10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    bluevogue

iMac vragen

Hoi,

Ik werk sinds kort pas met het mac-systeem. Ik is dus echt wel even wennen!
    Nou heb ik een aantal vragen:
    Als ik op voorvertoning klik gebeurt er helemaal niks, klopt dat?
    Welke sneltoetsen staat voor kopieren/plakken/knippen?

Zijn er nog andere weetjes die ik moet weten?
    Laat het me dan weten:)

Bijdrager
    marcelnijman

1:
    Wat is het document-type waarvan je een voorvertoning wilt?

2:
    Command-C
    Command-V
    Command-X

3:
    macmiep.nl
    Gaat weliswaar over Tiger, maar je kunt er wel een hoop van leren.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

In Voorvertoning moet je eerst iets openen, door op ‘Archief’ te klikken, en voor ‘Open’ te kiezen. Als je Quick Look (of Snelle Weergave) bedoelde moet je gewoon ergens op klikken in de Finder en dan op de spatiebalk drukken.

De sneltoetsen zijn hetzelfde als in Windows, alleen gebruik je de ‘Command’-toets ipv de Control (Ctrl) toets. CMD-C is dus kopiëren, CMD-V in plakken en CMD-X in knippen.

Bijdrager
    iMad
    Bijdrager
    Oppie

Vele sneltoetsen staan genoemd waar ze in Windows ook genoemd zijn: achter de het betreffende commando in het menu (dus in de uitrolmenu’s vanuit de menubalk aan de bovenkant).

Bijdrager
    Pieterr
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Waffle op 10 september 2010

De sneltoetsen zijn hetzelfde als in Windows

Grotendeels wel, maar er zijn verschillen: geen Alt+F4 om een venster te sluiten, maar ?W, en ?Q om een programma te stoppen (dat is niet altijd hetzelfde als alle vensters sluiten). Zoals gezegd staan de meeste sneltoetsen voor een programma gewoon genoemd in de menu’s.

En als praktische tip: druk niet met je pink op ?, maar met je duim:)

Bijdrager
    Vinhelper

Klopt inderdaad, wanneer je bij winddoos vaak de pink-wijsvinger-techniek gebruikt is dat bij een Mac de duim-wijsvinger-techniek.:lol:

Bijdrager
    mowat

@bluevogue

Je bedoeling is niet altijd duidelijk :

1.”Als ik op voorvertoning klik gebeurt er helemaal niks, klopt dat?”
    Als je enkel op de knop voorvertoning klikt dan gebeurt er inderdaad niks , behalve dat de menubalk boven het voorvertoning menu weergeeft , maar dus geen venster of zo. Je moet op een document klikken dat voorvertoning gebruikt , bv. meestal .Jpg , Pdf , Png.

2. “Welke sneltoetsen staat voor kopieren/plakken/knippen?”
    Bedoel je dat je tekst wil kopieren, plakken , knippen. : dan is het de cmd-C , X en V
    Wil je bestanden in de finder knippen en plakken , dan doet men dat in OSX normaal via slepen. De knip en plak functie is niet voorzien. Als je er echt aan houdt dan kan het via het externe programma MoveAddict.
    http://kapeli.com/ of http://download.cnet.com/moveAddict/3000-2248_4-75212199.html?tag=vtredir
    en daarbij kan je dan in je finderbalk een cut-paste-copy knop zetten of cmd X en cmd V gebruiken.

3. Tips: zoals al gezegd , een goede start is http://www.macmiep.nl en http://www.appletips.nl en natuurlijk deze site.

Bijdrager
    Vinhelper

Een nieuw systeem leren kennen
    Als je Windows kent, dan kan je ook werken met vensters en bij de Mac werk je ook met vensters. Apple gaat er vanuit dat een programma er zo moet uitzien, dat meteen duidelijk is hoe het werkt. Zo zijn de verschillende menu-items bij de meeste programma’s van Apple (en andere makers) op precies dezelfde plek te vinden. De meeste programmamakers houden zich er ook aan. En zo zijn er nog een serie kenmerken op te noemen, die allemaal op hun eigen manier aan de overzichtelijkheid van het systeem bijdragen.

Als je een korte cursus wil over de Mac, dan kan je op internet terecht bij MacManieren.be of het iets onoverzichtelijkere, doch uitgebreidere MacMiep.nl. Ook MacWegWijzer biedt een ruim 200 pagina’s grote handleiding aan, speciaal gericht op de switcher.

Overigens lijkt het erger dan het is, de meeste zaken werken op een Mac net zoals op een PC, zo verschillen Internet Explorer en Safari in de werking niet veel, het verschil zit meer onder de motorkap.

Uit de FAQ: Switchen hier van het forum.:wink:

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.