30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 52)
  • Q:
    Bijdrager
    pawiroos

IMac vs PC Windows 7

Hallo u,

thuis hebben wij 2 desktops via kabel, 1 laptop draadloos, printer draadloos, externe harde schijf, en sindskort een Imac, draadloos.

Alles ging goed totdat ik gisteren Windows 7 op 1 van de desktoppies heb geinstalleerd. Om een lang verhaal kort te maken, de IMac en pc 1 waar 7 op staat komen met elkaar in de clinche. Blijkt dus dat het IP adres of voor de IMac óf voor PC 1 wordt “gebruikt” .. weet niet hoe ik t moet vertalen. Dus als ik internet heb op de pc 1 heb ik geen internet meer op mn IMac en andersom. Ik begrijp er niets van … pc 2 en laptop hebben geen problemen, internet gaat goed.

Is het niet zo dat de router zelf een IP adres toewijst, of zoiets? Of heb ik teveel in huis?

In totaal heb Ik 5 IP adressen, voor: printer, laptop, 2 desktop, externe harde schijf, en voor de IMac?

Ben ik iets vergeten te doen met tijdens het installeren van windows 7? of ….

Kan iemand mij helpen, please?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    baziel

Ik ken hier niet zoveel van maar ik weet wel dat als je de router eens helemaal terug opnieuw instelt er veel problemen kunnen opgelost worden.
    Proberen maar zou ik zeggen:)

Bijdrager
    Ezri Dax

Heeft één van de machines een vast ip adres, eventueel toegekend door de router?

Bijdrager
    bouncer

Je schrijft dat je 5 IP adressen hebt. Wat bedoel je daarmee? Heb je die handmatig toegewezen of worden ze door de router uitgedeeld?

Afhankelijk van hoe de toewijzing is, moet je even op je iMac (Voorkeuren –> Netwerk) checken wat daar staat. Bij automatische toewijzing door router moet daar staan DHCP. Als je ze handmatig toewijst moet je daar handmatig een IP-adres invullen.

Bijdrager
    pawiroos

… owkee .. @Bouncer: hmm volgens mij zijn de IP’s handmatig toegewezen. Een kennis heeft t een en ander geinstalleerd (heb geen contact meer) .. ik heb toen alles opgeschreven, hier komt t

laptop (draadloos) 192 xxxxxx
    pc keuken (kabel) 192 xxxxxx
    pc huiskamer (kabel) 192 xxxxxx
    nas (externe harde schijf) 192 xxxxxx
    evt voor een nieuwe laptop 192 xxxxxx
    printer 192 xxxxxx

@MadDonna: kan ik t verschil zien wat door de router is toegewezen en wat handmatig is toegewezen? ik weet t echt niet …

@Baziel: uhm .. router opnieuw instellen? I dunno?!

Maar alvast ontzettend bedankt voor de reacties …

Bijdrager
    pawiroos

ow Bouncer; moet ik een IP adres handmatig toekennen op de Mac?

Bijdrager
    michelvdb

Vaste IP-adressen geef je enkel aan printer, router, switch, server, scanner. Computers krijgen bij voorkeur hun IP-adres van de DHCP-server in de router.

Bijdrager
    pawiroos

owkee Michel, dus de pc’s moeten via ..?.. een IP adres verkrijgen? maar hoe kan t dan dat pc 1 en imac op 1 ip zitten?

Bijdrager
    Ostinato

PC en Mac moeten de verbinding (dwz het ip-nummer) delen. Dat stel je (in ieder geval bij een Airport Express) in op de router met behulp van het configuratieprogramma.

Bijdrager
    bouncer

@Piwaroos
    Je hebt nu twee opties: handmatig of alle pc’s/imac overzetten op DHCP

1. Je iMac handmatig een IP-adres geven.
    – Ga bij Netwerkvoorkeuren -> Airport -> geavanveerd.
    – Kies handmatig een ip-adres in 192.xxx.x.xx. De laatste twee cijfers mogen niet gelijk zijn aan die van pc/laptops/printer/harde schijf. De xxx.x cijfers moeten identiek zijn als bij de andere apparaten. Ik ga er van uit dat daar 168.1 staat.
    – Vul het hetzelfde subnet-mask adres in als bij alle andere apparaten.
    – Vul bij het routeradres hetzelfde ip-adres in als bij de laptops. Volgens mij heet het daar Gateway

2. Alle pc’s/imac op DHCP.
    PC’s en iMac op DHCP zetten.

Bijdrager
    pawiroos

oooww … mn hoofd tolt .. :ftim: ik lees van alles maar weet niet wat mn eerste stap moet zijn.

