19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Jiske

iMac wifi traag

Hi!

Sinds augustus 2011 heb ik een iMac en ondervind ik wat problemen met mijn draadloze internetverbinding. Het internet werkt wel, maar de pagina’s laden soms super traag of helemaal niet. Op mijn iPhone 4 gebruik ik dezelfde wifi, maar heb ik dit probleem niet. In dit huis wordt door nog twee mensen gebruik gemaakt van het draadloze internet (2 PC laptops en 1 Samsung Galaxy S). Zij hebben geen last van het internet.

Weet iemand waar dit aan ligt en wat ik eraan kan doen? Ik heb niet zo veel verstand van internet.:-)

Bijdrager
    SunKeeper
    Jiske op 30 januari 2012

(2 PC laptops en 1 Samsung Galaxy S). Zij hebben geen last van het internet.

Geen internet dus? Mooi, die apparaten hoeven het ook niet.:lol:

Even serieus en ontopic: hoeveel afstand zit er tussen de router en je Mac? Weet je welke router het is? Vraag het bij de lokale beheerder na als je het niet zelf weet.

Bijdrager
    Jiske

Haha, herstel: zij hebben geen last van traag internet.;-)

Er zit 6 meter afstand tussen de router en mijn mac, op dezelfde verdieping. De router is van Sitecom (Broadband Router 54g).

Bijdrager
    SunKeeper

Ook nog objecten zoals muren, deuren, andere apparatuur, kasten, enz?

Is het mogelijk om ze dichter bij elkaar te zetten? Wellicht iMac tijdelijk even verzetten als dat niet te ingewikkeld is met kabels.

Zo komen we erachter of het aan de zendcapaciteit ligt, of aan de plaatsing van de apparaten, of misschien een defect in de router zelf.

Edit: 54 Mbp/s G-snelheid is al wel wat verouderd. Sinds ruim 2 jaar is er al het nieuwe N, wat bijna 6 keer zo snel kan zijn, en dus over het algemeen zowel qua bereik als doorvoersnelheid beter presteert.

Bijdrager
    AppleGod

@Jiske

Probeer eens het volgende: maak caches Safari leeg.

Bijdrager
    ramrod

Ik doe ff mee .

> Probeer eens het volgende: maak caches Safari leeg.

Hoe doe ik dat …?

Bijdrager
    AppleGod

@ramrod

Open safari. Klik links boven in de balk op Safari.Dan zie je verwijder cache bestanden.

Help dit niet dan zelfde procedure maar dan klik je op Stel Safari opnieuw in.

Mocht dit allebei niet helpen volg dan de suggesties van SunKeeper.

Bijdrager
    AppleGod

@ramrod

Ik vergeet nog wat. Na verwijder cache bestanden doe je het volgende.

Open Finder. Houdt je alt toets ingedrukt en klik op Ga ( boven in de balk ). Dan zie je bibliotheek.
    Alt ingedrukt houden en op Bibliotheek klikken.

Dan zie je een hele lijst en je klikt op Preferences

Weer lijst: delete com.apple.Safari.plist

Kijk of Safari nu sneller de pagina’s laadt. Etc.

Succes.

Bijdrager
    jeff

Leg de iMac aan een ethernetkabeltje, dan weet je snel genoeg of het aan Wifi ligt of aan je iMac. Maar de iMac is inderdaad waarschijnlijker.

Bijdrager
    Jiske

@SunKeeper: tussen de router en mijn iMac zit een gipsen muur met een deur. De router staat in de gang, dus het is niet mogelijk om mijn mac daar neer te zetten.
    Wellicht is een nieuwe router inderdaad een optie.

@AppleGod: Ik heb de caches in Google Chrome verwijderd (krijg ik nu straf omdat ik Chrome gebruik? ;-)). De stap van de lijst in de Preferences verwijderen; hoe werkt dat in het geval van Chrome?
    Na het verwijderen van de caches is het probleem nog niet opgelost.

@jeff: Het probleem ligt denk ik in de verbinding van de router en mijn mac, want bij mijn oude MacBook ging het internet prima met een ethernetkabel, en niet prima bij gebruik van wifi. Ik schat zo in dat het hetzelfde zal zijn bij mijn iMac. Daarnaast ondervind ik geen problemen met mijn iPhone, en hebben ook mijn huisgenoten gewoon internet met wifi.

