30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:
    Bijdrager
    steeze

iMac voor grafische applicatie

Hey mensen, na lang twijfelen wil ik volgende week een iMac 20inch halen. Ik werk dagelijks met veel grafische applicaties, Photoshop, Illustrator, Flash en Indesign. Maar is het scherm van die iMac echt zo slecht ? Of wordt er te overdreven gereageerd door sommigen. Want ik werk nu op een Samsung Syncmaster. En die werkt gewoon perfect. Ik kan me niet voorstellen dat het scherm van een iMac scherm zoveel slechter is dan een Syncmaster. Want een Syncmaster werkt ook met Tn Panel.

Ik heb ook gelezen dat de 24inch versie van de iMac een betere scherm heeft. Maar daar heb ik jammergenoeg nu even geen genoeg geld voor. En ik heb volgende week met spoed een nieuwe systeem nodig, omdat ik onlangs ook mij laptop heb verkocht. Een Mac Mini + 20 inch Cinema Display is natuurlijk ook een optie. Maar ik heb toch liever een iMac

Ik zit al een tijdje te twijfelen, ik wil graag de overstap maken van een pc naar mac. Maar het scherm zit me toch wel een beetje dwaars. Als ik sommige reacties lees, heb ik het gevoel dat het bijna onmogelijk is om een beetje fatsoenlijk te werken met photoshop bijv. op een iMac. :lol:

Bijdrager
    1984

Imac scherm, wat te doen?
    Mensen die hun computer creatief gebruiken; design, ontwerpen, … – kortom; een beroep waar kleur een groot belang heeft, die mensen gebruiker best geen glossy scherm.(iMac) Een glossy scherm maakt alles wel kleurrijker, maar dat geeft een vertekend beeld.

Bijdrager
    Nietzman

Het scherm is zeker niet perfect, maar ik heb me er nooit ècht aan gestoord. Ik zou ‘m zo weer kopen, dan maak ik maar wat proefdrukjes meer als iets kleurperfect moet wezen.

Bijdrager
    R-Flow

Ik zou dan sowieso geen 20-inch iMac nemen. Daar zitten zeer goedkope LCD-panelen in die nogal last hebben van gradients e.d. Dus als je geen geld hebt voor een 24-inch iMac is een Mac mini + Cinema Display misschien toch een beter alternatief.

Bijdrager
    Nietzman

Daar was ‘ie achter hoor Baantjer.

Bijdrager
    R-Flow
    ”Nietzman”

Hij wil advies inclusief de vraag of het scherm van de 20-inch iMac echt zo slecht is. Voor grafisch werk zeg ik dus gewoon: Ja, het scherm is te slecht.

Bijdrager
    steeze

Ik heb het idee dat deze iMac voor de gemiddelde consument is gemaakt. Ze zeggen toch altijd dat als je met veel grafische applicaties werkt , dat je beter voor een Mac kan kiezen. :wink:

Maar ik denk dat ik maar 1 á 2 maanden ga wachten en dan die 24 inch maar ga kopen. Ik heb met spoed een systeem nodig, heb laatst me dual core laptop verkocht met de gedachten dat ik de week daarop een iMac zou kopen. Nu ben ik een maandje verder en heb nogsteeds niets. Ik werk nu tijdelijk met een oude pentium 4 pc wat ook niet echt fijn werkt.

Een Mac Mini vind ik ook mooi, maar ik vind het een beetje overpriced voor wat je krijgt. Je krijgt er nieteens een muis en toetsenbord bij. Natuurlijk betaal je bij apple ook voor de vormgeving etc etc. Maar toch vind ik het een beetje lastig kiezen zo.

Verkopen ze die witte iMac trouwens nog ergens ?

Bijdrager
    1984
    ”steeze”

Verkopen ze die witte iMac trouwens nog ergens ?

deze zijn wel geschikt voor grafisch werk, een beetje het internet .afzoeken

Bijdrager
    R-Flow
    ”1984″

internet .afzoeken

Kosten: Vraagprijs € 1500,-

Haha mensen zijn soms helemaal maf als je die vraagprijzen ziet. :P

Zo’n witte 24-inch iMac is inderdaad niet gek, maar €1500 is natuurlijk absurd. Wie weet dat je ‘m ergens nog rond de €1000 op de kop kunt tikken. Even wat tweedehands sites afstruinen.

Edit:
    Er staat er toevallig net eentje op tweedehandsmac.nl voor €1000. Als je interesse hebt zou ik snel contact opnemen.

Bijdrager
    Geedee
    ”R-Flow”
    ”Nietzman”

Hij wil advies inclusief de vraag of het scherm van de 20-inch iMac echt zo slecht is. Voor grafisch werk zeg ik dus gewoon: Ja, het scherm is te slecht.