Bijdrager
    pawiroos

ah Boucer, we waren tegelijktijd aan t typen … ik ga de opties proberen wat je hebt voorgesteld:smile:

Bijdrager
    bouncer

Ga naar je imac en neem het handmatige gedeelte.
    Later kan je of je kennis alles op DHCP zetten.

Bijdrager
    Mister Blobby

Ik denk dat je moet nagaan welke IP adressen de Mac en de PC hebben. Ze moeten elk een ander nummer hebben. Als dat niet zo is dan kan er geen verbinding worden opgebouwd. Het nummer moet in het domein 192.168.xxx.xxx liggen.

Begrijp ik het goed als de PC en de iMac via draadloos beiden verbinding maken? In dat geval moet je draadloos netwerk nakijken. Sommige routers zijn in staat op basis van Mac-adres computers te filteren, staat dat aan?

Als de verbinding wordt opgebouwd via vast netwerk, probeer de PC dan eens een ander IP adres te geven dat niet voorkomt in het lijstje dat je hebt.

Het nakijken van je IP adres doe je in windows 7 zo:
    Windows start menu > configuratiescherm > Netwerkcentrum > Linkerkolom adapterinstellingen wijzigen > rechter muisknop status > details > Je IP adres wordt zichtbaar in een lijst.

Het nakijken van je IP adres in Macosx 10.6 doe je zo:
    Linksboven Aplle menu > Systeemvoorkeuren > Netwerk > Linker kolom “Ethernet” > rechts wordt je IP adres zichtbaar

Nogmaals ze mogen niet hetzelfde zijn.

Bijdrager
    pawiroos

kennis .. tss. nee hoor, ik ga met jullie hulp proberen t zelf voor elkaar te krijgen. girlpower :thumbsup:;-)

Bijdrager
    bouncer

OK. Succes.

Bijdrager
    pawiroos

Blobby; ze zijn niet t zelfde, alle pc’s, laptop, printer, externe schijf én Imac hebben verschillende IP adressen, echter, als ik op internet wil met Mac blokkeert pc 1 waar ik gisteren windows op heb geinstalleerd. ik heb via ipconfig t ip adres van pc 1 achterhaald en van de imac inmiddels ook. ze zijn verschillend. t enige wat draadloos werkt is de laptop, printer en imac.

“Sommige routers zijn in staat op basis van Mac-adres computers te filteren, staat dat aan?” uhm waar kan ik dat vinden?

Bijdrager
    pawiroos

hahaha Bouncer:cool:

Bijdrager
    bouncer

Mac-adres is voor techies. Ga er maar van uit dat je router gewoon op DHCP staat. Vergeet het Mac-adres.

Maar wat gebeurt er als je je iMac op DHCP zet?

Bijdrager
    pawiroos

Bouncer: ik heb een ip adres handmatig opgegeven, uiteraard niet hetzelfde als de anderen;-) ik heb de router en modem gereset en mn mac weer aangezet. mac zegt: een ander apparaat in het netwerk gebruikt het ip adres van uw computer. maar geen enkel ander apparaat hier in huis heeft t ip adres … schiet mij maar lek:confused:

Bijdrager
    bouncer

OK. Even stap voor stap.
    – Ik ga er van uit dat je in op je iMac bij Netwerkvoorkeuren je Airport aan hebt staan.
    – Zie je bij geavanceerd onder het tabje Airport je netwerknaam staan?

Wat zegt netwerkdiagnostics (knopje assistentie) als je probeert internetverbinding te maken?

Bijdrager
    pawiroos

Bouncer, ik zit in mn router te spitten. Maximum Number of DHCP Users: 2. ligt t misschien hieraan? moet ik dit op 3 zetten of zoiets?

Bijdrager
    pawiroos

uno momento. ik ga even achter de lap hoef ik niet heen en weer te lopen;-)

Bijdrager
    bouncer

Daar zou het wel eens aan kunnen liggen. Zet dat aantal maar eens op 5 of zo.

Bijdrager
    pawiroos

B:wink:: ik heb m gewijzigd naar 5. moet ik nu alles uitzetten, router en modem, resetten, en alles weer opnieuw aanzetten?

Bijdrager
    bouncer

Reset voor alle zekerheid de router.

Bijdrager
    pawiroos

okee .. pc heeft nu internet en mac niet .. ip adres pc is heel anders dan voorheen, niet zelf ingegeven. vreemd, maar goed, internet doet t.

Mac zegt dat er een kabel is losgekoppeld, ethernet. maar dat kan niet want ik heb op de 4 comps wel internet.

Bijdrager
    bouncer

Hoe heb je je netwerkvoorkeuren op de iMac staan?

Staat Airport aan (links in de kolom)?

Bijdrager
    pawiroos

ja, zo ook de instellingen, netwerkinstellingen en de aanbieder. rood is internet en server ..

Bijdrager
    bouncer

Zo moet ie staan. klopt dat.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 52)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.