16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Driezzie

iMac : wazige vlekken in het scherm

Hey,

Na mijn iMac 24 inch al 4/5 jaar intensief te gebruiken heb ik sinds kort enkele “vlekken” waargenomen in mijn scherm alsook is een gedeelte van dock soms “gebrand” in mijn scherm als deze lange tijd aan staat. Bestaat er hier een oplossing voor of tevergeefs ? Ik denk hier bv. aan een dode pixel programmatje ofzo ?

mvg

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Misschien gewoon even de schermbeveiliging aanzetten?:wink:
    Gelukkig branden LCD schermen niet meer in…

Bijdrager
    cardwizard

heb laatst nog ergens een iMac met ingebrand scherm gezien , inbranden kan echt nog wel

rook je toevallig ? die aanslag komt dan aan de binnenkant van je glas terecht

Bijdrager
    cardwizard

**dubbel**

Bijdrager
    computer space
    cardwizard op 22 augustus 2011

rook je toevallig ? die aanslag komt dan aan de binnenkant van je glas terecht

De 24 inch iMac had een hardwarefout, waardoor een coating aan de binnenkant van het IPS paneel los kon laten, en die dwarrelt dan als stofstrepen vanaf de bovenrand omlaag. Dit is een productiefout, en niet te reinigen door het glas los te nemen. Lijkt op roken, maar is het zeerzeker niet. Deze afwijking is niks aan te doen.

Bijdrager
    cardwizard

Dat probleem heb ik nooit gezien , rookvlekken al regelmatig en die poets je zo weg

Bijdrager
    Driezzie

ik rook niet nee.

oh jammer om te horen dat het een productiefout is :(. Ik was van plan om binnenkort een nieuwe iMac aan te schaffen en deze dan te verkopen maar daar zal ik niet veel meer voor krijgen lijkt me zo.

Bedankt voor de hulp.

Bijdrager
    G-Force
    cardwizard op 22 augustus 2011

heb laatst nog ergens een iMac met ingebrand scherm gezien , inbranden kan echt nog wel

Ik kan dit alleen maar bevestigen. Op mijn 27″ bleven de randen van vensters zichtbaar, ook na uren uit te hebben gestaan of de schermbeveiliging laten draaien. Dat scherm is vervangen, was gewoon kapot.

Wat betreft vlekken, ik had in de hoeken vlekken zitten maar die kon ik zo van de glasplaat afvegen. Echter, ik heb iMacs gezien waarbij de vlekken echt in het lcd zaten en niet weg te vegen waren, zo’n scherm kan enkel vervangen worden om het probleem op te lossen. Ik zou dus zeker even proberen om de glasplaat schoon te vegen.

Bijdrager
    Driezzie

ik poets mijn scherm regelmatig met “brilpoetsdoekjes” (zo vochtige), deze zijn toch niet te agressief voor mijn scherm ? Ik heb jscreenfix al eens geprobeert maar dat moet je vervolgens dan kopen om screenburns en dergelijke te kunnen herstellen. Ik zie wel geen dode pixels ofzo bij de tests. Kent iemand misschien een ander programma om screen burns te proberen herstellen ? onder het motto wie niet waagt wie niet wint.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Een LCD scherm kan niet inbranden zoals een CRT dat kon doen. In dat laatste geval is het altijd onomkeerbaar.
    Een LCD scherm echter kent twee ‘toestanden’ van een pixel, namelijk een ‘lazy of stuck pixel’ of een ‘dead pixel’. In het laatste geval kunnen we spreken over inbranden (en daar is niets aan te doen) ook al verschilt het technisch van het inbranden bij een CRT.

Maar bij een lazy pixel (waar ik zelf op mijn vorige Mac last van had) zie je een ‘schaduw’ nagloeien van b.v.b. een icon dat er lang heeft gestaan. Dat verdwijnt dan weer na b.v.b. het lopen van een screensaver * of als het scherm een tijdje gesluimerd heeft. Het is daarom ook sterk aan te bevelen dat je dat doet want anders is de kans op een slecht werkende pixel na verloop van tijd gewoon groter.

*) En dan vooral screensavers met veel felle kleuren.

Bijdrager
    G-Force

In mijn geval was dit (image persistence) niet meer op te lossen met een screensaver. Dit verschijnsel is niet veelvoorkomend op lcd’s in mijn ervaring, ik heb dit werkelijk waar nog nooit gezien op een losstaand lcd scherm en dat zijn er behoorlijk wat geweest. Vandaar nog steeds mijn vermoeden dat de hitte achter het lcd van het systeem dit met de tijd kan veroorzaken.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Er zijn verschillende methodes om pixels weer aan de gang te krijgen zoals snel na elkaar felle kleuren te plaatsen en zelfs zachtjes er over te wrijven. Bij een dead of stuck pixel (daar zit een klein verschil in) helpt dat wrijven alleen als het een stuck betreft.

Bijdrager
    computer space

volgens mij is de koeling van de schermen bij Apple gewoon onder de maat. Die 1000 gaten achter in mijn Eizo zitten er hws niet voor niks. Dat Apple ze steeds weer weglaat is volgens mij vragen om problemen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Tsja, het oog wilt ook wat he? denkt Apple.
    1000 Gaten op de achterkant van een iMac is geen gezicht natuurlijk.
    Maar ik denk eerder dat het hier om fabricage fouten gaat. Als het namelijk puur een kwestie van warmte was zouden veel meer mensen (om niet te zeggen iedereen) er last van moeten hebben. Maar het lijkt er eerder op dat het steeds een bepaalde ‘batch’ is met die problemen want het blijft soms een tijdje stil en dan ineens staat internet er weer vol mee.

Bijdrager
    computer space

Mijn oog kijkt nooit naar de achterkant van mijn scherm
    Zelfs aan de voorkant zie ik eigenlijk niet wat er OM het beeld zit.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik heb een 27″ iMac. Ik KAN niet eens om mijn scherm kijken.:wink:

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.