15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Fallrise

iMac: welke specs?

Hallo iedereen,

Ik wil graag een nieuwe iMac 27″ inch kopen maar weet niet wat nodig is…
    Ik weet dat ik de RAM later kan uitbreiden dus dat zou geen probleem moeten zijn, alleen moet ik dus kiezen of ik een betere processor en hardeschijf nodig heb.
    Gebruik: gamen, internetten, GarageBand, windows partitie, de gewone built-in programma’s, office…
    Wat is jullie advies? Fusion drive of een gewone HDD? Heb ik de i7 nodig?

Mvg,
    Fallrise

Bijdrager
    applelover

Ik zou kiezen voor een i7 processor en een 1TB Fusion Drive en een NVIDIA GeForce GTX 680MX met 2 GB.
    Want angezien je wilt gamen is de GeForce GTX 680 MX interessant voor jou.
    En omdat je er windows op wilt draaien is een 1TB Fusion Drive handig want dan kan je werken met bootcamp.
    En de i7 omdat die ook heel snel is.
    Het hangt natuurlijk af van wat je budget is.
    Hoeveel mag dit totaal plaatje kosten?

Bijdrager
    Yggdrasil
    applelover13 op 10 april 2013

Ik zou kiezen voor een i7 processor en een 1TB Fusion Drive en een NVIDIA GeForce GTX 680MX met 2 GB.
    Want angezien je wilt gamen is de GeForce GTX 680 MX interessant voor jou.
    En omdat je er windows op wilt draaien is een 1TB Fusion Drive handig want dan kan je werken met bootcamp.
    En de i7 omdat die ook heel snel is.
    Het hangt natuurlijk af van wat je budget is.
    Hoeveel mag dit totaal plaatje kosten?

Reageer dan niet hé. Met een gewone HD kun je ook perfect Boot Camp installeren.

OT:

Om gewone taken uit te voeren en te gamen heb je al ruim genoeg met een i5 processor. Qua HDD hangt het er vanaf of je echt de snelheid nodig hebt. Ik kan uit ervaring zeggen dat een gewone 1TB schijf al snel genoeg is voor normaal gebruik. Kopiëren van bestanden gaat niet uitermate traag en gewone taken doen het ook gewoon. Als je het geld hebt kun je eventueel investeren in een Fusion Drive, geen idee wat de meerprijs daarvoor is maar als je het kunt missen kun je het overwegen.

Qua grafische kaart zou je wel het onderste uit de kan moeten halen wil je naar behoren gamen. In principe heb je met een grafische kaart van 1GB VRAM ook genoeg maar meer is altijd beter, zeker voor games (en als je later evt. videobewerking doet).

Bijdrager
    applelover

Sorry ik probeerde enkel wat te helpen ik wist niet dat Boot Camp op gewone harde schijven ook ging.
    En wat bedreft de processor heeft u ook gelijk hij / zij heeft al genoeg aan een i5.
    Nogmaals mijn excuses.

Bijdrager
    Fallrise

Als ik de i7 mét Fusion neem, ben ik 2600 kwijt… Dat is toch best wel veel… Neem ik dan ook nog de betere graphics card, kom je toch al 200-300 euro verder. Voordat ik dat doe, ga ik toch nog ’s onderzoeken wat het verschil dan is:)

Weet iemand hoe het met de partitie bij een Fusion gaat? Gebruikt Windows ook de 128GB SSD opslag of niet?

De i7 levert verder dus niet heel veel betere prestaties dan de i5 of wel?

Bijdrager
    computer space

Wil je ook onder Windows gamen? Zo niet, dan geen bootcamp gebruiken! Apple zou het beter GameCamp noemen, dat is de enige nuttige toepassing.

Bijdrager
    Fallrise

Eerlijk gezegd neem ik de windows partitie alleen voor het gamen, heb een groot aantal games die alleen op Windows draaien:)
    Speel vooral RTS; Total war shogun 2, RTW(2), maar ook grafisch veeleisende racegames, zou wel mooi zijn als ik alle games zou kunnen gebruiken met alle graphics op max;)

Bijdrager
    Henk Jan de Bruijn

Als je alle duurste opties aanzet, weet je zeker dat je het snelste hebt.