Werk nu al sinds juni met een alu iMac 20 inch en doe vooral grafisch werk (CS 3). Dat scherm is niet slecht! En 20 inch is groot genoeg. Op vele grafische bedrijven hebben ze niet eens groter.

Moderator
    unSOUND
    ”Geedee”

Werk nu al sinds juni met een alu iMac 20 inch en doe vooral grafisch werk (CS 3). Dat scherm is niet slecht! En 20 inch is groot genoeg. Op vele grafische bedrijven hebben ze niet eens groter.

We hebben het niet over het formaat, maar over de beeldkwaliteit. En het scherm van de 20 inch is kwalitatief minder dan dat van de 24 inch versie.

Bijdrager
    n8n

Naar ik heb vernomen heeft ook de 20″ versie van de witte iMac een beter paneel dan die er nu in zit, dat zou tweedehands heel goed te betalen moeten zijn.

Bijdrager
    Geedee

Ik had het ook over de beeldkwaliteit en die is goed genoeg voor algemeen grafisch werk (vind ik). Voor professionele fotobewerking kan ik aannemen dat er betere schermen zijn. Men vit graag over de 20 inch schermen waardoor het ‘probleem’ een eigen leven is gaan leiden. Echt, ik vind het helemaal niet erg en heb er nooit enige last van.

Bijdrager
    n8n

Mijn vrienin heeft ‘m als je de kleuren over het hele scherm wilt beoordelen moet je het hele scherm afgaan met je hoofd omdat je anders niet de volle kleuren ziet :sealed:

Bijdrager
    MouseMighty

Kleuren beoordeel je ook niet op je scherm! Tenzij die hardwarematig gekalibreerd is etc etc (*heeeeel verhaal over kleurmanagement*). Een en ander (ook keuze van hardware) hangt ook erg af van je bezigheden. Je werkt met Flash, da’s voor web dus RGB en met InDesign is druk dus CMYK en PMS. Dat zijn in twee applicatie’s al 3 kleurruimtes die alle 3 verschillend zijn. Hoe nauwkeurig met de kleurweergave zijn? En hoe weet je of jouw gekozen kleuren door een ander (drukker?klant?) ook zo gezien worden? Kortom niet “zomaar” even op te lossen door te zeggen: de 20″ is niet zo goed, de 24″ iMac glossy versie is beter voor Web, de 23″ Cinema Display is nog beter voor druk en de witte 24″ iMac is troep.

Bijdrager
    AST
    ”MouseMighty”

Kleuren beoordeel je ook niet op je scherm! Tenzij die hardwarematig gekalibreerd is etc etc (*heeeeel verhaal over kleurmanagement*). Een en ander (ook keuze van hardware) hangt ook erg af van je bezigheden. Je werkt met Flash, da’s voor web dus RGB en met InDesign is druk dus CMYK en PMS. Dat zijn in twee applicatie’s al 3 kleurruimtes die alle 3 verschillend zijn. Hoe nauwkeurig met de kleurweergave zijn? En hoe weet je of jouw gekozen kleuren door een ander (drukker?klant?) ook zo gezien worden? Kortom niet “zomaar” even op te lossen door te zeggen: de 20″ is niet zo goed, de 24″ iMac glossy versie is beter voor Web, de 23″ Cinema Display is nog beter voor druk en de witte 24″ iMac is troep.

Helemaal mee eens!

Bijdrager
    R-Flow
    ”Geedee”

Ik had het ook over de beeldkwaliteit en die is goed genoeg voor algemeen grafisch werk (vind ik). Voor professionele fotobewerking kan ik aannemen dat er betere schermen zijn. Men vit graag over de 20 inch schermen waardoor het ‘probleem’ een eigen leven is gaan leiden. Echt, ik vind het helemaal niet erg en heb er nooit enige last van.

Dat jij er geen last van hebt wil niet zeggen dat het probleem niet bestaat.;) Als ik zie hoeveel 20-inch iMacs bij mij op school (en we hebben er heel wat) een gigantische gradient in het scherm hebben zitten, wordt ik daar echt niet blij van.

Bijdrager
    steeze

Ik heb dus maar een mac mini+ acd gehaald.

Ik vond de mac mini in eerste instantie best overpriced voor wat je krijgt. Maar ik ben er erg gelukkig mee. Leopard werkt ook fijn. Ik had graag die iMac 20 inch gehaald, maar het scherm is gewoon niet geschikt voor zware fotobewerking . Heel jammer eigenlijk, want de iMac ziet er opzicht prachtig uit.

Rond kerst haal ik een iMac 24 inch, en geef ik de Mac Mini aan mijn moeder.

