18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    bassbug

iMac wil niet opstarten => gekke strepen en flikkerende kleuren (opgelost)

Oude topics hierover gaven geen soelaas, vandaar toch een nieuw topic.

Mijn iMac (2008 als ik me goed herinner) wil sinds gister ook niet meer opstarten.

Scherm blijft inderdaad hangen bij Apple logo.
    Ik heb NVram gereset: geen verbetering.
    Vanaf installatie DVD (Snow Leopard) proberen op te starten => scherm vertoont na een aantal minuten ratelen rare strepen. Videokaart kapot?

Target mode aangezet en alles wat ik wil houden aan het back uppen. Scherm doet het prima zo te zien (logo van Target mode blijft mooi heen en weer schuiven over het scherm). Dus ik neem aan de videokaart gewoon doet?

Update:
    Zojuist na stroom eraf en SMC reset gedaan (stroom kabel eraf en 10 seconden op aan/uit knop ingedrukt houden).
    na een paar minuten iMac aangezet en nog steeds geen verbetering.
    Op een gegeven moment stopt het wiel met draaien en dan gaat het scherm raar doen. Hierbij een korte video: http://www.youtube.com/watch?v=bgiQH4XNBqc

Update:
    Dacht misschien dat de geheugenkaart(en) kapot was. De oude originele DIMM erin gedaan.
    Geen verbetering…

Heeft iemand een idee wat het kan zijn en wat ik moet doen?…

Bijdrager
    iMad

Heb je een externe monitor die je kan aansluiten, om te testen of het daadwerkelijk je videochip is?

Bijdrager
    bassbug

Er is geen video uitgang bij mijn iMac

Bijdrager
    iMad

Mini DisplayPort

Bijdrager
    bassbug

Nooit geweten dat mijn iMac een video uit (in?) gang heeft!:)
    Heb echter geen andere monitor thuis om te kijken of de iMac nog een goed werkend videokaart heeft.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het probleem lijkt mij toch echt de video kaart hoor. Dat het FW logo in target mode er goed uit ziet zegt niets. In target mode wordt de videokaart minimaal benut en zijn er geen extensies voor ingeladen. De fout komt dan pas naar voren als zo’n extensie het ‘defecte deel’ van de video hardware aanspreekt.
    Probeer eens de AHT.

Bijdrager
    bassbug

Ik vrees dat je gelijk hebt…
    Ik kan niet eens opstarten vanaf de Superdrive omdat ik vrij snel een beeld krijg wat helemaal vol strepen zit.
    Hierdoor kan ik de hardware test niet draaien.

Ik heb een afspraak gemaakt met de Genius Bar van AppleStore volgende week.
    Ik weet alleen niet wat het kost om de videokaart (stel dat dit ook uit diagnose komt) te fixen en of het wel de moeite waard is. Is tenslotte al een oud bakkie aan het worden…

Ik vind een iMac schitterend maar als er iets kapot is dan ben je alles kwijt. Volgende keer misschien toch een Mac Mini + los scherm? Is wel wat rommeliger met al die kabels.

Bijdrager
    Moos

Klinkt precies als het probleem wat ik met mijn MBP 2008 had. Had een compleet nieuw moederbord nodig. Rijp voor de sloop dus

Bijdrager
    iMad

iMac Repair

Je kan hier al eens kijken of jouw model erbij staat en wat de onderdelen kosten.

Bijdrager
    iMad
    Mac_max op 17 november 2013

Klinkt precies als het probleem wat ik met mijn MBP 2008 had. Had een compleet nieuw moederbord nodig. Rijp voor de sloop dus

Vele iMacs hebben een Videokaart die je kan vervangen, dus niet het hele logic board is nodig.

Bijdrager
    bassbug

@imad:
    Thanks!

Zie dat een videokaart $299 kost. Zal bij Apple ook zoiets in Euros kosten?
    Als de reparatie max €200 kost, dan laat ik het fixen.
    Alles erboven laat ik het hierbij. Beestje heeft al heel wat vlieguren gemaakt en op een gegeven moment zal de HD ook een keer begeven en wellicht ook het scherm.

Doet toch pijn, als zo’n trouw beestje het begeeft…:(

Bijdrager
    MrBelloNLD

kijk ff of je mac toevallig onder een soort van verborgen apple repair program valt:
    http://support.apple.com/kb/TS5167?viewlocale=nl_NL
    gewoon ff googlen op type videokaart en repair

Bijdrager
    bassbug

mijn imac is uit 2009.

Update:
    Is uit 2008

Bijdrager
    bassbug

Voor vanochtend een afspraak gemaakt bij de Genius Bar van de Applestore in Adam.
    De videokaart is inderdaad kapot.
    Kosten reparatie € 150.
    Binnen twee weken klaar.

Wat een geweldige service!

Bijdrager
    iMad

Dat valt op zich weer mee, behalve dan dat het 2 weken moet duren.
    Of ze hebben weinig mensen die het kunnen repareren of wat nog slechter is, ze hebben te druk met het repareren van kapotte Apple spullen.
    Al die Programma’s voor het vervanging van en aanvullende reparaties moet we natuurlijk ook niet vergeten.
    MacBook Air flash opslag vervangen is er 1 van.

Bijdrager
    bassbug

Ik ging ervan uit dat ik de iMac bij de vuilnis neer kon zetten dus ik ben tevreden met deze oplossing.

Bijdrager
    bassbug

Gister avond(!) ben ik door Apple gebeld dat mijn iMac gerepareerd is.
    Ik ga het vanmiddag ophalen.
    Zal verslag van doen als ik het thuis weer aan het werk zie.

Bijdrager
    bassbug

Yes!
    Mijn iMac doet het weer als vanouds!

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.