9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Geedee

iMac wegkieperen?

Heb een alu iMac van 2 jaar oud met de allerlaatste versie van het OS erop. Nooit problemen mee gehad tot vandaag … Het ding start niet meer op, ttz. na het grijze scherm met Apple komt er het bekende blauwe scherm met draaiend icoontje dat met regelmatige intervallen verdwijnt en weer verschijnt.
    Ik heb via de installatie-dvd de bevoegdheden hersteld en de HD gecontroleerd. Dat duurde een eeuwigheid, vooral voor ik een optie kon aanklikken duurde het héél lang. Uiteindelijk bleek alles oké. Daarna pram gereset. Ook niks. Alles op dit forum gelezen en veel, heel veel uitgeprobeerd. Allemaal niks.
    Het enige wat ik nog niet heb gedaan is een zuiver systeem installeren, maar ik lees hier dat dit vaak ook niet helpt.
    En nu? Wegkieperen en een nieuwe kopen? Ik vraag dit omdat ik hoor dat laten herstellen bij een dealer stukken van mensen kost. Of is er toch nog hoop? Ik verneem het graag want ik moet deze week nog een publicatie afkrijgen die ik gelukkig op externe HD heb via TimeMachine.

Bijdrager
    stijn23

Het lijkt me hier toch een systeemprobleem, dus ik zou zeker proberen om een propere installatie uit te voeren en hem niet direct weg doen. Het zou misschien zelfs al opgelost kunnen zijn als je een ander account zou aanmaken, maar een nieuw account aanmaken als je computer niet opstart is vrij lastig:p
    Een herstelling van een mac hoeft niet altijd duur te zijn. Dat is vooral het geval als het moederbord vervangen moet worden. Een voeding, harde schijf, geheugen,… zijn zeker niet te duur om te laten herstellen als je mac daarna weer gewoon werkt!

Bijdrager
    Koetjesreep

Ook al eens met shift ingehouden opgestart?

Bijdrager
    Geedee

Dat lukt ja:grin: maar een heel aantal extra progjes zoals default folder starten niet mee op. Daar kan ik uiteraard zonder. Dus als het er op aan komt om al die extra progjes eraf te halen, doe ik dat uiteraard met plezier. Durf ik hem nu weer gewoon herstarten? Of laat ik hem nu continu op om geen problemen meer te krijgen? Of wat is nu de volgende stap?

Bijdrager
    Oppie

Ok, simpel. Dan zit het probleem toch bij één van die derde-partij progjes die mee opstarten?! Toch?

Bijdrager
    ventus2ct

Als je een externe schijf hebt met een firewire aansluiting en Mac OS erop, dan zou je kunnen proberen om vanaf deze schijf te starten.

Bijdrager
    Geedee

Heb eens geprobeerd om er mee te werken na de S-opstart. Blijkt dat er een heel aantal fonts ontbreken, Safari vastloopt op deze site bijvoorbeeld, de magic mouse schokkerig beweegt, moeilijkheden zat dus. Mag ik gewoon herstarten nu? Ik heb een aantal progjes uit het opstartmenu gehaald.

Bijdrager
    Geedee

Yes, hij heeft net een herstart overleefd, nadat alle progjes uit het opstartmenu waren gegooid. Zal ik die dingen zoals folderglance, default folder, popchar, menucalendarclock maar definitief naar de prullenmand verwijzen?
    Is de iMac voorlopig weer oké nu of moet ik toch het systeem herinstalleren met behoud van alle files en folders en apps en … ?
    Voor ik het vergeet, KR en alle anderen, jullie zijn de max! Nu al ontzettend bedankt!

Bijdrager
    Koetjesreep

Mooi dat het weer werkt. Ik zou niet te veel dingen in je opstartlijst zetten. Lekker zo leeg mogelijk houden. Dan start hij ook het snelst op en heb je het een beetje onder controle.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.