd om vanaf de installatie disk te booten maar het vreemde is dat dan ook me scherm grijs word

op me IMac heb ik ook nog bootcamp geïnstalleerd met windows 7 misschien kan dat nog helpen.
    Ik hoop dat iemand snel met een antwoordt komt omdat me computer erg belangrijk is voor mijn opleiding.

Groeten
    Jeroen

Inactief
    Anoniem

Klinkt als een (bijna) kapotte HD.

En ‘me’ is geen bezittelijk voornaamwoord :thumbsup:

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Gelukkig heeft Apple zo’n handig programmaatje genaamd “Time Machine” ingebouwd. :sarcastic:

Bijdrager
    peterjanp

Oke ik heb een backup van mijn computer maar hoe kan ik die er dan op terug krijgen?

Bijdrager
    MelvinCornelissen

Klinkt overigens als een Kernel panic.. Kan aan zoveel dingen liggen, maar hoogstwaarschijnlijk is het hardware. Heb je de mogelijkheid om vanaf een andere disk op te starten? FW800/USB schijf?

Bijdrager
    peterjanp

ehh ik heb alleen dan nog de bootcamp schrijf

Bijdrager
    peterjanp

en daarmee kan ik nog wel opstarten

Bijdrager
    MelvinCornelissen

Dan wordt het lastig. Heb je een Time Machine backup? Als het inderdaad de HDD is zal deze vervangen moeten worden waarna je een nieuw OS op de nieuwe HDD kan plaatsen en vervolgens je oude gegevens in migreren. Het is voor mij echter moeilijk te bepalen of het inderdaad de HDD is.

Het scherm dat je (waarschijnlijk) krijgt met een groot power icoon en een tekst in diverse talen waarin aangegeven wordt dat je je machine moet herstarten is het scherm dat tevoorschijn komt na een kernel panic. Een kernel panic is een fatale error die het systeem heeft geregistreerd.

Het vervelende is dat deze kernel panic door verschillende oorzaken naar voren kan komen. Doormiddel van het opstarten van een andere HDD (externe HDD) kun je bepalen of het daadwerkelijk de HDD is en vervolgens tot vervanging overgaan.

Dit betekend echter wel dat er op korte termijn geen oplossing beschikbaar zal zijn.

PS. Op welk systeem draai je? 10.5/6/7/8? Kun je opstarten vanaf een recovery partitie of OS X installatie DVD? Op die manier kun je via het schijfhulpprogramma je HDD beoordelen en mogelijk softwarematig herstellen.

Bijdrager
    peterjanp

Ja ik heb een Time Machine backup van mijn computer. Mijn iMac draait OSX Lion en ik dacht dat dat 10.8 was. Het vreemde is is dat het me ook niet eens lukt om vanaf de cd te booten ik krijg dan hetzelfde grijze scherm met inderdaad de grote power button en een tekst in meerdere talen geschreven. Wat me nu wel is gelukt is om in single use mode te komen.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.