Bijdrager
    jaapie

Je had ook gewoon een 20” imac kunnen halen en daar een los scherm op kunnen aansluiten. Maar dit zal je moeder vast een beter alternatief vinden;)

Bijdrager
    steeze

Naja, me moeder zocht sowieso naar een nieuwe pc. En wou eerst een dell aanschaffen. Ik heb haar weten te overtuigen dat ze beter even kan wachten. En dat ze meer zal genieten van die mac.

Is dit trouwens een goede aanbieding ?

Een nieuwe 20 inch witte mac

Voor 799

http://www.a-mac.nl/amac/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,318/category_id,35/manufacturer_id,0/option,com_virtuemart/

Bijdrager
    steeze

Ik heb dus net A-Mac Utrecht gebeld. En ze hadden nog maar 2 witte iMacs, dus ik ga er maandag 1 halen. Die man heeft me beloofd dat hij er 1 zal vasthouden.

Bijdrager
    steeze

Nou ik heb inplaats van Maandag, die iMac toch maar vandaag gehaald. Wat is dat ding zwaar zeg, ik heb van Utrecht naar Amstyerdam (met openbaar vervoer) met een Imac van bijna 20 kilo moeten sjouwen. Zometeen even uitpakken.

Bijdrager
    Dick de Roos

En?????

Bijdrager
    1984
    ”Dick

En?????

Klik:o

Bijdrager
    steeze
    ”Dick

En?????

Ik dacht ik zeg even dat ik een iMac heb gehaald, niet dat jullie geïnteresseerd moeten zijn ofzo. Maar het even zeggen kan geen kwaad lijkt me 8)

Bijdrager
    Gates

Misschien bedoelt hij het meer als: en.. hoe bevalt het?

Bijdrager
    steeze
    ”BillGates”

Misschien bedoelt hij het meer als: en.. hoe bevalt het?

Ja, dat kan ook ja. Heb het misschien onnodig negatief opgevat. Maar die mac bevalt wel, is alleen wennen als je nog nooit met een mac heb gewerkt, Ik heb vorige week ook een mac mini aangeschaft, maar het is nogsteeds wennen (niet in negatieve zin) ik denk dat ik maar eens een leopard boek ga kopen.

Simpele dingens als een rechtermuisknop in windows waar je vervolgens opties te zien krijgt, heb je bijv niet op een mac. Ik weet ook niet hoe ik in tiger met een volledige venster kan werken als ik zit te internetten met safari. In firefox kan je gewoon dubbelklikken op de bovenste balk en dan heb je een volledige venster. Hoe je dat met safari op een mac doet weet ik nog niet.

Dat zijn van die simpele dingentjes die ik nog niet onder de knie heb. Triest maar waar… :D

Bijdrager
    apple_fan
    ”steeze”

Simpele dingens als een rechtermuisknop in windows waar je vervolgens opties te zien krijgt, heb je bijv niet op een mac. Ik weet ook niet hoe ik in tiger met een volledige venster kan werken als ik zit te internetten met safari. In firefox kan je gewoon dubbelklikken op de bovenste balk en dan heb je een volledige venster. Hoe je dat met safari op een mac doet weet ik nog niet.

Dat zijn van die simpele dingentjes die ik nog niet onder de knie heb. Triest maar waar… :D

Rechter muis knop kan je doen, door de control toets in te drukken en dan klikken.
    En volledig scherm kan niet(tot zo ver ik weet), maar je kan wel het scherm uitreken tot het gewenste formaat.

Bijdrager
    steeze
    ”apple_fan”
    ”steeze”

Rechter muis knop kan je doen, door de control toets in te drukken en dan klikken.
    En volledig scherm kan niet(tot zo ver ik weet), maar je kan wel het scherm uitreken tot het gewenste formaat.

Bedank t voor die rechtermuisknop tip, wat die fullscreen betreft. Ik las net dat het gewoon niet kan. Wel jammer, maar ik heb een andere oplossing gevonden

”Hi,
    Welcome to Mac.
    When you click the green circle on the top left corner of “Safari” window, it simply resizes the window but does not maximize it. Same is true for “Address Book” and some other applications. This is quite normal.
    For Safari there is a simple solution, highlight the following text and drag it onto your Bookmarks bar. Rename the bookmark to “Fullscreen” or something else that you like. Here is the text,

javascript:self.moveTo(0,0);self.resizeTo(screen.availWidth,screen.availHeight);

Now every time you click on this bookmark, it will make the window to fill the screen. If it doesn’t work, make sure in “Safari” preferences under security tab “Enable Javascript” is checked.

For other applications you can use applescript to maximize the window to fullscreen but lets do that in some other time. “

Bijdrager
    1984
    ”steeze”

Kijk eens op macmiep voor veel simpele vragen vind je daar een antwoord

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.