Ik las ergens iets dat het wellicht kan liggen aan welk kanaal ik gebruik. Klopt dat?

Bijdrager
    AppleGod

@JIske

Ja, natuurlijk verdien je straf. Ik zal met SunKeeper en jeff overleggen of wij iets passends voor je
    kunnen bedenken ( LOL ).

Gebruik zelf ook Chrome naast Safari. Chrome is anders gebouwd als Safari dus verder hoef je niets te doen.

Maar… heb je het probleem ook met Safari?

Dat traag of niet laden is een niet op zichzelf staand probleem. Komt veel vaker voor dan je denk zeker
    na upgrade naar Lion. Een kennis van mij had dit probleem ook maar dat deed zich voor elke keer als zijn
    Mac uit slaapstand kwam. Ik heb hem toen in Systeemvoorkeuren, Netwerk, Geavanceerd zijn netwerk
    laten deleten. Daarna weer opnieuw het netwerk invoeren. In zijn geval was het probleem daarna
    verholpen. Probeer het eens. Baat het niet dan schaadt het ook niet.

Denk dat ik nu wel weet waar het probleem zit maar daar krijg je wel antwoord op van SunKeeper en/of
    jeff.

Bijdrager
    SunKeeper

@AppleGod: Jij moet dat overmatige Enter-gebruik eens afleren. Daar krijg je haperige posts van. Je hebt ook een PM trouwens.

@Jiske: hoeveel zou je ongeveer over hebben voor een nieuwe router? Dat lost het probleem (bijna zeker) direct op, en dan hoeven we helemaal niet meer eerst uit te vissen wat er nu exact misgaat.

Dat de smartphones in huis minder/geen last hebben van trager internet, komt ook omdat de apparaten zelf ook niet zo heel snel data kunnen ontvangen/versturen. Daarnaast gebruiken apps veel minder data dan een Mac op internet die volledige pagina’s (relatief veel data) met Flash en dergelijke ook nog eens veel sneller moet laden.

Bijdrager
    jeff

Je zou kunnen kijken of je buren op hetzelfde kanaal zitten als jij, bijvoorbeeld met iStumbler. Idealiter zitten er ten minste 5 kanalen tussen.

Bijdrager
    Jiske

@SunKeeper: Een paar tientjes vind ik wel genoeg geld. Wellicht willen mijn huisgenoten ook meebetalen.:-) Zijn er nog speciale waar ik op moet letten bij de aanschaf van een nieuwe router?

Bijdrager
    Jiske

*speciale dingen

Bijdrager
    AppleStef

@Jiske
    Je kunt je post aanpassen door op je avatar te klikken en klik daarna op ‘bewerk’.

Bijdrager
    SunKeeper
    Jiske op 02 februari 2012

@SunKeeper: Een paar tientjes vind ik wel genoeg geld. Wellicht willen mijn huisgenoten ook meebetalen.:-) Zijn er nog speciale waar ik op moet letten bij de aanschaf van een nieuwe router?

Ja.

– Moet 802.11N 300 Mbit/s zijn.
    – Sitecom of Linksys kan ik je niet aanraden. Linksys stelt zichzelf teveel in, vaak verkeerd, en het is een ramp om het goed te krijgen. Sitecom heeft een te beperkte levensduur voor de prijs.

Ik weet niet hoeveel huisgenoten er van de router gebruik maken, maar met bijna 5 tientjes kun je een perfecte keuze maken. Deze router. Die heb ik al meer mensen aangeraden in mijn straat, ook in de familie, en ik hoor niets anders dan lof.
    Het draadloze bereik zou zelfs beter zijn dan een AirPort Express, en Macs/iPhones/iPods/iPads/Android/Symbian/Linux/Windows maakt allemaal niet uit, kan allemaal.

Bespreek het maar eens, denk erover na. Het lost alle problemen i.i.g. meteen op.
    Als je hulp bij het instellen nodig hebt, geef een seintje.:smile:

Bijdrager
    Jiske

Per 1 maart aanstaande stappen we over op een andere internetprovider, waar we een nieuw type router krijgen. Het probleem is dan hopelijk opgelost.:-)
    Thanks allemaal voor de hulp!

Bijdrager
    SunKeeper

Zo kan het ook natuurlijk.

Dank voor het melden.:thumbsup:

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.