Bijdrager
    RobApple

Apple iMac 27-inch 3,2-GHz quad-core Intel Core i5

Geekbench: 9438/10643 – 32-bit / 64-bit

Modelnummer: MD096N/A

Apple iMac 27-inch 3,4-GHz quad-core Intel Core i7

Geekbench: 12857/13772 – 32-bit / 64-bit

Modelnummer: MD096N/A-3,4-i7

Conclusie: i7 is een stuk sneller.

Bijdrager
    Illiarus

Of een Mac Mini met thunderbolt display (8GB, i7). Is goedkoper en makkelijker uit te bereiden ook een groter scherm.

Bijdrager
    iMarvin

@Illiarus; Ja, maar de Mac Mini heeft enkel de HD Graphics 4000 aan boord, hetgeen nou niet een echte game-videokaart is.

OT: Ik zou zeker voor de GeForce GTX 680 MX met 2GB VRAM gaan, ben je nu “game-proof” en dit in de toekomst ook zeker nog wel even.
    De i5 is meer dan voldoende voor wat je wilt doen; heel veel mensen “overkillen” zichzelf met specs. Een 3,2 GHz quadcore is écht meer dan voldoende, zelfs voor het spelen van intensieve games of videobewerking. Heb je echter het geld over zou ik een i7 nemen maar als je bugetair gezien moet kiezen tussen óf een beter videokaart óf een i7 dan zou ik zeker voor de betere videokaart gaan.

FusionDrive i.c.m. bootcamp heb ik geen ervaring mee, heb hier en daar online wel wat scheldende mensen gezien over deze combinatie. Ik zou als ik jou was gewoon voor een “normale” HDD gaan (een SSD kun je altijd later nog laten plaatsen).

Bijdrager
    Fallrise

Oké, iedereen bedankt voor de reactie!

@iMarvin: Het is dus mogelijk om later te ‘upgraden’ naar SSD of zelfs Fusion? Had nml gelezen dat dat lastig is bij de nieuwe iMac…

Bijdrager
    taxandria

Extern upgraden zal spoedig steeds goedkoper worden! Prijzen van thunderbolt drives zaken naar beneden en dmv terminal commando’ is het maken van een Fusion drive eenvoudig.

Bijdrager
    iMarvin

@Fallrise; ja, dat is mogelijk. Bij de 27″ iMac is er mogelijkheid om een tweede schijf te plaatsen en het is ook mogelijk om van die twee een Fusion Drive te maken mocht je dat willen. Het is bij de (nieuwe) iMac wel lastig, tenzij je heel technisch en handig bent zou ik het lekker laten inbouwen. Kost misschien wat (volgens mij rond €100), maar dan heb je ook wat !!
    En zoals @taxandria zegt, de Thunderbolt-externe schijven en -behuizingen worden steeds goedkoper en ruimer aangeboden, dus dat zou je ook kunnen overwegen (evt. met SSD in de externe Thunderbolt).

Bijdrager
    Mr Macintosh

Ik ben het slechts gedeeltelijk eens met bovenstaande reactie. Mijn voorkeur zou zijn, het duurdere 27″ iMac model met een i5 (staar je niet scheel op Geekbench getalletjes, een i5 is beest en snel genoeg voor de komende jaren), een GTX 680 upgrade en een 1GB Fusion Drive (deze is net zo snel als een SSD, mensen die zeggen ‘dat kun je later nog doen’, hebben geen benul wat een hel het is dit model te upgraden met een SSD. Het is mogelijk, maar vrijwel alles moet eruit, terwijl sommige zaken ook nog gelijmd zijn. Je wilt dit alleen doen in uiterste noodzaak (defect zonder garantie bijv.). Een gewone HD is gewoon zonde op zo’n model, aangezien dat een bottleneck is/wordt. Oja, achteraf met terminal een Fusion Drive maken, kan.. maar je hebt niet dezelfde compatibility als een standaard Fusion Drive (bijv. bij het upgraden naar een nieuw systeem). Daarnaast is het prijs verschil nog niet zo gek groot. Een 128GB ssd kost je ook al 100 euro en dan moet je nog een inbouwkit kopen én de zaak inbouwen, terwijl ook nog eens je garantie vervalt. Ik wist het wel.

Klein detail, mijn schoonvader heeft dit model en alles draait als een zonnetje, bootcamp werkt, en grafisch is het een beest. BF3 en Far Cry 3 speel je gewoon op max. 2560×1440. Nergens krijg je het gevoel, dat ‘ie nog sneller had moeten zijn.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.